Lerarenopleiding Techniek Diepenbeek | UCLL

STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) in het secundair onderwijs zijn populair. Meer en meer jongeren kiezen voor een studie in techniek en/of  wetenschappen. Dat is een goede evolutie omdat er in onze samenleving grote nood is aan ingenieurs, techniekers, monteurs, onderzoekers en programmeurs. Daarmee groeit ook de behoefte aan leraren die goed opgeleid zijn in de ‘T’ van STEM, namelijk techniek. Leraren techniek leren jongeren technisch denken (ontwerpen, onderzoeken, realiseren en evalueren) en vooral praktische vaardigheden.

In de opleiding tot leraar techniek verwerf je theoretische achtergronden, die je nadien verwerkt in de praktische vaardigheden op volgende domeinen: elektriciteit, houtbewerking, metaalbewerking, bouw, informatietechnologie, land- en tuinbouw en nog veel meer. Je gaat in de ruime praktijksessies - die zowat 50% innemen - zelf realisaties creëren, maar dit niet zonder eerdere onderzoeken te hebben uitgevoerd naar te gebruiken materialen, middelen en  technieken. We bouwen de leerstof en je praktische vaardigheden van nul af aan stelselmatig op. Er is dus geen specifieke voorkennis vereist, maar interesse en passie zijn pluspunten.

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Naast de algemene vorming en praktijkstages bestudeer je de belangrijkste technische thema’s: van elektriciteit en hout- en metaalbewerking, over tuinbouw en kunststofbewerking tot 3D-printen. In elk thema komen zowel theoretische pakketten als praktische vaardigheden, veiligheid,  milieu, duurzame materialen en duurzame energie aan bod.

Opleidingsfase 1 

Technisch communiceren + houtbewerking

Je maakt kennis met de wereld van techniek en je leert hoe je technisch communiceert (o.a. technisch tekenen). Tegelijkertijd verdiep jij je in de theorie en de praktische basistechnieken van houtbewerking, zowel met de hand als machinaal.

Elektriciteit

Je verwerft basiskennis in elektriciteit en elektronica en oefent de nodige vaardigheden. Je realiseert elektrische kringlopen en ontwerpt didactisch materiaal om de leerstof voor leerlingen te verduidelijken.

Biotechniek, Land- en Tuinbouw

Je duikt in de wereld van zowel de positieve als negatieve werking van de micro-organismen. Verder weten we je groene vingers te prikkelen en brengen we je de basisknepen van tuinbouw bij.

Metaal + Transport

We maken je wegwijs in transport en mechanische bewegingen, je onderzoekt daarbij heel wat technische systemen. Daarnaast verwerf je basisvaardigheden in metaalbewerking en onderzoek je de werking van pneumatica.

Didactisch atelier + doorwerkdagen

Je leert lessen techniek in de 1ste graad van het secundair onderwijs voorbereiden aan de hand van leerplannen en lesontwerpen. Daarnaast breid jij je machinekennis en praktische vaardigheden uit. Dat kan in het zeer goed uitgeruste vaklokaal. 

Technisch communiceren + houtbewerking

Je maakt kennis met de wereld van techniek en je leert hoe je technisch communiceert (o.a. technisch tekenen). Tegelijkertijd verdiep jij je in de theorie en de praktische basistechnieken van houtbewerking, zowel met de hand als machinaal.

Elektriciteit

Je verwerft basiskennis in elektriciteit en elektronica en oefent de nodige vaardigheden. Je realiseert elektrische kringlopen en ontwerpt didactisch materiaal om de leerstof voor leerlingen te verduidelijken.

Biotechniek, Land- en Tuinbouw

Je duikt in de wereld van zowel de positieve als negatieve werking van de micro-organismen. Verder weten we je groene vingers te prikkelen en brengen we je de basisknepen van tuinbouw bij.

Metaal + Transport

We maken je wegwijs in transport en mechanische bewegingen, je onderzoekt daarbij heel wat technische systemen. Daarnaast verwerf je basisvaardigheden in metaalbewerking en onderzoek je de werking van pneumatica.

Didactisch atelier + doorwerkdagen

Je leert lessen techniek in de 1ste graad van het secundair onderwijs voorbereiden aan de hand van leerplannen en lesontwerpen. Daarnaast breid jij je machinekennis en praktische vaardigheden uit. Dat kan in het zeer goed uitgeruste vaklokaal. 

