Kruimelpad
Engels (Diepenbeek)
Why not teach English? Broaden young people's horizons through English language, culture & literature.
Heb je een passie voor de Engelse taal en de Engelstalige cultuur en lijkt het je leuk om leerlingen via een wereldtaal te leren communiceren met mensen uit verschillende culturen? Word dan leraar Engels!
Je leert tijdens je opleiding alle facetten van het leraarschap en hoe je in je lessen aan communicatieve vaardigheden werkt op basis van grammatica en woordenschat. Daarbij zal je als leraar Engels je kennis van de cultuur van Engelssprekende landen delen, en lessen ontwerpen over de Engelstalige literatuur, ‘graphic novels’ en ‘young adult literature’.
Elien Bogaers
Studente leraar Engels
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages bestudeer je de belangrijkste thema’s uit de Engelse woordenschat, grammatica, literatuur en cultuur.
Opleidingsfase 1
Language study I |
Je maakt kennis met Engelse basisgrammatica (fonetiek, uitspraak, zelfstandige naamwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden en tijden) en de basiswoordenschat die in de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs aangeboden worden. Daarbij leer je spelfouten en grammaticale fouten in Engelse zinnen en teksten benoemen en verbeteren. |
Language proficiency & culture |
Het doel is dat je vlot en correct communiceert in het Brits-Engels (niveau B2: upper-intermediate). Je oefent je Brits-Engelse uitspraak (met de juiste klanken, een correcte spreektechniek en aanvaardbaar spreekritme en intonatiepatroon) en je oefent je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van kranten- en magazineartikels en audiovisueel materiaal (BBC, film, internet). Discussiesessies en mondelinge presentaties over elementen uit en aspecten van de Britse cultuur komen ook aan bod. |
Language study II |
Je verdiept je verder in woordenschat rekening houdend met woordvelden die vaak voorkomen in het secundair onderwijs. Daarnaast bespreken we grammatica zoals bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden, cijfers, voorzetsels, betrekkelijke bijzinnen, hulpwerkwoorden en spelling. |
Language proficiency & literature |
Je versterkt verder je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van essays en informatieve en diverterende tv-programma’s en documentaires. Je krijgt ook een algemene inleiding in de Britse literatuurgeschiedenis (links tussen geschiedenis – literatuur) en hedendaagse, multi-mediale toepassingen daarvan op het niveau van leerlingen van het secundair onderwijs. |
Language study I Je maakt kennis met Engelse basisgrammatica (fonetiek, uitspraak, zelfstandige naamwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden en tijden) en de basiswoordenschat die in de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs aangeboden worden. Daarbij leer je spelfouten en grammaticale fouten in Engelse zinnen en teksten benoemen en verbeteren. |
Language proficiency & culture Het doel is dat je vlot en correct communiceert in het Brits-Engels (niveau B2: upper-intermediate). Je oefent je Brits-Engelse uitspraak (met de juiste klanken, een correcte spreektechniek en aanvaardbaar spreekritme en intonatiepatroon) en je oefent je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van kranten- en magazineartikels en audiovisueel materiaal (BBC, film, internet). Discussiesessies en mondelinge presentaties over elementen uit en aspecten van de Britse cultuur komen ook aan bod. |
Language study II Je verdiept je verder in woordenschat rekening houdend met woordvelden die vaak voorkomen in het secundair onderwijs. Daarnaast bespreken we grammatica zoals bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden, cijfers, voorzetsels, betrekkelijke bijzinnen, hulpwerkwoorden en spelling. |
Language proficiency & literature Je versterkt verder je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van essays en informatieve en diverterende tv-programma’s en documentaires. Je krijgt ook een algemene inleiding in de Britse literatuurgeschiedenis (links tussen geschiedenis – literatuur) en hedendaagse, multi-mediale toepassingen daarvan op het niveau van leerlingen van het secundair onderwijs. |
Opleidingsfase 2
Language study |
