Kruimelpad
Lichamelijke Opvoeding en Bewegingsrecreatie (Heverlee)
Word leraar lichamelijke opvoeding en allround bewegingsdeskundige
Voetbal, basketbal, volleybal, badminton, jazzdans, gymnastiek, spurt, estafette, uithoudingslopen, horden, hoogspringen, speerwerpen, schoolslag, crawl, oriëntatielopen, coördinatietraining, muurklimmen, … Het komt allemaal aan bod in de opleiding leraar Lichamelijke Opvoeding (LO) en Bewegingsrecreatie (BR). Je leert de vaardigheden en vooral hoe je hierin motiverend lesgeeft aan kinderen en jongeren.
Je leert ook sporters en niet-sporters begeleiden en coachen. Je wordt naast leraar LO ook een allround bewegingsdeskundige met focus op actieve vrijetijdsbesteding, fitnesstraining, outdoor, of je leert werken met specifieke doelgroepen zoals kleuters, senioren of personen met een beperking. Jij wordt de sleutelpersoon om een gezonde geest in een gezond lichaam in het onderwijs en/of daarbuiten waar te maken.
Flo Witters
Oud-studente LO-BR
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming verkennen we anatomie, bewegingsleer, tal van sportdisciplines en bewegingsactiviteiten en hoe we die aanleren aan verschillende doelgroepen.
Opleidingsfase 1
Bewegingswetenschappen I |
Je bestudeert de anatomie van de beenderen en spieren in functie van beweging en grove motoriek. Daarnaast leer je het spierstelsel, zenuwstelsel, ademhalingsstelsel en cardiovasculair systeem kennen, én het energieverbruik, het herstel en de invloed van voeding op de prestatie bij verschillende soorten inspanningen. |
Beweging op school |
4 activiteiten komen aan bod: ritmiek (verschillende dansvormen en aerobicbewegingen op ritme en kadans), gymnastiek (basisvaardigheden op de mat en op de kast), basketbal (technische en tactische basisvaardigheden) en spel (doelspelen, terugslagspelen, slagbalspelen, jaagspelen, …). Daarbij wordt steeds ruime aandacht besteed aan het leren onderwijzen en de didactiek van deze activiteiten op schoolniveau. |
Interactieve bewegingsvormen I |
Je leert basisvaardigheden en tactische inzichten in doelspelen, terugslagspelen en slag- en loopspelen zoals voetbal, volleybal, handbal en badminton. Ook hier is er voortdurend aandacht voor het bijbrengen van didactische aanleerprincipes. |
Individuele bewegingsvormen I |
In de lessen gymnastiek komen o.a. steunsprongen, vrije sprongen, rotaties om verschillende assen aan bod. De lessen atletiek leggen de focus op verschillende vormen van lopen, werpen en springen. Schoolslag, crawl en elementaire vaardigheden zoals duiken, watertrappen, zwemmen op de rug, wrikken, tuimelen,… staan centraal in de zwemles. En je gaat aan de slag met ritmiek via streetdance- en jazz/musicalcombinaties. |
Outdooreducatie |
Je maakt kennis met drie domeinen van outdoor bewegings- en sportactiviteit. Bij de ‘hoogteactiviteiten’ leer je technisch klimmen en ‘toprope’ beveiligen op een indoorklimwand. Bij de ‘watersporten’ leer je varen met kajak op stilstaand en stromend water. Bij de ‘tochtactiviteiten’ leer je oriënteringslopen met kaart en kompas in een natuurlijke omgeving. In elk van deze domeinen leer je de basistechnieken waardoor je deze zelfstandig, veilig en met voldoende inzicht kan beoefenen. |
Vrijetijdseducatie |
Je leert bewegingsactiviteiten ontwikkelen voor senioren, kleuters en mensen met een motorische, auditieve of visuele beperking. Daarnaast leer je werken aan coördinatietraining (o.a. via jongleren en ropeskipping) en aan conditietraining (kracht-lenigheid-uithouding-snelheid). Je maakt ook kennis met een aantal contact- en verdedigingsmethodieken en -didactieken voor verschillende leeftijden. |
