Kruimelpad
Buitengewoon Onderwijs Heverlee
Het studieprogramma van de banaba Buitengewoon Onderwijs campus Hertogstraat, Heverlee.
Een praktijkgerichte opleiding tot
Leerondersteuner in het gewoon onderwijs
en/of leraar in het buitengewoon onderwijs
Het buitengewoon en gewoon onderwijs zijn partners in de ondersteuning van kinderen en jongeren met specifieke onderwijsbehoeften. Vanuit een praktijkgerichte invalshoek word je voorbereid op een functie in een leersteuncentrum, in het gewoon onderwijs of in het buitengewoon onderwijs. Aan de slag gaan met leerlingen met specifieke noden en diverse talenten vormt het uitgangspunt.
Actuele thema’s en vaardigheden verbreden je aanpak in onderwijsondersteuning op kind-, klas- en schoolniveau. Ook de rol die je kan opnemen in het zorgbeleid op school komt aan bod. De opleiding zet je op weg om coach te zijn van leerlingen én collega’s. Handelingsplanmatig werken staat centraal in deze opleiding.
De UCLL bachelor-na-bachelor Buitengewoon Onderwijs biedt de praktijkgerichte voorbereiding om nog sterker te staan:
- als leerkracht in het gewoon onderwijs
- als leerondersteuner van kinderen en jongeren met specifieke onderwijsbehoeften, en hun leerkrachten
- als gespecialiseerde leerkracht in het buitengewoon onderwijs
Je verwerft de kennis en de competenties om om te gaan met de specifieke noden van leerlingen in het gewone onderwijs en in het buitengewoon onderwijs.
Je kan de banaba Buitengewoon Onderwijs volgen in een 1-jarige voltijdse opleiding of een 2-jarige deeltijdse opleiding.
Je leert onder andere:
- een specifiek handelingsplan of ondersteuningsplan voor elke leerling opstellen
- een didactische aanpak met oog voor flexibele leerwegen en aangepaste, gepersonaliseerde trajecten
- meer inzicht krijgen in de noden en aanpak van leerlingen met specifieke noden
- partnerschap met alle personen die betrokken zijn bij de leerondersteuning van deze leerlingen
- je expertise delen, leren van elkaar, effectieve ondersteuning van leraren
Naast de gemeenschappelijke modules zijn er veel keuzemogelijkheden. Zo kan je zelf je leertraject uitstippelen, zodat de lesinhoud voldoet aan jouw opleidingsbehoeften. Je krijgt les van een vast team van ervaren lectoren.
Doelgroep
- Als leraar kleuter-, lager of secundair onderwijs kan je onmiddellijk na je afstuderen of na enkele jaren werkervaring doorstromen naar deze verdiepende banaba.
- Ook als logopedist, ergotherapeut, sociale readaptatiewetenschapper of met een ander bachelordiploma met een begeleidende rol kan je de opleiding aanvatten.
- Als student zonder lerarendiploma verdiep je je in didactische vaardigheden én ben je in de mogelijkheid om via een verkorte educatieve bachelor gelijktijdig of na deze banaba je lerarendiploma te behalen.
Opleidingsonderdelen Heverlee
Handelingsplanmatig werken op leerling-, klas- en schoolniveau
(20 studiepunten)
Handelingsplanmatig werken |
4 |
|
Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag |
8 |
|
Cognitieve ondersteuning bij leerproblemen en verstandelijke beperkingen |
8 |
Handelingsplanmatig werken |
Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag |
Cognitieve ondersteuning bij leerproblemen en verstandelijke beperkingen |
4 |
8 |
8 |
School voor allen
(20 studiepunten)
Inclusieve leeromgeving |
4 |
|
Brug tussen onderwijs en welzijn |
4 |
|
Inzichten in meertaligheid |
3 |
|
Specifieke onderwijsbehoeften 1 en 2: keuze uit 5 opties - SOB-Optie 1: Psycho-motorische beperkingen - SOB-Optie 2: Cognitief sterk functioneren (CSF) - SOB-Optie 3: Sensoriële beperkingen - SOB-Optie 4: Ernstig meervoudige beperkingen (EMB) - SOB-Optie 5: didactische toepassingen in de meertalige klas 2 |
2x3 |
|
Specifieke praktijkinterventies 2: keuze uit 6 opties - SPI-Optie 1: Intrafamiliaal geweld bespreekbaar maken met jonge kinderen - SPI-Optie 2: Samen ondersteunen op school - SPI-Optie 3: Leescoach - SPI-Optie 4: Spelbegeleiding - SPI-Optie 5: Spreken Met Ondersteuning van Gebaren (SMOG) - SPI-Optie 6: Crisisinterventie in de leefruimte van de jongere (LSCI) |
3 |
Inclusieve leeromgeving |
Brug tussen onderwijs en welzijn |
Inzichten in meertaligheid |
Specifieke onderwijsbehoeften 1 en 2: keuze uit 5 opties - SOB-Optie 1: Psycho-motorische beperkingen - SOB-Optie 2: Cognitief sterk functioneren (CSF) - SOB-Optie 3: Sensoriële beperkingen - SOB-Optie 4: Ernstig meervoudige beperkingen (EMB) - SOB-Optie 5: didactische toepassingen in de meertalige klas 2 |
