Kruimelpad
Informatica (Heverlee)
Word leraar informatica:
leer jongeren denken als een informaticus
Ben je geboeid door de wereld van bits en bytes, computertechnologie, programmeren en gegevenscommunicatie? Wel… er is grote behoefte aan leraren informatica, en aan ICT-coördinatoren en onderwijstechnologen die pedagogisch geschoold zijn!
Doorheen de opleiding leer je de basis en de geavanceerde mogelijkheden van office-pakketten en databanken. Je leert websites en netwerken bouwen en oefent je vaardigheden in een hele reeks programmeertalen. Maar belangrijker: je leert probleemoplossend “computationeel” denken. Je leert complexe problemen omzetten in gemakkelijker op te lossen problemen vanuit, in en/of met informatietechnologie.
Je kiest doorheen je opleiding gaandeweg zelf je uitdagingen, en verkent met je medestudenten nieuwe wegen. Zo zullen we uiteindelijk samen van en met elkaar leren hoe we de kansen én de uitdagingen die ICT creëert, kunnen inzetten voor uitdagend en goed onderwijs voor onze jongeren.
Steve Jobs, medeoprichter van Apple
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Het curriculum van het onderwijsvak informatica is gericht naar de belangrijkste concepten, deeldomeinen en toepassingen van informatie- en communicatietechnologie. Bovendien besteden we de nodige aandacht aan ethische en maatschappelijke aspecten die samenhangen met informatica.
Opleidingsfase 1
Computersystemen 1: Hardware, besturingssystemen en elektronica |
Dit opleidingsonderdeel is gewijd aan een grondige theoretische en praktische bespreking van elektronica, computerhardware en besturingssystemen – op het niveau van individuele computers. Dit is de voorbereiding voor ‘netwerken’ en ‘labo netwerken’ in fases 2 en 3. |
Gegevensmodellering en databanken |
Je leert modellen ontwerpen om oplossingen te zoeken voor opslag van gegevens. Je maakt kennis met ontwerp en gebruik van relationele databanken en implementeren die in MS Access. Je bestudeert ook online databanken en big data. |
Applicatiesoftware |
Je krijgt structureel en praktisch inzicht in het werken met toepassingsprogramma’s. Dit gaat verder dat het vak ICT in de algemene vorming. Zo lossen we o.a. problemen op met VBA in Excel en leren we mailmerges uitvoeren. |
Programmeren 1 |
Je verwerft conceptueel inzicht in en computationele vaardigheid met algoritmisch denken en programmeren. Je leert eenvoudige programma’s ontwerpen en ontwikkelen voor relatief kleine opgaven. De gebruikte taal is Python en we werken met Idle als IDE. |
Vakdidactiek informatica |
Je leert ICT en/of Informatica in het secundair onderwijs geven. Naast praktische oefeningen, bestudeer je o.a. de opbouw en de voorbereiding van een les, de leerplannen ICT/Informatica en de specifieke problemen die zich kunnen voordoen tijdens de uitvoering van een les. |
Computersystemen 1: Hardware, besturingssystemen en elektronica Dit opleidingsonderdeel is gewijd aan een grondige theoretische en praktische bespreking van elektronica, computerhardware en besturingssystemen – op het niveau van individuele computers. Dit is de voorbereiding voor ‘netwerken’ en ‘labo netwerken’ in fases 2 en 3. |
Gegevensmodellering en databanken Je leert modellen ontwerpen om oplossingen te zoeken voor opslag van gegevens. Je maakt kennis met ontwerp en gebruik van relationele databanken en implementeren die in MS Access. Je bestudeert ook online databanken en big data. |
Applicatiesoftware Je krijgt structureel en praktisch inzicht in het werken met toepassingsprogramma’s. Dit gaat verder dat het vak ICT in de algemene vorming. Zo lossen we o.a. problemen op met VBA in Excel en leren we mailmerges uitvoeren. |
Programmeren 1 Je verwerft conceptueel inzicht in en computationele vaardigheid met algoritmisch denken en programmeren. Je leert eenvoudige programma’s ontwerpen en ontwikkelen voor relatief kleine opgaven. De gebruikte taal is Python en we werken met Idle als IDE. |
Vakdidactiek informatica Je leert ICT en/of Informatica in het secundair onderwijs geven. Naast praktische oefeningen, bestudeer je o.a. de opbouw en de voorbereiding van een les, de leerplannen ICT/Informatica en de specifieke problemen die zich kunnen voordoen tijdens de uitvoering van een les. |
Opleidingsfase 2
Programmeren 2 |
We bestuderen objectgericht programmeren en zijn daardoor in staat wat meer complexe toepassingen te ontwerpen en te implementeren. We gaan dieper in op een aantal aspecten van computationeel denken en algoritmiek, en werpen een blik op de geschiedenis van programmeren en programmeertalen. Dankzij projecten die de studenten zelf in groep uitvoeren, verkennen we ten slotte samen diverse benaderingen, werktuigen en omgevingen om leerlingen in het secundair onderwijs computationeel denken en programmeren aan te leren. |
Computersystemen 2: Netwerken |
Dit opleidingsonderdeel behandelt de opbouw en werking van computernetwerken: LAN's en WAN's, netwerkhardware, netwerkarchitectuur, netwerkbeveiliging en datacommunicatie volgens het OSI-model. De theorie bespreken we aan de hand van praktijkvoorbeelden. |
Webdesign en multimedia |
