Jurian Cuypers:
"Doordat ik maar een beperkt programma had in mijn laatste jaar had ik ruimte voor een keuze-opleidingsonderdeel.
Ik koos voor student-assistent, omdat je als student goed beseft dat er achter de schermen van de praktijklabo’s hard gewerkt wordt om het lokaal inclusief alle oplossingen en opstellingen op tijd klaar te krijgen. Mijn interesse naar deze wereld en de mogelijkheid in contact te komen met het reilen en zeilen in een labo, terwijl ik er nog les volgde, trok mij sterk aan.
Ondanks dat je binnen de onderzoeksprojecten al relatief zelfstandig te werk kan gaan, was dit de ideale kans om aangestuurd te worden door een labo-ondersteuner van de hogeschool. Door deze opvolging en de feedback van lectoren, bouwde ik het vertrouwen op om te solliciteren. Want ik ben er van overtuigd dat mijn ervaring als student-assistent bij UCLL een troef kan zijn tijdens een sollicitatiegesprek."
Hanne De Coster:
"Met een grote tevredenheid kijk ik terug op mijn keuze voor de opleiding chemie. Ik kreeg immers een goede en praktijkgerichte basis, aangesterkt met een onderbouwde theoretische achtergrond, die mij klaarstoomde voor mijn toekomstige werkplek.
Op de eerste dag kwam ik met een klein hartje aan, ik was een timide persoon die het moeilijk had op het secundair. Dankzij de hechte groep studenten en ondersteuning vanuit het personeel en de lectoren heb ik veel toffe mensen leren kennen waardoor ik helemaal ben opengebloeid.
UC Leuven-Limburg is een sterk merk waar studeren meer is dan naar de les komen en dat merk je op verschillende aspecten waarmee je als student in contact komt. Ze is innovatief waardoor je vaak in contact komt of zelfs betrokken wordt bij onderzoeksprojecten. Ze krijgt ook graag feedback van studenten EN houdt er rekening mee. Dat merk je aan de sterke studentenraden die vanuit de UCLL ondersteund worden. Daarnaast zijn er ook leuke en behulpzame studentenkringen, kortom: de UCLL is een hogeschool waar ik graag deel van uit maak!"
Annebel Maes studeerde Wiskunde-Economie in het middelbaar onderwijs en volgde daarna Biochemie aan UCLL. Als kersvers afgestudeerde begon zij bij Umicore, waar ze ICP-analyses deed voor Research and Development. Daarna was ze een succesvol Area Manager (vertegenwoordiger) in Plastic Lab Disposables, maar ze vond haar droomjob in de Biotechnologie.
Ze werkt nu bij Genzyme, waar men onderzoek doet naar medicijnen voor weesziekten. Haar lievelingsvakken waren Biochemie, Immunologie en Moleculaire Biologie. Ze hield niet van Analytische Chemie, maar ontdekte tijdens haar werk bij Umicore dat de praktijk hiervan veel aangenamer was, dan ze had gedacht op basis van de lessen. Annebel vindt haar diploma erg veelzijdig; met biochemie kan je alle kanten uit.
Veel van haar collega-studenten zitten in de research, o.m. bij Janssen Pharmaceutica, bij de KU Leuven (Gasthuisberg), bij het UZ Maastricht, bij Genzyme enzovoort. Annebel vond het een groot pluspunt dat er ook veel aandacht werd besteed aan communicatietechnieken in de opleiding.
Die had ze niet alleen nodig voor haar baan als Area Manager, maar ook nu nog grijpt ze af en toe terug naar de cursus Communicatie. Vooral conflicthantering en probleemgesprekken komen in haar huidige job geregeld aan bod. Als je met dertig mensen verschillende diensten moet draaien, zijn er af en toe problemen en conflicten, hé!
Kimberly Cleuren begon aan de professionele bachelor Chemie met afstudeerrichting Milieuzorg, nadat ze vanuit het secundair, met een diploma Moderne Talen - Wetenschappen, een stevige basis wetenschappen had meegekregen. Naast die basis had ze ook een sterke interesse in omgevingsfactoren zoals de klimaatsverandering, milieuvervuilingen… en wilde ze haar persoonlijke kennis over deze thema’s uitbreiden met professionele kennis.
Kimberly Cleuren:
“Tijdens de afstudeerrichting Milieuzorg werd er aandacht besteed aan een goede basis en een persoonlijke opvolging voor de eerstejaarsstudenten. Tijdens het tweede jaar kwam er al wat meer milieurecht en -administratie bij. Zo verkrijg je als afgestudeerde niet enkel het diploma Milieuzorg, maar ook een getuigschrift Milieucoördinator B. Tijdens het derde en laatste jaar zijn zelfstandig en vakoverschrijdend denken en werken een prioriteit in de opleiding. Hier wordt namelijk veel aandacht besteed aan een vakoverschrijdend project over het actuele thema ‘bodemverontreinigingen en -saneringen’.
Dit project is een prima voorbereiding op de stage in het tweede semester. Ik koos voor Limburg. net als stageplaats. Hier kreeg ik de kans om me te verdiepen in hetgeen ik ambieer, namelijk de milieucoördinatie en -consultancy sector. Limburg.net gaf mij als stagestudent ook de kans om mee te werken aan oplossingen voor de huidige milieuproblematiek en milieuwetgeving. Ik mocht meewerken aan acties die alle op hun eigen manier gerelateerd zijn aan CO2-uitstoot, en hoe deze te verminderen.
Zo heb ik, als studente, ook meegeholpen aan de ambitie van de provincie Limburg om Limburg klimaatneutraal te maken tegen 2050. Hierbij heb ik veel informatie die ik tijdens mijn 3 jaar opleiding heb verkregen, kunnen gebruiken.
Wat ik zeker zal onthouden in het leven na de studies is de onvergetelijke ervaring van de buitenlandse biotoopstudie te Polen. Deze biotoopstudie heeft me zowel professioneel als persoonlijk erg verrijkt. Ik zal ook zeker de goede contacten die ik had met docenten niet snel vergeten. Een studie aan UCLL in de afstudeerrichting Milieuzorg is zeker de moeite waard!”
Murat Avci:
"Terug naar school, de beste keuze van mijn leven! Na mijn 7e jaar automechanica te hebben afgerond, ben ik aan de slag gegaan in een autogarage. Vuile handen waren helaas echt niet mijn ding. Ik kreeg een baan aangeboden als jeugdbegeleider in het jeugdhuis waar ik als kind ook naar toe ging. Betaald naar de cinema gaan, betaald tafelvoetballen, het leek de ideale job! Het was echter niet voldoende voor mij.
Ik maakte daarom de keuze om me bij te scholen in elektromechanica in een avondschool. Dit in combinatie met een voltijdse job. Ik zou een diploma halen dat gelijkgesteld zou worden met A1. Maar zelfs hiermee zou het lastig worden om een baan te vinden. Dit gaf de doorslag om over te stappen naar dagonderwijs. Voordat ik aan de hogeschool begon, had ik schrik dat ik er alleen voor zou staan.
Ik had het vooroordeel dat ik een nummer zou worden in een volle aula. Maar ik kan je beloven, als je je best doet, dan steunen de docenten je wanneer je dat nodig hebt. Je kan bovendien een goede band met ze opbouwen. Shout-out naar mevrouw Ann Creemers!
Ik ben met onderscheiding geslaagd voor de PBA Chemie met afstudeerrichting procestechnologie. En ik heb de eer gehad om de prijs voor meest verdienstelijke student in ontvangst te mogen nemen. Ik kan ook met trots zeggen dat ik een job aangeboden kreeg op mijn stage. Ik werk nu voor SABIC in Geleen als chemisch procesoperator met geweldige doorgroeimogelijkheden. Als ik het kan, kan jij het ook!"
Dorien Duysters:
Procestechnicus in de petrochemie? Ook voor vrouwen? Dorien Duysters studeerde na het middelbaar onderwijs TSO Chemie aan UCLL. Ze was vooral geïnteresseerd in chemische scheidingstechnieken en vond de hele opleiding boeiend en interessant. Procesveiligheid was ook één van haar lievelingsvakken en de bedrijfsbezoeken waren echt de moeite waard.
Maar ook de lessen Communicatie en de sollicitatietraining hebben haar goed voorbereid op de arbeidsmarkt, hoewel ze toch nog zenuwachtig was voor het sollicitatiegesprek. Dorien heeft nu een interessante job in de petrochemie, met veel afwisseling. Net zoals tijdens haar studies, is ze hier de enige vrouw. Dat schept geen problemen, behalve dat men geen kleine maat handschoenen in voorraad had, of geen damesfiets beschikbaar, maar gelukkig werden die praktische probleempjes snel opgelost.
Dorien staat haar ‘mannetje’! Dorien kijkt met plezier terug op haar opleiding aan UCLL. Procestechnologie was een kleine groep, daardoor was er ook een hechte band tussen de studenten en er ging nooit iets fout, behalve die keer dat ze tijdens het labo analytische chemie van een kruk donderde. Omdat ze klein is, moest ze altijd op een kruk kruipen om de buret af te lezen, en die keer had ze hoge hakken aan, met alle gevolgen van dien. Gelukkig hebben de mannelijke medestudenten het niet eens gemerkt!
Arnaud Vanhamme:
“Ik begon aan de opleiding Chemie als zij-instromer vanuit de universitaire richting Industriële Ingenieurswetenschappen. ‘Chemie is overal’ wordt vaak gezegd. Het vak boeit me mateloos en biedt talloze mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Tijdens de opleiding gaan we vaak zelfstandig aan de slag: je moet als student zelf op zoek naar oplossingen en antwoorden. Docenten ondersteunen en coachen je tijdens dat proces. Op die manier ontwikkelde ik – in eerste instantie soms met vallen en opstaan – mijn eigen methodiek.
Het leven als student houdt natuurlijk meer in dan enkel studeren: ik speel ook een actieve rol in de studentenraad waar ik de belangen van mijn medestudenten vertegenwoordig. Efficiënt samenwerken is dan ook een echte must.”
Hanne De Coster