Kruimelpad
Geschiedenis (Diepenbeek)
Over het verleden, het heden en de toekomst!
Geschiedenis gaat niet enkel over vroeger. Het vak geschiedenis combineert het verleden met het heden en met de toekomst. Je onderzoekt samen met jongeren hoe actuele gebeurtenissen in hun leefwereld (zoals klimaatopwarming of verkiezingen) beïnvloed zijn door het verleden en hoe beslissingen vandaag de toekomst bepalen.
Een goede leraar geschiedenis leest heel graag en grondig. Want geschiedenis vertrekt vanuit geschreven bronnen. Uiteraard gebruiken we tal van online platformen en materialen, maar we keren eerst en vooral terug naar de originele bronnen. Daarnaast is het belangrijk dat je een heel rijke woordenschat ontwikkelt. Taal is hét middel om geschiedenis tot leven te brengen.
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages bestudeer je de belangrijkste thema’s uit de geschiedenis op politiek, sociaal-economisch, religieus en cultureel gebied.
Opleidingsfase 1
Referentiekader en bronnen |
Je bestudeert verschillende handboeken geschiedenis secundair onderwijs. Eerst wordt een algemeen kader geschetst. Daarna analyseer je verschillende oefeningen met als doel ze te herwerken en te optimaliseren in functie van het historisch bronnengebruik. |
Prehistorie en Nabije Oosten |
In dit opleidingsonderdeel staat de geschiedenis van het oude Nabije Oosten centraal. We behandelen de geschiedenis van Mesopotamië, Egypte en de Hebreeuwen. Zo verwerf je kennis van en inzicht in de beschavingen die aan de wieg stonden van de westerse maatschappij en cultuur. |
Griekse Wereld en Rome |
Je ontdekt de geïntegreerde geschiedenis van de antieke en laatantieke mediterrane beschavingen, van de middeleeuwse Islamwereld en het Byzantijnse Rijk, inclusief de de belangrijkste ontwikkelingen op politiek, sociaal-economisch, religieus en cultureel gebied. |
Referentiekader en bronnen Je bestudeert verschillende handboeken geschiedenis secundair onderwijs. Eerst wordt een algemeen kader geschetst. Daarna analyseer je verschillende oefeningen met als doel ze te herwerken en te optimaliseren in functie van het historisch bronnengebruik. |
Prehistorie en Nabije Oosten In dit opleidingsonderdeel staat de geschiedenis van het oude Nabije Oosten centraal. We behandelen de geschiedenis van Mesopotamië, Egypte en de Hebreeuwen. Zo verwerf je kennis van en inzicht in de beschavingen die aan de wieg stonden van de westerse maatschappij en cultuur. |
Griekse Wereld en Rome Je ontdekt de geïntegreerde geschiedenis van de antieke en laatantieke mediterrane beschavingen, van de middeleeuwse Islamwereld en het Byzantijnse Rijk, inclusief de de belangrijkste ontwikkelingen op politiek, sociaal-economisch, religieus en cultureel gebied. |
Toon Wesenbeek, oud-student
Opleidingsfase 2
Geschiedenis middeleeuwen |
Je verkent de belangrijkste fenomenen, gebeurtenissen, evoluties en ontwikkelingen in de vroege en volle middeleeuwen. |
Geschiedenis vroegmoderne tijd |
Je onderzoekt de vroegmoderne tijd (ca 1500 tot 1800) chronologisch én geïntegreerd. |
Geschiedenis middeleeuwen Je verkent de belangrijkste fenomenen, gebeurtenissen, evoluties en ontwikkelingen in de vroege en volle middeleeuwen. |
Geschiedenis vroegmoderne tijd Je onderzoekt de vroegmoderne tijd (ca 1500 tot 1800) chronologisch én geïntegreerd. |
Opleidingsfase 3
Geïntegreerde leerstofmodule |
Je verwerft inzicht in de historische ontwikkelingslijnen van de 18de t.e.m. de 21ste eeuw (de verlichting, de Franse Revolutie, de industriële revolutie, de Koude Oorlog, de evolutie van Rusland en Noord-Amerika, ...) en kan deze didactisch correct overbrengen. |
Geïntegreerde leerstofmodule Je verwerft inzicht in de historische ontwikkelingslijnen van de 18de t.e.m. de 21ste eeuw (de verlichting, de Franse Revolutie, de industriële revolutie, de Koude Oorlog, de evolutie van Rusland en Noord-Amerika, ...) en kan deze didactisch correct overbrengen. |
Wat kun je doen met je diploma?
Met een lerarendiploma ‘geschiedenis’ mag je lessen geschiedenis of maatschappelijke vorming geven in het secundair onderwijs. Daarnaast ben je een grote meerwaarde op educatieve diensten van musea om activiteiten op maat van scholen te ontwikkelen.