Het middel om multimediale content te delen is het Internet. Daarom combineren we het maken, bewerken en aanbieden van multimedia met het leren bouwen van een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website. |
Vakdidactiek informatica |
We werken onderzoekend samen rond gevorderde aspecten van vakdidactiek informatica: didactiek van computationeel denken, diepgang in doelen en leeractiviteiten, motivatie, differentiatie en evaluatie, resultaten van vakdidactisch onderzoek, leerdoelen en curricula informatica en iSTEM in Vlaanderen en elders. |
Programmeren 2 We bestuderen objectgericht programmeren en zijn daardoor in staat wat meer complexe toepassingen te ontwerpen en te implementeren. We gaan dieper in op een aantal aspecten van computationeel denken en algoritmiek, en werpen een blik op de geschiedenis van programmeren en programmeertalen. Dankzij projecten die de studenten zelf in groep uitvoeren, verkennen we ten slotte samen diverse benaderingen, werktuigen en omgevingen om leerlingen in het secundair onderwijs computationeel denken en programmeren aan te leren. |
Computersystemen 2: Netwerken Dit opleidingsonderdeel behandelt de opbouw en werking van computernetwerken: LAN's en WAN's, netwerkhardware, netwerkarchitectuur, netwerkbeveiliging en datacommunicatie volgens het OSI-model. De theorie bespreken we aan de hand van praktijkvoorbeelden. |
Webdesign en multimedia Het middel om multimediale content te delen is het Internet. Daarom combineren we het maken, bewerken en aanbieden van multimedia met het leren bouwen van een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website. |
Vakdidactiek informatica We werken onderzoekend samen rond gevorderde aspecten van vakdidactiek informatica: didactiek van computationeel denken, diepgang in doelen en leeractiviteiten, motivatie, differentiatie en evaluatie, resultaten van vakdidactisch onderzoek, leerdoelen en curricula informatica en iSTEM in Vlaanderen en elders. |
Opleidingsfase 3
Computersystemen 3: Labo netwerken en beveiliging |
Dit labo is een praktische studie van netwerken. Je zal een client/server schoolnetwerk moeten installeren, configureren en beveiligen. Dit labo is een praktische toepassing van de theoretische cursus netwerken uit de tweede fase en bovendien een goede voorbereiding op een eventuele functie als ICT-coördinator in een school. |
Informatica, ethiek en samenleving |
Als toekomstige leerkracht informatica bezin je je over het verband tussen informatietechnologie en onderwerpen zoals privacy, auteursrecht, computermisdaad, “ongewenste” informatie op het internet, ICT-gebruik door jongeren, de impact van computers op de werkomgeving en de samenleving in het algemeen, en de school in het bijzonder. We besteden daarbij ook aandacht aan specifieke vakdidactische aspecten die samenhangen met informatica-onderwijs rond dit soort thema’s. |
Computersystemen 3: Labo netwerken en beveiliging Dit labo is een praktische studie van netwerken. Je zal een client/server schoolnetwerk moeten installeren, configureren en beveiligen. Dit labo is een praktische toepassing van de theoretische cursus netwerken uit de tweede fase en bovendien een goede voorbereiding op een eventuele functie als ICT-coördinator in een school. |
Informatica, ethiek en samenleving Als toekomstige leerkracht informatica bezin je je over het verband tussen informatietechnologie en onderwerpen zoals privacy, auteursrecht, computermisdaad, “ongewenste” informatie op het internet, ICT-gebruik door jongeren, de impact van computers op de werkomgeving en de samenleving in het algemeen, en de school in het bijzonder. We besteden daarbij ook aandacht aan specifieke vakdidactische aspecten die samenhangen met informatica-onderwijs rond dit soort thema’s. |
Wat kan je doen met je diploma?
- Met een educatieve bachelor Secundair Onderwijs met onderwijsvak Informatica kan je lesgeven in informatica, toegepaste informatica en ICT in de doorstroom-, dubbele finaliteit en arbeidsmarktgerichte profielen.
- Je zal een gewaardeerd expert zijn in computationeel denken en programmeren in vakoverschrijdende teams rond geïntegreerd STEM-onderwijs in de eerste en de tweede graad.
- Je kan als ICT-coördinator aan de slag als gangmaker, innovator, pedagogisch ondersteuner en beleidsmedewerker in zowel secundaire als basisscholen.
- Ten slotte kan je, als je dat wil, door je rijke bagage aan kennis en vaardigheden i.v.m. informatica ook aan de slag buiten het onderwijs.
Heb je nog vragen?
Contacteer jouw docenten rechtstreeks!
Kristiaan is leraar wiskunde, fysica en informatica. Na enkele jaren als leraar en ICT-coördinator in het secundair onderwijs ging hij aan de slag als praktijklector informatica aan de UCLL. Kristiaan begeleidt ook studenten aan de educatieve master wetenschappen en technologie aan KU Leuven. Hij heeft een voorliefde voor netwerken en cybersecurity.
Bern is wiskundige en informaticus. Hij was verbonden aan de onderzoeksgroep “Declaratieve talen en kunstmatige intelligentie” van KU Leuven, en behaalde er een doctoraat in informatica. Bern werkt sinds 1998 als lector informatica aan UCLL. Hij is ook professor vakdidactiek informatica in de educatieve master wetenschappen en technologie.