Maatschappelijk bewegingsveld |
Je maakt kennis met de verschillende organisaties in het werkveld van de recreatiesport. Je bestudeert evoluties in de bewegingscultuur, je leert van binnenuit de werking van de sportclub van vandaag kennen. Je staat stil bij de maatschappelijke betekenis van sport: identiteitsvorming, sociale binding, gezondheid, integratie, emancipatie, … |
Fitness- en lifetime-educatie |
In de cursus worden de basisprincipes uit de trainingsleer beschreven: trainingsprincipes, trainingsprogramma’s, trainen met een hartslagmeter, figuurtraining (dynabands, dumbells, step, BOSU, spierversteviging, cardiotraining) en fitness (basiskennis, ritme, ademhaling, foutenanalyse bij gebruik van kracht- en cardiotoestellen in een fitnesszaal). Ook EHBO komt aan bod. |
Didactiek / Praktijk LO-BR / Stages |
Hoe kan je nu je opgedane kennis en vaardigheden onderwijzen aan leerlingen? Dit leer je aan de hand van ‘vakdidactische principes en –methodieken’. Na microteachings (lesgeven aan je medestudenten) en observatiestage ga je zelf al een aantal lessen geven in een stageschool. De lectoren ondersteunen en begeleiden je daarbij heel persoonlijk. Daarnaast organiseer je een klein evenement met grote bewegingsspelen en een activiteit voor doelgroepen. |
Bewegingswetenschappen I Je bestudeert de anatomie van de beenderen en spieren in functie van beweging en grove motoriek. Daarnaast leer je het spierstelsel, zenuwstelsel, ademhalingsstelsel en cardiovasculair systeem kennen, én het energieverbruik, het herstel en de invloed van voeding op de prestatie bij verschillende soorten inspanningen. |
Beweging op school 4 activiteiten komen aan bod: ritmiek (verschillende dansvormen en aerobicbewegingen op ritme en kadans), gymnastiek (basisvaardigheden op de mat en op de kast), basketbal (technische en tactische basisvaardigheden) en spel (doelspelen, terugslagspelen, slagbalspelen, jaagspelen, …). Daarbij wordt steeds ruime aandacht besteed aan het leren onderwijzen en de didactiek van deze activiteiten op schoolniveau. |
Interactieve bewegingsvormen I Je leert basisvaardigheden en tactische inzichten in doelspelen, terugslagspelen en slag- en loopspelen zoals voetbal, volleybal, handbal en badminton. Ook hier is er voortdurend aandacht voor het bijbrengen van didactische aanleerprincipes. |
Individuele bewegingsvormen I In de lessen gymnastiek komen o.a. steunsprongen, vrije sprongen, rotaties om verschillende assen aan bod. De lessen atletiek leggen de focus op verschillende vormen van lopen, werpen en springen. Schoolslag, crawl en elementaire vaardigheden zoals duiken, watertrappen, zwemmen op de rug, wrikken, tuimelen,… staan centraal in de zwemles. En je gaat aan de slag met ritmiek via streetdance- en jazz/musicalcombinaties. |
Outdooreducatie Je maakt kennis met drie domeinen van outdoor bewegings- en sportactiviteit. Bij de ‘hoogteactiviteiten’ leer je technisch klimmen en ‘toprope’ beveiligen op een indoorklimwand. Bij de ‘watersporten’ leer je varen met kajak op stilstaand en stromend water. Bij de ‘tochtactiviteiten’ leer je oriënteringslopen met kaart en kompas in een natuurlijke omgeving. In elk van deze domeinen leer je de basistechnieken waardoor je deze zelfstandig, veilig en met voldoende inzicht kan beoefenen. |