Je bestudeert woordenschat op advanced niveau (C1 zelfstudie), en verdiept je verder in verschillende grammaticale onderwerpen zoals ‘tenses’, ‘the active and passive voice’, en ‘the conditionals’. De Britse spelling komt aan bod en verschillende luister- of leesoefeningen worden regelmatig geïntegreerd in de workshops. Je maakt bovendien kennis met thema’s uit de Britse taal en cultuur zoals ‘traditional English food’, de auteur Roald Dahl, Brexit, ‘the British education system’ en ‘British humour’. Telkens wordt er een link gelegd naar de klaspraktijk. |
Language Study and Young Adult Literature |
Je breidt je kennis van de grammatica van het Engels (adverbs and adjectives), woordenschat (C1 zelfstudie) en cultuur (London, Australia, Northern Ireland) verder uit. We gaan ook dieper in op Young Adult Literature en bespreken de gevarieerde genres, thema’s en literaire principes. Een analyse van een aantal jeugdromans met creatieve opdrachten behoort tot een van de examenopdrachten. Hierbij wordt altijd de link gelegd met hoe je YAL creatief en visueel kan bespreken in secundaire scholen. |
Language study Je bestudeert woordenschat op advanced niveau (C1 zelfstudie), en verdiept je verder in verschillende grammaticale onderwerpen zoals ‘tenses’, ‘the active and passive voice’, en ‘the conditionals’. De Britse spelling komt aan bod en verschillende luister- of leesoefeningen worden regelmatig geïntegreerd in de workshops. Je maakt bovendien kennis met thema’s uit de Britse taal en cultuur zoals ‘traditional English food’, de auteur Roald Dahl, Brexit, ‘the British education system’ en ‘British humour’. Telkens wordt er een link gelegd naar de klaspraktijk. |
Language Study and Young Adult Literature Je breidt je kennis van de grammatica van het Engels (adverbs and adjectives), woordenschat (C1 zelfstudie) en cultuur (London, Australia, Northern Ireland) verder uit. We gaan ook dieper in op Young Adult Literature en bespreken de gevarieerde genres, thema’s en literaire principes. Een analyse van een aantal jeugdromans met creatieve opdrachten behoort tot een van de examenopdrachten. Hierbij wordt altijd de link gelegd met hoe je YAL creatief en visueel kan bespreken in secundaire scholen. |
Britt Reynders
Studente leraar Engels
Opleidingsfase 3
Geïntegreerde leerstofmodule |
Hier breng je alle opgedane kennis en vaardigheden samen: schrijf-, lees-, spreek- en luistervaardigheden op een advanced niveau. Grammaticaal komt het gebruik van het lidwoord aan bod. Vakdidactisch werken we verder aan differentiëren in een klascontext, ‘multiple intelligences’ en het testen/ evalueren van leerlingen. We gaan specifiek in op Amerikaanse cultuur en hoe je thema’s hieruit op een didactisch gepaste manier in een les kan gebruiken. Daarnaast leer je hoe je een “graphic novel” inzet tijdens een les Engels en je maakt je eigen workshop aan de hand van één werk uit de literatuurlijst van de docent. |
Geïntegreerde leerstofmodule Hier breng je alle opgedane kennis en vaardigheden samen: schrijf-, lees-, spreek- en luistervaardigheden op een advanced niveau. Grammaticaal komt het gebruik van het lidwoord aan bod. Vakdidactisch werken we verder aan differentiëren in een klascontext, ‘multiple intelligences’ en het testen/ evalueren van leerlingen. We gaan specifiek in op Amerikaanse cultuur en hoe je thema’s hieruit op een didactisch gepaste manier in een les kan gebruiken. Daarnaast leer je hoe je een “graphic novel” inzet tijdens een les Engels en je maakt je eigen workshop aan de hand van één werk uit de literatuurlijst van de docent. |
Lara Thijs
Studente leraar Engels
Wat kan je doen met je diploma?
Het diploma 'educatieve bachelor secundair onderwijs Engels’ geeft je onderwijsbevoegdheid voor de vakken Engels en Handelscorrespondentie Engels in het eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs én in de derde graad van de arbeidsmarktgerichte studierichtingen.
Bert Coenen
Student leraar Engels
Heb je nog vragen?
Contacteer jouw docenten rechtstreeks
Mirèse Vanderlinden is senior lecturer Engels aan Hogeschool UCLL. Ze behaalde diploma’s aan o.a. Universiteit Gent, Canterbury University en International House London. Mirèse houdt in haar werk het meest van creatieve werkvormen, Britse humor, internationale contacten en studiereizen naar Oxford, London, Canterbury, Brighton, Cambridge, Winchester, Bath, Haunted southern England, …
Andere contacten: Nadide Olgun - Ronald Habraken