Opleidingsfase 2

Informatietechnologie + sturingen

Je leert praktische toepassingen ontwerpen, programmeren, computationeel denken via onder andere 3D-printen, Lego Mindstorms, Arduino, Micro:Bit, robotica, … In het M&M-lab kan je met de lasercutter en 3D-printers aan de slag om je ontwerpen uit te voeren.

Energie 

Je onderzoekt de energieproblematiek en gaat dieper in op duurzame energie. Je leert de weg kennen van de productie van elektriciteit tot het gebruik ervan in je woonkamer. 

Bouw + Constructie

Je verwerft basiskennis en -vaardigheden in de bouw zoals materiaaleigenschappen en gereedschappen. Bovendien bestudeer je evoluerende technieken en toepassingen in de wereld van constructies.

Kunststoffen + Veiligheid

Je maakt kennis met de voor- en nadelen van kunststoffen en je ontwerpt zelf toepassingen. Daarnaast ga je concreet aan de slag met veiligheid binnen en buiten de lessen techniek.

Didactisch atelier + doorwerkdagen

Je leert lessen techniek in het secundair onderwijs geven aan de hand van leerplannen en lesontwerpen. Daarnaast ontwikkel jij verder je onderzoeks- en praktijkvaardigheden in het vaklokaal onder begeleiding van de docenten of buiten de opleidingsmuren door externe opleiders.

Informatietechnologie + sturingen

Je leert praktische toepassingen ontwerpen, programmeren, computationeel denken via onder andere 3D-printen, Lego Mindstorms, Arduino, Micro:Bit, robotica, … In het M&M-lab kan je met de lasercutter en 3D-printers aan de slag om je ontwerpen uit te voeren.

Energie 

Je onderzoekt de energieproblematiek en gaat dieper in op duurzame energie. Je leert de weg kennen van de productie van elektriciteit tot het gebruik ervan in je woonkamer. 

Bouw + Constructie

Je verwerft basiskennis en -vaardigheden in de bouw zoals materiaaleigenschappen en gereedschappen. Bovendien bestudeer je evoluerende technieken en toepassingen in de wereld van constructies.

Kunststoffen + Veiligheid

Je maakt kennis met de voor- en nadelen van kunststoffen en je ontwerpt zelf toepassingen. Daarnaast ga je concreet aan de slag met veiligheid binnen en buiten de lessen techniek.

Didactisch atelier + doorwerkdagen

Je leert lessen techniek in het secundair onderwijs geven aan de hand van leerplannen en lesontwerpen. Daarnaast ontwikkel jij verder je onderzoeks- en praktijkvaardigheden in het vaklokaal onder begeleiding van de docenten of buiten de opleidingsmuren door externe opleiders.

Techniek is een heel erg ruim vak. De inhoud is heel divers: elektriciteit, energie, metaal, transport, hout, kunststoffen, biotechniek... Het boeiendste daarbij is dat een theorieles altijd gecombineerd wordt met in de praktijk mogen experimenteren en leuke werkstukjes kunnen maken. Dus je krijgt veel mogelijkheden om heel praktische dingen bij te leren.
Lotte Claessens Studente leraar Techniek en Gezondheidsopvoeding

Lotte Claessens
Studente leraar Techniek en Gezondheidsopvoeding

Opleidingsfase 3

Geïntegreerde leerstofmodule    

Je onderzoekt en ontwikkelt vaardigheden in het brede STEM-veld en de thema’s waarmee je nog niet in aanraking bent gekomen in de voorbije jaren. Zo ga je bijvoorbeeld aan de slag met naald en draad, het bereiden van gezonde voeding en het thema verzorging. Vakdidactisch ga je actuele en uitvoerbare projecten uitwerken, zowel theoretisch als praktisch, voor het vak Techniek, voor het vak STEM en de cluster Natuur-Ruimte-Techniek.

Constructie Gericht Project: keuzeprofiel

In het Constructiegericht project, CGP, kan je met een kleine groep medestudenten uit het STEM-profiel aan de slag om creatief, ervaringsgericht, professioneel en innoverend materiaal uit te werken voor leerlingen en leerkrachten in het brede werkveld.

