Kruimelpad
Gezondheidsopvoeding (Heverlee)
Word een leraar die 'zorgt' voor welzijn in de maatschappij
Als leraar gezondheidsopvoeding ben je geïnteresseerd in gezond leven, gezond gedrag, voeding en beweging. De actualiteit en wetenschappen zijn de basis van waaruit je vertrekt om je leerlingen te laten nadenken over gezond leven.
In deze lerarenopleiding leer je vanuit een holistische, wetenschappelijk onderbouwde visie werken aan gezondheidsinstandhouding en gezondheidsbevordering. Niet alleen heb je zo impact op de levensstijl van mensen, al van in de middelbare school, maar ook op de kwaliteit van samenleven in diversiteit dankzij jouw excellente gedragswetenschappelijke, sociale en communicatieve inzichten en vaardigheden.
Als toekomstig leraar gezondheidsopvoeding leer je leerlingen begeleiden in tal van praktische vaardigheden, inclusief gezonde en evenwichtige maaltijden bereiden, leefruimtes onderhouden, textiel reinigen, kleine herstellingswerken uitvoeren, correct tillen en heffen, meewerken in een kinderdagverblijf en in de zorg voor ouderen in thuissituaties, een ziekenhuis en/of een woonzorgcentrum.
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages staan volgende inhoudelijke opleidingsonderdelen op het programma.
Opleidingsfase 1
Basiscompetenties gezondheid A |
Vanuit een holistische, wetenschappelijk onderbouwde visie op gezondheid en voeding leer je doordachte geargumenteerde keuzes maken in voedingsmiddelen aan de hand van de voedingsdriehoek, voedingsmiddelentabellen en de voedingswaardewijzer, maar ook op basis van het bewegingspatroon en eetgedrag van een persoon. Je verdiept je in fotosynthese en de ademhaling (de basis van het leven) en de werking van het spijsverterings- en het uitscheidingsstelsel. Bovendien ontwikkel je praktijkvaardigheden om een eenvoudige en gezonde maaltijd voor te bereiden, rekening houdend met voedselveiligheid, hygiëne, duurzaamheid en ergonomie. |
Basiscompetenties gezondheid B |
Hoe beïnvloeden een gezonde leefomgeving en een gezond binnenmilieu onze gezondheid? Je bestudeert het ademhalingsstelsel en de luchtkwaliteit. Je verdiept je in het bewegingsstelsel en de juiste technieken voor een correcte lichaamshouding en ergonomisch handelen. Je oefent praktijkvaardigheden in personenzorg, en je leert doordachte en geargumenteerde keuze maken in middelen, materialen en technieken om een verscheidenheid aan materialen te onderhouden en te reinigen. |
Basiscompetenties gezondheid A Vanuit een holistische, wetenschappelijk onderbouwde visie op gezondheid en voeding leer je doordachte geargumenteerde keuzes maken in voedingsmiddelen aan de hand van de voedingsdriehoek, voedingsmiddelentabellen en de voedingswaardewijzer, maar ook op basis van het bewegingspatroon en eetgedrag van een persoon. Je verdiept je in fotosynthese en de ademhaling (de basis van het leven) en de werking van het spijsverterings- en het uitscheidingsstelsel. Bovendien ontwikkel je praktijkvaardigheden om een eenvoudige en gezonde maaltijd voor te bereiden, rekening houdend met voedselveiligheid, hygiëne, duurzaamheid en ergonomie. |
Basiscompetenties gezondheid B Hoe beïnvloeden een gezonde leefomgeving en een gezond binnenmilieu onze gezondheid? Je bestudeert het ademhalingsstelsel en de luchtkwaliteit. Je verdiept je in het bewegingsstelsel en de juiste technieken voor een correcte lichaamshouding en ergonomisch handelen. Je oefent praktijkvaardigheden in personenzorg, en je leert doordachte en geargumenteerde keuze maken in middelen, materialen en technieken om een verscheidenheid aan materialen te onderhouden en te reinigen. |
Opleidingsfase 2
Gezondheidsbevordering |
Gezondheid wordt beïnvloed door tal van factoren. We bestuderen de verschillende gezondheidsdeterminanten in functie van gezondheidsbevordering, zoals biologische factoren (erfelijkheid, gewicht, bloeddruk, longfunctie), de kwaliteit en organisatie van de gezondheidszorg, de leefstijl (voedingsgewoonten, bewegingspatroon, het omgaan met stress, relaties, persoonlijke zingeving, ...), en de fysieke en sociale omgeving zoals de gezinssituatie, familie, buren, vrienden, aanwezigheid van industrie, groenvoorzieningen, de politieke context, economie, sociale en culturele waarden en normen, ... We onderzoeken de gezondheidsdoelstellingen van de overheid en de adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Je werkt een project uit voor een specifieke doelgroep, gelinkt aan maatschappelijke tendensen, diversiteit en verschillende culturen. |
Verzorging |
De basiskennis die je opdeed in de eerste opleidingsfase wordt hier verder uitgediept en toegepast op het jonge kind. Om dit concreet te maken bezoeken we een kinderdagverblijf waarbij we de krachtlijnen ‘begeleiden, ‘verzorgen’ en ‘ondersteunen’ verder onder de loep nemen. Daarnaast gaan we dieper in op slapen en rust, en op het immuunsysteem en vaccinatie. |
Sociale wetenschappen |
Diverse inhouden uit de sociale, gedrags- en cultuurwetenschappen komen aan bod met als doel als persoon in verbondenheid met anderen te participeren aan de diverse samenleving. We behandelen thema’s zoals mentaal welzijn, de ontwikkeling vanaf de conceptie t.e.m. de lagere school, (ped)agogisch handelen, de mens in de maatschappij, communicatie en interactie, identiteit, diversiteit en discriminatie. |
Gezondheidsbevordering Gezondheid wordt beïnvloed door tal van factoren. We bestuderen de verschillende gezondheidsdeterminanten in functie van gezondheidsbevordering, zoals biologische factoren (erfelijkheid, gewicht, bloeddruk, longfunctie), de kwaliteit en organisatie van de gezondheidszorg, de leefstijl (voedingsgewoonten, bewegingspatroon, het omgaan met stress, relaties, persoonlijke zingeving, ...), en de fysieke en sociale omgeving zoals de gezinssituatie, familie, buren, vrienden, aanwezigheid van industrie, groenvoorzieningen, de politieke context, economie, sociale en culturele waarden en normen, ... We onderzoeken de gezondheidsdoelstellingen van de overheid en de adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Je werkt een project uit voor een specifieke doelgroep, gelinkt aan maatschappelijke tendensen, diversiteit en verschillende culturen. |
Verzorging De basiskennis die je opdeed in de eerste opleidingsfase wordt hier verder uitgediept en toegepast op het jonge kind. Om dit concreet te maken bezoeken we een kinderdagverblijf waarbij we de krachtlijnen ‘begeleiden, ‘verzorgen’ en ‘ondersteunen’ verder onder de loep nemen. Daarnaast gaan we dieper in op slapen en rust, en op het immuunsysteem en vaccinatie. |
Sociale wetenschappen Diverse inhouden uit de sociale, gedrags- en cultuurwetenschappen komen aan bod met als doel als persoon in verbondenheid met anderen te participeren aan de diverse samenleving. We behandelen thema’s zoals mentaal welzijn, de ontwikkeling vanaf de conceptie t.e.m. de lagere school, (ped)agogisch handelen, de mens in de maatschappij, communicatie en interactie, identiteit, diversiteit en discriminatie. |
Opleidingsfase 3
Gezondheidszorg |
Je bestudeert gezondheid en welzijn vanuit een wetenschappelijke achtergrond, die je integreert in een project. Je oefent theoretische en praktische competenties in zorg verlenen aan en begeleiden van oudere zorgvragers, met specifieke aandacht voor communicatie, dementie, logistiek werk in ziekenhuizen en woon- en zorginstellingen, en assistentie in zelfstandig thuis blijven wonen. |
Gezondheidszorg Je bestudeert gezondheid en welzijn vanuit een wetenschappelijke achtergrond, die je integreert in een project. Je oefent theoretische en praktische competenties in zorg verlenen aan en begeleiden van oudere zorgvragers, met specifieke aandacht voor communicatie, dementie, logistiek werk in ziekenhuizen en woon- en zorginstellingen, en assistentie in zelfstandig thuis blijven wonen. |
Wat kun je doen met je diploma?
Het diploma ‘gezondheidsopvoeding’ geeft je onderwijsbevoegdheid binnen de richtingen:
- 1ste graad: 1ste jaar A-stroom 'mens en samenleving'; 2de jaar basisoptie 'maatschappij en welzijn'
- 2de graad (dubbele finaliteit): 'maatschappij en welzijn'
- 2de graad (arbeidsmarktgerichte finaliteit): 'zorg en welzijn' en 'verzorging voeding'
- 3de graad (BSO): 'verzorging' en 'organisatiehulp' (uitdovend)
- 3de graad (TSO): ‘sociale en technische wetenschappen’ (uitdovend)