Specifieke praktijkinterventies 2: keuze uit 6 opties - SPI-Optie 1: Intrafamiliaal geweld bespreekbaar maken met jonge kinderen - SPI-Optie 2: Samen ondersteunen op school - SPI-Optie 3: Leescoach - SPI-Optie 4: Spelbegeleiding - SPI-Optie 5: Spreken Met Ondersteuning van Gebaren (SMOG) - SPI-Optie 6: Crisisinterventie in de leefruimte van de jongere (LSCI) |
4 |
4 |
3 |
2x3 |
3 |
Interprofessioneel leren in de praktijk
(20 studiepunten)
Interprofessioneel en veerkrachtig in team |
6 |
|
Praktijkleren |
10 |
|
Praktijk onder de loep |
4 |
Interprofessioneel en veerkrachtig in team |
Praktijkleren |
Praktijk onder de loep |
6 |
10 |
4 |
Didactische competenties voor niet-leraren
(6 studiepunten)
Didactische competenties voor niet-leraren: Klasdidactiek |
6 |
Didactische competenties voor niet-leraren: Klasdidactiek |
1-jarige voltijdse opleiding: voorbeeldlessenrooster
Dag |
Uren* |
Semester 1 |
Semester 2 |
---|---|---|---|
Maandag |
Volledige dag |
Praktijkleren (PL) |
Praktijkleren (PL) |
Dinsdag |
Volledige dag |
Praktijkleren (PL) |
Praktijkleren (PL) |
Woensdag |
09u30-12u30 |
Les |
Les |
Donderdag |
09u30-11u30 |
Les |
Les |
Vrijdag |
/ |
/ |
/ |
Dag Uren* |
---|
Maandag Volledige dag |
Dinsdag Volledige dag |
Woensdag 09u30-12u30 |
Donderdag 09u30-11u30 |
Vrijdag / |
Dag Semester 1 |
---|
Maandag Praktijkleren (PL) |
Dinsdag Praktijkleren (PL) |
Woensdag Les |
Donderdag Les |
Vrijdag / |
Dag Semester 2 |
---|
Maandag Praktijkleren (PL) |
Dinsdag Praktijkleren (PL) |
Woensdag Les |
Donderdag Les |
Vrijdag / |
* Uren: vaste tijdssloten voorzien voor wekelijkse of tweewekelijkse lesmomenten; het exacte uurrooster zal online beschikbaar zijn. Op de lesvrije momenten op woensdagen en donderdagen wordt een lokaal voorzien voor ‘BaBO@work’: zelfstudie, groepswerk, (onderzoeks-)opdrachten.
Info- en toewijzingssessies PL
Om al bij de aanvang van het academiejaar je werkplek te bepalen voor het eerste en het tweede semester, organiseren we voor BaBO-Heverlee online info- en toewijzingssessies PL. Je ontvangt er uitgebreide informatie over de mogelijke keuzes voor praktijkleren en je kan er meteen ook je voorkeuren opgeven.
Op volgende dagen en tijdstippen worden de info- en toewijzingssessies PL voor BaBO-Heverlee 24-25 georganiseerd:
- Di. 18/06: 9u-10u
- Di. 20/08: 9u-10u
- Do. 22/08: 13u-14u
- Woe. 28/08: 11u-12u
- Vr. 30/08: 9u-10u
- Do. 5/09: 10u-11u
- Ma. 9/09: 9u-10u
- Vr. 13/09: 10u-11u
- Di. 17/09: 9u-10u
- Do. 18/09: 12u-13u
Ben je overtuigd om in september te starten met de banaba Buitengewoon onderwijs? Mail dan zo snel mogelijk naar renate.semeese@ucll.be en vermeld in je mail:
- Je vooropleiding en
- bij welke info- en toewijzingssessie PL je wenst aan te sluiten
Je ontvangt aansluitend een mail met een link naar een inlichtingsfiche en de vergaderlink langs waar je via Teams kan aansluiten bij de door jouw gekozen sessie.
Naast deelnemen aan een info- en toewijzingssessie PL is het belangrijk dat je ook zo snel mogelijk je voorinschrijving/inschrijving in orde brengt, zodat je opgegeven voorkeuren voor PL-plekken geregistreerd, verwerkt en definitief toegewezen kunnen worden. Ben je UCLL-student? Dan kan je niet voorinschrijven en pas herinschrijven na de bekendmaking van je resultaten. Vermeld in dat geval in je mail je r-nummer, zodat we al een voorlopige registratie kunnen doen.
Hou er rekening mee dat na elke info-en toewijzingssessie PL er reeds plaatsen voor praktijkleren worden toegewezen en je er dus baat bij hebt om zo snel mogelijk aan één van de sessies deel te nemen.
2-jarige deeltijdse opleiding
Om de opleiding te combineren met je beroepspraktijk kan je de lessen in de deeltijdse opleiding volgen op woensdagnamiddag in blokken van 2 uur (13u45-15u45, 16u00-18u00 en 18u30-20u30). De inhoud van de lessen en je beroepspraktijk evolueren hand in hand. Enerzijds worden de lessen verrijkt door ervaringen uit de praktijk vanuit verschillende invalshoeken. Anderzijds kunnen nieuw verworven kennis en vaardigheden meteen toegepast worden op de werkplek.
Ben je niet tewerkgesteld in het onderwijs, dan bekijken we samen de mogelijkheid om één dag per week praktijkleren (stage) op te nemen in een school of in leerondersteuning.
Als niet-leerkracht neem je in het eerste jaar het opleidingsonderdeel (OPO) ‘Didactische competenties voor niet-leraren: Klasdidactiek’ bij op. De lessen ‘Klasdidactiek’ hebben plaats op woensdagvoormiddagen van 9u30 tot 12u30 (8 lessen in het eerste semester en 1 les in het tweede semester).
Hou er rekening mee dat je naast het bijwonen van de lessen ook tijd zal moeten vrijmaken voor zelfstudie, groepswerk en (onderzoeks-)opdrachten.