Geïntegreerde leerstofmodule    

Je onderzoekt en ontwikkelt vaardigheden in het brede STEM-veld en de thema’s waarmee je nog niet in aanraking bent gekomen in de voorbije jaren. Zo ga je bijvoorbeeld aan de slag met naald en draad, het bereiden van gezonde voeding en het thema verzorging. Vakdidactisch ga je actuele en uitvoerbare projecten uitwerken, zowel theoretisch als praktisch, voor het vak Techniek, voor het vak STEM en de cluster Natuur-Ruimte-Techniek.

Constructie Gericht Project: keuzeprofiel

In het Constructiegericht project, CGP, kan je met een kleine groep medestudenten uit het STEM-profiel aan de slag om creatief, ervaringsgericht, professioneel en innoverend materiaal uit te werken voor leerlingen en leerkrachten in het brede werkveld.

Interdisciplinaire driedaagse

Tijdens opleidingsfase 3 ga je samen met studenten van het STEM-profiel mee op een interdisciplinaire STEM-driedaagse. Je brengt een bezoek aan verschillende onderzoekscentra zoals het duurzame energiecomplex EnergyVille, de rioolwaterzuiveringsinstallatie Aquafin, het sluizencomplex en de waterkrachtcentrale van Ham, Connectera Maasmechelen, Geothermie, Isotopolis en het ondergrondse onderzoekslabo rond kernafval in Dessel. Ter plekke loodsen gidsen of ervaringsexperten je binnen in hun complexe doch zeer boeiende technische wereld.

Wat kan je doen met je diploma?

Je kan aan de slag in de eerste graad van elke secundaire school. In zowel de A- als de B-stroom geef je leerlingen gedurende 2 à 4 uur per week een brede, theoretische en praktische vorming in techniek. Daarnaast kan je aan de slag in de opties waarin STEM voorkomt en de studierichting STEM-technieken. Bovendien zijn er mogelijks ook uren vacant binnen STEM-vakken in de tweede graad.

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw docenten rechtstreeks!

Ann Emonds

Na een korte carrière in het secundair onderwijs was de lerarenopleiding voor haar de uitdaging. Inmiddels is zij al vele jaren verbonden aan de lerarenopleiding als vakdocent en vakdidacticus Techniek. Ter ondersteuning van de lespraktijk voert ze geregeld onderzoek naar de implementatie van techniek en STEM in het secundair onderwijs. Tevens werkt ze mee aan de ontwikkeling van techniek- en STEM-projecten. Via het European Teacher Education Network (ETEN), waar ze al enige tijd co-TIG-leader is van de TIG ‘Science and Technology in a Digital Era’, steekt ze jaarlijks haar licht op bij de verschillende Europese maar ook wereldwijde partners. 

Miet Gielkens

Miet behaalde haar masterdiploma pedagogische wetenschappen en haar pedagogisch diploma aan de KULeuven. Voorheen behaalde ze een Bachelor secundair onderwijs nijverheidstechnieken-technologische opvoeding in Borgerhout. Na 1 jaar in het secundair onderwijs als leerkracht nijverheidstechnieken werkt ze nu al meer dan 25 jaar in de lerarenopleiding van de UCLimburg als lector pedagogische wetenschappen, stagebegeleider, ondersteunende vakdidacticus en sinds 3 jaar binnen het onderwijsvak techniek. Ze ondersteunt Ann Emonds bij buitenlandse uitwisselingsprojecten in het kader van het European Teacher Education Network, ETEN.

Krista Kindermans

Na 20 jaar in het secundair onderwijs les te hebben gegeven werd ze geprikkeld als stagementor om in de lerarenopleiding UCLimburg aan de slag te gaan. Oorspronkelijk doceerde ze enkel in het onderwijsvak gezondheidsopvoeding, maar inmiddels draagt ze al 5 jaar lang haar passie over in het onderwijsvak techniek. Voor de helft van haar opdracht is ze nog actief in een secundaire school voor beide onderwijsvakken waarbij ze nauwlettend het reilen en zeilen kan volgen van wat er zich afspeelt op de werkvloer.   

Joris Lambrechts
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Katrien Goossens
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Nick Goemaere
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)