Vrijetijdseducatie Je leert bewegingsactiviteiten ontwikkelen voor senioren, kleuters en mensen met een motorische, auditieve of visuele beperking. Daarnaast leer je werken aan coördinatietraining (o.a. via jongleren en ropeskipping) en aan conditietraining (kracht-lenigheid-uithouding-snelheid). Je maakt ook kennis met een aantal contact- en verdedigingsmethodieken en -didactieken voor verschillende leeftijden. |
Maatschappelijk bewegingsveld Je maakt kennis met de verschillende organisaties in het werkveld van de recreatiesport. Je bestudeert evoluties in de bewegingscultuur, je leert van binnenuit de werking van de sportclub van vandaag kennen. Je staat stil bij de maatschappelijke betekenis van sport: identiteitsvorming, sociale binding, gezondheid, integratie, emancipatie, … |
Fitness- en lifetime-educatie In de cursus worden de basisprincipes uit de trainingsleer beschreven: trainingsprincipes, trainingsprogramma’s, trainen met een hartslagmeter, figuurtraining (dynabands, dumbells, step, BOSU, spierversteviging, cardiotraining) en fitness (basiskennis, ritme, ademhaling, foutenanalyse bij gebruik van kracht- en cardiotoestellen in een fitnesszaal). Ook EHBO komt aan bod. |
Didactiek / Praktijk LO-BR / Stages Hoe kan je nu je opgedane kennis en vaardigheden onderwijzen aan leerlingen? Dit leer je aan de hand van ‘vakdidactische principes en –methodieken’. Na microteachings (lesgeven aan je medestudenten) en observatiestage ga je zelf al een aantal lessen geven in een stageschool. De lectoren ondersteunen en begeleiden je daarbij heel persoonlijk. Daarnaast organiseer je een klein evenement met grote bewegingsspelen en een activiteit voor doelgroepen. |
Opleidingsfase 2
Bewegingswetenschappen II |
In dit opleidingsonderdeel staan twee aspecten centraal: het leren van motorische vaardigheden en bewegingscontrole in het LO onderwijs enerzijds en biomechanica d.w.z. krachtenleer, de wetten van beweging en aerodynamica anderzijds. |
Beweging in de basisschool |
Je maakt kennis met kinderdans, bewegingsspelen, bewegingsexpressie, doelspelen, terugslagspelen, slagbalspelen, jaagspelen, en zwemlessen in de basisschool. |
Interactieve bewegingsvormen II |
Je herhaalt en verfijnt technische vaardigheden, tactieken en arbitrage in basketbal en volleybal. |
Individuele bewegingsvormen II |
Je leert creatieve manieren om spring-, werp- en loopnummers in atletiek aan te bieden in het onderwijs. Je breidt je vaardigheden in zwemmen (keerpunt, coördinatie, uithouding) en gymnastiek/toestelturnen uit. |
Sport en maatschappij |
Je bestudeert (lokaal) sportbeleid, sportstructuren, -projecten, -verenigingen en -instanties in Vlaanderen, sportwetgeving en subsidiëring van de sport. Doorheen het jaar krijg je enkele individuele opdrachten. Daarnaast ga je 1 keer op ski-/snowboardstage. |
Bewegingsrecreatie |
Je kiest 2 van de 5 keuzetrajecten ° Outdoor: kennismaking met hoog touwparcours, peddelen op stromend water, varen in kano, oriëntatie aan de hand van topografische kaarten, terreinfietsen-mountainbike, met focus op de outdooractiviteiten zelf leren (veilig) organiseren en begeleiden. ° Doelgroepen: senioren, kleuters, mensen met motorische, auditieve of visuele beperking, gedetineerden, long- en hartpatiënten, zwaarlijvige personen, … ° Fitness: halteroefeningen, basisprogramma's, mixen van muziek, indoor-cycling, bodypower, korte fitness dansvormen. ° Sportmanagement: kennismaking met sportorganisaties, sportmanagementprincipes, vergadertechnieken, marketing, groepsvorming, … ° Training en coaching: bewegingsanalyse, inspanningstesten, sportvoeding, recuperatie(training), blessurepreventie, sportpsychologie … |
Didactiek / Praktijk LO / Stages |
Voor de stage LO geef je tijdens het eerste semester een vijftal oefenlessen. In het tweede semester staan er 2 langere stagemomenten (februari en april) van 1 à 2 weken gepland. Daarbij heb je aandacht voor een krachtige leeromgeving, evaluatie en persoonlijke reflectie. Voor stage BR werk je een evenement uit, en kijken we naar aspecten van een jeugdgerichte sportclubwerking. |
Bewegingswetenschappen II In dit opleidingsonderdeel staan twee aspecten centraal: het leren van motorische vaardigheden en bewegingscontrole in het LO onderwijs enerzijds en biomechanica d.w.z. krachtenleer, de wetten van beweging en aerodynamica anderzijds. |
Beweging in de basisschool Je maakt kennis met kinderdans, bewegingsspelen, bewegingsexpressie, doelspelen, terugslagspelen, slagbalspelen, jaagspelen, en zwemlessen in de basisschool. |
Interactieve bewegingsvormen II Je herhaalt en verfijnt technische vaardigheden, tactieken en arbitrage in basketbal en volleybal. |
Individuele bewegingsvormen II Je leert creatieve manieren om spring-, werp- en loopnummers in atletiek aan te bieden in het onderwijs. Je breidt je vaardigheden in zwemmen (keerpunt, coördinatie, uithouding) en gymnastiek/toestelturnen uit. |
Sport en maatschappij Je bestudeert (lokaal) sportbeleid, sportstructuren, -projecten, -verenigingen en -instanties in Vlaanderen, sportwetgeving en subsidiëring van de sport. Doorheen het jaar krijg je enkele individuele opdrachten. Daarnaast ga je 1 keer op ski-/snowboardstage. |
Bewegingsrecreatie Je kiest 2 van de 5 keuzetrajecten ° Outdoor: kennismaking met hoog touwparcours, peddelen op stromend water, varen in kano, oriëntatie aan de hand van topografische kaarten, terreinfietsen-mountainbike, met focus op de outdooractiviteiten zelf leren (veilig) organiseren en begeleiden. ° Doelgroepen: senioren, kleuters, mensen met motorische, auditieve of visuele beperking, gedetineerden, long- en hartpatiënten, zwaarlijvige personen, … ° Fitness: halteroefeningen, basisprogramma's, mixen van muziek, indoor-cycling, bodypower, korte fitness dansvormen. ° Sportmanagement: kennismaking met sportorganisaties, sportmanagementprincipes, vergadertechnieken, marketing, groepsvorming, … ° Training en coaching: bewegingsanalyse, inspanningstesten, sportvoeding, recuperatie(training), blessurepreventie, sportpsychologie … |
Didactiek / Praktijk LO / Stages Voor de stage LO geef je tijdens het eerste semester een vijftal oefenlessen. In het tweede semester staan er 2 langere stagemomenten (februari en april) van 1 à 2 weken gepland. Daarbij heb je aandacht voor een krachtige leeromgeving, evaluatie en persoonlijke reflectie. Voor stage BR werk je een evenement uit, en kijken we naar aspecten van een jeugdgerichte sportclubwerking. |
Keuzetraject: outdooreducatie
Keuzetraject: doelgroepen
Opleidingsfase 3
Onderwijslabo |
Je kijkt naar de bevoegdheden als leraar, bekwaamheidsbewijzen, onderwijskwaliteit, leerplannen, leerlijnen, differentiatie, zelfontdekkende werkvormen, ontwikkeling van sociale vaardigheden, … |
Sportpraktijk LO |
In dit veelzijdige opleidingsonderdeel krijg je kennis van zaken over interactieve spelvormen, spelinkleding, creativiteit en rugby. Daarnaast verdiep je je in technieken in gymnastiek en ritmiek (steunsprongen, vrije sprongen, evenwicht, piramides, parkour, rock & roll en/of salsadans) en zwemmen (reddend zwemmen, waterpolo, snorkelen, speelvormen en speelse opdrachten in het zwembad). |
Bewegingsrecreatie |
Je verdiept je in 1 van de 2 keuzetrajecten die je hebt gekozen in opleidingsfase 2: ° Outdoor: je leert beklimmingen en afdalingen op een eenvoudige verticale wand installeren en begeleiden. Daarnaast neem je deel aan een avontuurlijke meerdaagse wintertrekking in een onbekend afgelegen outdooromgeving. Door ervaringsgericht leren ontwikkel je je vaardigheden in leiderschap, samenwerking, organisatie en veiligheid. ° Doelgroepen ° Fitness ° Sportmanagement ° Training en coaching |
Stages |
Je loopt 3 weken stage in november, een doorgroeistage van 3+4 weken en een keuzestage van 2 weken in semester 2. |
Onderwijslabo Je kijkt naar de bevoegdheden als leraar, bekwaamheidsbewijzen, onderwijskwaliteit, leerplannen, leerlijnen, differentiatie, zelfontdekkende werkvormen, ontwikkeling van sociale vaardigheden, … |
Sportpraktijk LO In dit veelzijdige opleidingsonderdeel krijg je kennis van zaken over interactieve spelvormen, spelinkleding, creativiteit en rugby. Daarnaast verdiep je je in technieken in gymnastiek en ritmiek (steunsprongen, vrije sprongen, evenwicht, piramides, parkour, rock & roll en/of salsadans) en zwemmen (reddend zwemmen, waterpolo, snorkelen, speelvormen en speelse opdrachten in het zwembad). |
Bewegingsrecreatie Je verdiept je in 1 van de 2 keuzetrajecten die je hebt gekozen in opleidingsfase 2: ° Outdoor: je leert beklimmingen en afdalingen op een eenvoudige verticale wand installeren en begeleiden. Daarnaast neem je deel aan een avontuurlijke meerdaagse wintertrekking in een onbekend afgelegen outdooromgeving. Door ervaringsgericht leren ontwikkel je je vaardigheden in leiderschap, samenwerking, organisatie en veiligheid. ° Doelgroepen ° Fitness ° Sportmanagement ° Training en coaching |
Stages Je loopt 3 weken stage in november, een doorgroeistage van 3+4 weken en een keuzestage van 2 weken in semester 2. |
Project: Moving neighbours
Moving Neighbours is een project van 29 studenten van onze lerarenopleiding LO-BR in samenwerking met Leuvense buurtwerkingen zoals ‘t Lampeke en Casablanca. De studenten coachten kleine groepen bewoners vanuit verschillende bevolkingslagen en van leeftijden om actiever in het leven te staan.
Wat kan je doen met je diploma?
- Word leraar Lichamelijke Opvoeding in het basisonderwijs: kleuteronderwijs en lager onderwijs.
- Word leraar Lichamelijke Opvoeding in het secundair onderwijs: eerste graad, tweede graad van de doorstroomrichtingen en richtingen met dubbele finaliteit (ASO, TSO, KSO) en in alle graden van de arbeidsmarktgerichte opleidingen (BSO).
- Medewerker of zelfstandige in sportdiensten, sportclubs, fitnesscentra, sportfederaties…
- Sportbegeleider of animator in woonzorgcentra, instellingen voor mensen met een beperking, toeristische sector…
Verder studeren
- Je kan een bijkomende onderwijsbevoegdheid behalve voor een extra onderwijsvak in 1 jaar. Contacteer een trajectcoach.
- Check onze banaba Sportmanagement om dieper in te gaan op sportevenementen, sportbeleid en sportmarketing.
- Als je geïnteresseerd ben ik werken met specifieke doelgroepen, klik dan verder naar onze banaba Buitengewoon Onderwijs.
- Je kan kiezen om verder te studeren in een masteropleiding zoals de master lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen of de educatieve master lichamelijke opvoeding, revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, …