Kruimelpad
Zorgverbreding en remediërend leren
Deze opleiding bereidt je voor op een job als zorgcoördinator of leerlingbegeleider, maar ze biedt ook een stevige houvast en professionele verdieping bij je taken als klasleerkracht.
Sterke zorg in elke school
Je krijgt een antwoord op alle zorg- en begeleidingsvragen inzake basis- en onderwijsbehoeften van kinderen en jongeren. De opleiding biedt een apart aanbod op maat van het kleuter-, lager en secundair onderwijs.
Je ontdekt hoe je de zorg in de school kan optimaliseren: van een basiszorg voor iedereen tot een uitbreiding van zorg voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Als leerkracht kan je onmiddellijk doorstromen naar deze verdiepende banabaopleiding, of na eerst enkele jaren werkervaring te hebben opgedaan.
- Ook als logopedist, ergotherapeut, sociaal werker, verpleegkundige of vanuit een ander bachelordiploma met een begeleidende rol, kan je de opleiding aanvatten.
- Zonder lerarendiploma volg je bijkomend het opleidingsonderdeel klasdidactiek én kan je via een verkort traject na deze banaba je lerarendiploma bijkomend behalen. Meer info over deze mogelijkheid in Limburg vind je hier.
Wat leer je?
Je verdiept jouw leerkrachtvaardigheden en leert hoe je een ondersteunende rol kan opnemen voor leerlingen, leerkrachten en je team.
- Hoe sta je als leraar sterker in de klas?
- Op welke manier zorg je voor deskundige begeleiding van kinderen en jongeren op individueel-, klas- én schoolniveau?
- Hoe coach je collega's daarbij?
- Hoe kan je een duurzame vernieuwing op vlak van zorg binnenbrengen en vormgeven op school?
Studieprogramma
Je kan de banaba volgen gedurende een éénjarig voltijds of tweejarig- à driejarig deeltijds traject. Om deze banaba te kunnen starten, heb je een bachelor- of masterdiploma nodig of werk je in het onderwijs.
- In de voltijdse opleiding heb je voornamelijk les op maandag en woensdag (met een 10-tal avondsessies op jaarbasis).
- In de deeltijdse opleiding vinden de lessen voornamelijk plaats op maandagavond en woensdagavond (jaar 1) en woensdagnamiddag + avond (jaar 2).
Praktijk en theorie komen in voortdurende wisselwerking aan bod. Studenten die niet werkzaam zijn in het onderwijs, doen één dag (deeltijdse opleiding) of twee dagen (voltijdse opleiding) per week aan werkplekleren.
Meer info over combinatiemogelijkheden vind je hier.
Tinne Schellekens,
PhD onderzoeker en psychotherapeut
Kwaliteitszorg
Hogeschool UCLL staat bekend om de kwaliteit van haar opleidingen. We willen er zeker van zijn dat onze studenten de beste kansen hebben op de arbeidsmarkt.
Meer informatie over onze Kwaliteitszorg
Download de kwaliteitsfiche van deze opleiding: