Kruimelpad
Meertalig onderwijs
- Banaba meertalig onderwijs
- Extra lesbevoegdheid Nederlands als tweede taal (NT2)
- of postgraduaat Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Wat is meertalig onderwijs?
Wil je graag het Nederlands van anderstaligen versterken? Wil je kinderen in het kleuter- of lager onderwijs laten kennismaken met Frans, Engels of Duits? Of wil je jouw niet-taalvak in het secundair onderwijs in een andere taal geven?
Zet meertaligheid in in jouw onderwijs!
Want meertaligheid is overal. Meertaligheid is de norm in de wereld. En meertaligheid is een troef voor communicatie, voor ontwikkeling van openheid en creativiteit, voor bruggen tussen gemeenschappen en culturen en voor tewerkstellingskansen. Daarom vinden we het ook zo belangrijk om meertaligheid in het onderwijs te bevorderen.
Troeven van de opleiding
Elke praktijkgerichte opleiding start met een sterke theoretische basis. We kijken naar alle aspecten van meertaligheid: zowel sociaal, cultureel, taalkundig, beleidsmatig als psychologisch en we onderzoeken hoe die inzichten jou als leerkracht ondersteunen om taal op school te versterken. Je ontdekt de wetenschappelijke onderbouwing en de meest recente ontwikkelingen in onthaal- en taalversterkend onderwijs, CLIL en vroeg vreemdetaalonderwijs.
Je maakt kennis met de basisprincipes en met heel veel praktijkvoorbeelden, leermiddelen en werkvormen van meertalig onderwijs, zowel voor NT2, CLIL als vroeg vreemdetaalonderwijs. Vanuit de eindtermen, leerplannen, vakdidactiek, competenties en leerlijnen ontwerp je sterke lesactiviteiten.
Je loopt tijdens de opleiding enkele dagen per week stage in een of meerdere scholen. Daarin verken je de praktijk van meertalig onderwijs en ondersteun je het schoolteam in het vormgeven van een krachtig beleid rond taal en meertaligheid op school. Daarbij word je heel persoonlijk begeleid door je lectoren en coaches.
Na je studie
Wat kan je doen met dit diploma? Veel!
Met deze opleiding versterk je je taalcompetenties, coachings- en onderwijsvaardigheden in een context van meertaligheid. Je kan dan - afhankelijk van je keuzetraject - aan de slag:
- als leraar CLIL in het secundair onderwijs in Vlaanderen of in een basis- of secundaire school in Wallonië, Brussel of elders;
- als leraar of taalcoach voor niet-Nederlandstalige leerlingen zoals (ex-)OKAN-leerlingen in het leerplichtonderwijs of daarbuiten;
- als taalleraar bij lessen vreemde taal en taalinitiatie in het basisonderwijs.
De opleiding geeft je een ruime visie op meertaligheid en laat je toe het (meer)talenbeleid in het onderwijs deskundig vorm te geven en op te volgen als taalbeleidscoördinator.
Lotte Verheyen
Praktische info
- Deze praktijkgerichte opleiding omvat naast contacturen en zelfstudie ook een belangrijk praktijkonderdeel, zijnde 2 dagen per week werkplekleren.
- Startinformatie vind je online. De opleiding start midden september en eindigt eind juni.
- Meer informatie over het studiegeld vind je online.
- Behaal(de) je dit academiejaar een bachelor aan hogeschool UCLL in regio Vlaams-Brabant, dan kan je je voor de opleiding inschrijven via KU Loket. Alle andere kandidaat-studenten volgen de procedure van een nieuwe inschrijving.
Stuur een e-mail naar Sofie Van Eynde
sofie.vaneynde@ucll.be
Kwaliteitszorg
Hogeschool UCLL staat bekend om de kwaliteit van haar opleidingen. We willen er zeker van zijn dat onze studenten de beste kansen hebben op de arbeidsmarkt.
Meer informatie over onze Kwaliteitszorg
Download de kwaliteitsfiche van deze opleiding: