Kruimelpad
Verkort dagtraject Lager Onderwijs Campus Diest
Verkort traject 2 jaar
Na een bachelor- of masterdiploma kan je in Diest via een verkort traject een bachelor Lager Onderwijs behalen in dagonderwijs in 2 jaar.
Programma Jaar 1 |
||
---|---|---|
Stage: leerprocessen begeleiden |
13 |
Doorheen het jaar presteer je ongeveer 20 dagen stage. Sommige dagen observeer en participeer je. Andere dagen sta je zelf voor de klas. |
Wiskunde |
7 |
Aan bod komen hoofdrekenen en cijferen met natuurlijke getallen en met kommagetallen, en meetkunde en metend rekenen. |
Wereldoriëntatie |
7 |
Hier ga je aan de slag met inhouden van de lessen “Mens en Samenleving” en “Wetenschappen en techniek” die in de basisschool gegeven worden. Daarbij horen geschiedenis,. burgerschapseducatie, werken met actualiteit, kinderrechteneducatie, planten en dieren, weer & klimaat(verandering), gezondheidseducatie, oriëntatie, landschappen in België, reliëf en gesteenten. |
Kunst.zinnig |
6 |
Kunsteducatie in de lagere school gaat om kinderen in contact brengen met kunst om vanuit de eigen verwondering over alledaagse dingen zijn of haar leefwereld te verruimen. We kijken samen naar kunst, bedenken kunstzinnige uitingen in functie van de leeftijd van de leerlingen en brengen ze in de praktijk. |
Frans |
6 |
Je frist de woordenschat en de grammatica van de lagere school op. En je oefent grammaticale en communicatieve vaardigheid op niveau B+/B2. Het doel is om uit teksten over vertrouwde zaken de belangrijkste zaken te kunnen halen, en om eenvoudige beschrijvingen te kunnen geven over onderwerpen die vertrouwd of die van persoonlijk belang zijn. Er is veel aandacht voor de uitspraak en reflectie over je eigen leerproces. |
Nederlands |
5 |
Je leert hoe je spelling, spreken en luisteren kan onderwijzen. Daarbij maak je gebruik van kinderliteratuur: prentenboeken, verhalen, poëzie... |
Leren en ontwikkelen begeleiden |
5 |
Hoe kan je lessen ontwerpen die betekenisvol leren en ontwikkeling stimuleren? We kijken naar ontwikkelingspsychologie van peuter tot adolescent, naar breinprincipes, werkvormen, erkennende communicatie en naar klasmanagement. |
Groeilabo |
3 |
In het groeilabo zoek je samen met medestudenten en je docenten vanuit reflectie en referentiekaders naar antwoorden op vragen zoals 'Hoe hou ik de teugels goed in handen?', 'Wat is goed onderwijs?', 'Hoe kan je dit realiseren?', 'Wie ben jij als leraar?' en 'Wat is daarin jouw eigenheid'? |
Communicatie en media |
4 |
Je oefent mondelinge vaardigheden zoals articulatie, stemgebruik, expressie, inleving, interactie met en afstemmen op doelpubliek. Schriftelijke vaardigheden zoals schrijfhouding, pengebruik, bladligging, handschrift en bordschrift worden geoefend. Je bekwaamt je ook in ICT- en mediagebruik. |
Levensbeschouwelijke vorming |
3 |
Hier leer je kritisch reflecteren als individu én als toekomstige leerkracht op de maatschappelijke debatten zoals pluraliteit, secularisering en radicalisering en de mens- en wereldbeelden van verschillende levensbeschouwingen en religies, en hun consequenties voor het onderwijs. We verkennen de inhouden van christelijke, islamitische, boeddhistische en vrijzinnig humanistische bronnen om zo met kinderen en jongeren in gesprek te kunnen gaan omtrent existentiële en maatschappelijke vraagstukken. |
Programma Jaar 1 |
---|
Stage: leerprocessen begeleiden 13 |
Wiskunde 7 |
Wereldoriëntatie 7 |
Kunst.zinnig 6 |
Frans 6 |
Nederlands 5 |
Leren en ontwikkelen begeleiden 5 |
Groeilabo 3 |
Communicatie en media 4 |
Levensbeschouwelijke vorming 3 |
Programma Jaar 1 |
---|
Stage: leerprocessen begeleiden Doorheen het jaar presteer je ongeveer 20 dagen stage. Sommige dagen observeer en participeer je. Andere dagen sta je zelf voor de klas. |
Wiskunde Aan bod komen hoofdrekenen en cijferen met natuurlijke getallen en met kommagetallen, en meetkunde en metend rekenen. |
Wereldoriëntatie Hier ga je aan de slag met inhouden van de lessen “Mens en Samenleving” en “Wetenschappen en techniek” die in de basisschool gegeven worden. Daarbij horen geschiedenis,. burgerschapseducatie, werken met actualiteit, kinderrechteneducatie, planten en dieren, weer & klimaat(verandering), gezondheidseducatie, oriëntatie, landschappen in België, reliëf en gesteenten. |
