Kruimelpad
Informatica (Diepenbeek)
Word leraar informatica:
maak sterk onderwijs met eigentijdse ICT-tools
ICT zal in de toekomst steeds belangrijker worden, en dus ook de ICT-vaardigheden van kinderen, jongeren en leerkrachten. Binnen enkele jaren zullen zo goed als alle leerlingen les volgen via tablets en laptops. Om onderwijs met digitale hulpmiddelen ten volle te kunnen realiseren is er grote behoefte aan leraren informatica, maar ook aan ICT-coördinatoren en onderwijstechnologen die pedagogisch geschoold zijn.
Het onderwijsvak informatica bereidt je daarom helemaal voor tot leraar, maar biedt je ook veel bredere vaardigheden als trainer, adviseur en ondersteuner van het schoolteam in het effectief gebruiken en combineren van verschillende educatieve technologieën, in de klas en op school.
Leer ICT vertalen naar het onderwijs, versterk de ICT-vaardigheden van jongeren en ondersteun je collega-leraren in een hedendaagse manier van lesgeven, op verschillende onderwijsniveaus.
Dieter Jaenen
Student leraar Informatica
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages ga je in de opleiding leraar Informatica uitvoerig in op ICT onderwijzen en op pedagogische ondersteuning van schoolteams.
Opleidingsfase 1: Leraar worden
Office 1 |
Tekstverwerking op gevorderd niveau en gegevensbeheer |
Office 2 |
Geavanceerd werken met een elektronisch rekenblad en cloudbased alternatieven |
Computationeel denken 1 |
Grafisch programmeren binnen de object-georiënteerde visuele programmeertaal Scratch en de tekstuele, intuïtieve programmeertaal Python |
Hardware |
Kennismaking met de binnenkant van een PC en oplossen van PC-problemen |
Office 1 Tekstverwerking op gevorderd niveau en gegevensbeheer |
Office 2 Geavanceerd werken met een elektronisch rekenblad en cloudbased alternatieven |
Computationeel denken 1 Grafisch programmeren binnen de object-georiënteerde visuele programmeertaal Scratch en de tekstuele, intuïtieve programmeertaal Python |
Hardware Kennismaking met de binnenkant van een PC en oplossen van PC-problemen |
Opleidingsfase 2: STEM-coach en ICT-coördinator
Webdesign en multimedia |
Kennismaking html en css, website ontwerpen met Wordpress en beeldbewerking met Photoshop |
ICT-tools |
Leren werken met interessante technische ICT-tools, integratie verschillende pakketten, Opensourcesoftware |
Computationeel denken 2 |
Vervolg tekstueel programmeren met Python en introductie in Internet of Things. |
Netwerken |
Grondige kennismaking met netwerken |
Webdesign en multimedia Kennismaking html en css, website ontwerpen met Wordpress en beeldbewerking met Photoshop |
ICT-tools Leren werken met interessante technische ICT-tools, integratie verschillende pakketten, Opensourcesoftware |
Computationeel denken 2 Vervolg tekstueel programmeren met Python en introductie in Internet of Things. |
Netwerken Grondige kennismaking met netwerken |
Opleidingsfase 3: Ondersteunen met ICT
Digitale didactiek |
Je leert Digitools inzetten in de klas. Je ontwerpt zelfstandig digitale leermiddelen en een geïntegreerde en didactische lessenreeks. |
Digitale didactiek Je leert Digitools inzetten in de klas. Je ontwerpt zelfstandig digitale leermiddelen en een geïntegreerde en didactische lessenreeks. |
Wat kan je doen met je diploma?
- Met een educatieve bachelor Secundair Onderwijs Informatica kan je lesgeven in informatica en toegepaste informatica in de doorstroom-, dubbele finaliteit en arbeidsmarktgerichte profielen.
- Word ICT-coördinator en/of onderwijstechnoloog als gangmaker, innovator, pedagogisch ondersteuner en beleidsmedewerker in secundaire scholen, in basisscholen en in de privésector.
- Je kan ook als administratief medewerker in een school of bedrijf aan de slag.
Heb je nog vragen?
Contacteer jouw docenten rechtstreeks!
Katja Bongaerts behaalde haar masterdiploma aan de Economische Hogeschool Limburg en haar pedagogisch diploma aan het Limburgs Universitair Centrum. Na enkele jaren in het secundair onderwijs als leerkracht en ICT-coördinator, werkt ze nu al meer dan 20 jaar in de lerarenopleiding van de UCLL als lector informatica. Ter ondersteuning van de onderwijspraktijk is ze verbonden als onderzoeker aan de Techniek-en wetenschapsacademie van de UCLL.
Katja Claes studeerde aan het Limburgs Universitair Centrum waar ze een master behaalde en haar pedagogisch diploma. Na haar studies werkte ze als leerkracht in het secundair onderwijs daarna begon ze als ICT-coördinator in de lerarenopleiding lager- en kleuteronderwijs van de UCLL. Nu is ze al meer dan 20 jaar lector informatica in de lerarenopleiding secundair onderwijs. Ter ondersteuning van de lespraktijk voert ze ook onderzoek naar verschillende ICT-gerelateerde thema's.