Kunst.zinnig Kunsteducatie in de lagere school gaat om kinderen in contact brengen met kunst om vanuit de eigen verwondering over alledaagse dingen zijn of haar leefwereld te verruimen. We kijken samen naar kunst, bedenken kunstzinnige uitingen in functie van de leeftijd van de leerlingen en brengen ze in de praktijk. |
Frans Je frist de woordenschat en de grammatica van de lagere school op. En je oefent grammaticale en communicatieve vaardigheid op niveau B+/B2. Het doel is om uit teksten over vertrouwde zaken de belangrijkste zaken te kunnen halen, en om eenvoudige beschrijvingen te kunnen geven over onderwerpen die vertrouwd of die van persoonlijk belang zijn. Er is veel aandacht voor de uitspraak en reflectie over je eigen leerproces. |
Nederlands Je leert hoe je spelling, spreken en luisteren kan onderwijzen. Daarbij maak je gebruik van kinderliteratuur: prentenboeken, verhalen, poëzie... |
Leren en ontwikkelen begeleiden Hoe kan je lessen ontwerpen die betekenisvol leren en ontwikkeling stimuleren? We kijken naar ontwikkelingspsychologie van peuter tot adolescent, naar breinprincipes, werkvormen, erkennende communicatie en naar klasmanagement. |
Groeilabo In het groeilabo zoek je samen met medestudenten en je docenten vanuit reflectie en referentiekaders naar antwoorden op vragen zoals 'Hoe hou ik de teugels goed in handen?', 'Wat is goed onderwijs?', 'Hoe kan je dit realiseren?', 'Wie ben jij als leraar?' en 'Wat is daarin jouw eigenheid'? |
Communicatie en media Je oefent mondelinge vaardigheden zoals articulatie, stemgebruik, expressie, inleving, interactie met en afstemmen op doelpubliek. Schriftelijke vaardigheden zoals schrijfhouding, pengebruik, bladligging, handschrift en bordschrift worden geoefend. Je bekwaamt je ook in ICT- en mediagebruik. |
Levensbeschouwelijke vorming Hier leer je kritisch reflecteren als individu én als toekomstige leerkracht op de maatschappelijke debatten zoals pluraliteit, secularisering en radicalisering en de mens- en wereldbeelden van verschillende levensbeschouwingen en religies, en hun consequenties voor het onderwijs. We verkennen de inhouden van christelijke, islamitische, boeddhistische en vrijzinnig humanistische bronnen om zo met kinderen en jongeren in gesprek te kunnen gaan omtrent existentiële en maatschappelijke vraagstukken. |
Programma Jaar 2 |
||
---|---|---|
Stage: derde graad |
11 |
|
Jonge schoolkind (met stage eerste leerjaar) |
9 |
|
Omgaan met verschillen met actieonderzoek |
7 |
|
Levensbeschouwelijke vorming (keuze) |
6 |
|
Wereldoriëntatie |
4 |
|
Kunst.zinnig |
4 |
|
Nederlands |
4 |
|
Wereldleraarschap |
4 |
|
Groeilabo |
3 |
|
Wiskunde |
3 |
|
Beweging |
3 |
Programma Jaar 2 |
---|
Stage: derde graad 11 |
Jonge schoolkind (met stage eerste leerjaar) 9 |
Omgaan met verschillen met actieonderzoek 7 |
Levensbeschouwelijke vorming (keuze) 6 |
Wereldoriëntatie 4 |
Kunst.zinnig 4 |
Nederlands 4 |
Wereldleraarschap 4 |
Groeilabo 3 |
Wiskunde 3 |
Beweging 3 |
Programma Jaar 2 |
---|
Stage: derde graad |
Jonge schoolkind (met stage eerste leerjaar) |
Omgaan met verschillen met actieonderzoek |
Levensbeschouwelijke vorming (keuze) |
Wereldoriëntatie |
Kunst.zinnig |
Nederlands |
Wereldleraarschap |
Groeilabo |
Wiskunde |
Beweging |
Elsie
Verkort traject 1 jaar
Heb je al een educatieve bachelor in Kleuteronderwijs behaald, dan verkort je traject tot 1 jaar. Je kan als kleuterleraar al prima lesgeven. Je hebt geleerd te vertrekken vanuit de talenten en af te stemmen op de behoeften van elke leerling. In het lager onderwijs werken leraren ook zo, ook in de derde graad.
Programma 1 jaar |
|
---|---|
Praktijk: uitstroomstage met actieonderzoek |
17 |
Wereldoriëntatie |
11 |
Wiskunde |
10 |
Nederlands |
9 |
Frans |
6 |
Leren en ontwikkelen begeleiden |
5 |
Groeilabo |
3 |
Religie, zingeving en levensbeschouwing |
3 |
Levensbeschouwing (keuze: RK godsdienst, zedenleer of islam) |
3 |
Programma 1 jaar |
---|
Praktijk: uitstroomstage met actieonderzoek 17 |
Wereldoriëntatie 11 |
Wiskunde 10 |
Nederlands 9 |
Frans 6 |
Leren en ontwikkelen begeleiden 5 |
Groeilabo 3 |
Religie, zingeving en levensbeschouwing 3 |
Levensbeschouwing (keuze: RK godsdienst, zedenleer of islam) 3 |
Enkele lectoren aan het woord...
Interesse?
Ga met ons in gesprek!
Lieve Smets
Lector & trajectcoach
lieve.smets@ucll.be