Kruimelpad
Plastische Opvoeding / Beeld (Heverlee)
Word een veelzijdige leraar plastische opvoeding / beeld binnen en buiten de school.
Mensen met een kunstgerelateerde opleiding of achtergrond zijn van onschatbare waarde. Zij zijn de creatieve denkers en de innovatieve productontwikkelaars die onze samenleving nodig heeft.
Naast de algemene vorming en praktijkstages duik je in de opleiding Leraar Plastische Opvoeding in een brede waaier aan artistieke vaardigheden. Van keramiek, grafiek, tekenkunst, aquarel, constructie, sculptuur, schilderen met olieverf tot de digitale softwareprogramma’s van Adobe.
Door veel praktijk, veel oefening, veel in dialoog gaan met je kleine groep medestudenten en heel persoonlijke begeleiding verwerf jij de uitgebreide kennis en alle praktische creatieve vaardigheden om met kunst aan de slag te gaan in het secundair onderwijs. Dat kan in zowel arbeidsmarkgerichte, als in de doorstroomrichtingen, als in de richtingen met dubbele finaliteit (ASO, TSO, BSO, KSO), in deeltijds kunstonderwijs (DKO) en in tal van andere creatieve functies buiten het onderwijs.
Waarom is deze opleiding helemaal voor jou?
Om je creativiteit te uiten en jongeren te inspireren! Enkele van onze studenten vertellen...
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Opleidingsfase 1
Constructief Tekenen |
Je leert de basis van waarnemingstekenen met een focus op strip en illustratie. |
Klassieke Media |
Je leert je beeldend uit te drukken met diverse watergedragen verfsoorten. De focus ligt op experimenteren. |
Artistiek Atelier I |
Je krijgt inzicht in beeldaspecten op een theoretische en praktische manier. Je werkt aan 2D- en 3D-opdrachten met diverse artistieke materialen zoals houtskool, inkt, plakkaatverf, fotografie, klei… |
Artistiek Atelier II |
Je gaat in het atelier aan de slag met de drukpers, drukinkten, gutsen en verkent zo verschillende grafische technieken (lino, materiaaldruk, droge naald…) |
Didactiek kunsteducatie I |
Door les te geven aan je medestudenten leer je de basisvaardigheden van het lesgeven en nadien pas je deze toe in een echte klas. |
Kunsthistorische beschouwing I |
Je verkent de West-Europese kunst chronologisch. We behandelen architectuur, beeldhouw- en schilderkunst. |
Constructief Tekenen Je leert de basis van waarnemingstekenen met een focus op strip en illustratie. |
Klassieke Media Je leert je beeldend uit te drukken met diverse watergedragen verfsoorten. De focus ligt op experimenteren. |
Artistiek Atelier I Je krijgt inzicht in beeldaspecten op een theoretische en praktische manier. Je werkt aan 2D- en 3D-opdrachten met diverse artistieke materialen zoals houtskool, inkt, plakkaatverf, fotografie, klei… |
Artistiek Atelier II Je gaat in het atelier aan de slag met de drukpers, drukinkten, gutsen en verkent zo verschillende grafische technieken (lino, materiaaldruk, droge naald…) |
Didactiek kunsteducatie I Door les te geven aan je medestudenten leer je de basisvaardigheden van het lesgeven en nadien pas je deze toe in een echte klas. |
Kunsthistorische beschouwing I Je verkent de West-Europese kunst chronologisch. We behandelen architectuur, beeldhouw- en schilderkunst. |
Opleidingsfase 2
Thematisch Tekenen |
Je leert diverse thema's tekenen (portretten, dieren, planten, auto’s, kleding…) en experimenteert met droge en natte materialen (potlood, kleurpotlood, pen, inkt…) |
Digitale Media |
Door gebruik te maken van specifieke softwareprogramma’s (Adobe Photoshop, Illustrator, Première) leer je beelden vormgeven en bewerken. We besteden ook aandacht aan film. |
Artistiek Atelier III |
Je verdiept je in 2D- en 3D-ontwerpen met een focus op vorm en ruimte. |
Artistiek Atelier IV |
Je verdiept je in 2D- en 3D-ontwerpen met een focus op licht en textuur. |
Didactiek Kunsteducatie II |
Je verdiept je in specifieke domeinen zoals het deeltijds kunstonderwijs en kunstprojecten in het BSO. Je leert innovatief en projectmatig werken met een focus op de brede cultuursector: educatieve diensten, culturele organisaties, musea, crea-ateliers… |
Kunsthistorische Beschouwing II & III |
Je verkent de West-Europese kunst chronologisch. We behandelen architectuur, beeldhouw- en schilderkunst. |
Thematisch Tekenen Je leert diverse thema's tekenen (portretten, dieren, planten, auto’s, kleding…) en experimenteert met droge en natte materialen (potlood, kleurpotlood, pen, inkt…) |
Digitale Media Door gebruik te maken van specifieke softwareprogramma’s (Adobe Photoshop, Illustrator, Première) leer je beelden vormgeven en bewerken. We besteden ook aandacht aan film. |
Artistiek Atelier III Je verdiept je in 2D- en 3D-ontwerpen met een focus op vorm en ruimte. |
Artistiek Atelier IV Je verdiept je in 2D- en 3D-ontwerpen met een focus op licht en textuur. |
Didactiek Kunsteducatie II Je verdiept je in specifieke domeinen zoals het deeltijds kunstonderwijs en kunstprojecten in het BSO. Je leert innovatief en projectmatig werken met een focus op de brede cultuursector: educatieve diensten, culturele organisaties, musea, crea-ateliers… |
Kunsthistorische Beschouwing II & III Je verkent de West-Europese kunst chronologisch. We behandelen architectuur, beeldhouw- en schilderkunst. |
Opleidingsfase 3
Kunst-project deel I |
Beeldend afstudeerproject 2D- en 3D-media. We werken domeinoverschrijdend en gaan op zoek naar raakvlakken met muziek, drama, dans, film, fotografie, literatuur… |
Kunst-project deel II |
Artistiek werk: teken- en schilderkunst (olieverf) |
Kunsthistorische Beschouwing IV |
Je verkent de West-Europese kunst chronologisch. We behandelen architectuur, beeldhouw- en schilderkunst. |
Kunst-project deel I Beeldend afstudeerproject 2D- en 3D-media. We werken domeinoverschrijdend en gaan op zoek naar raakvlakken met muziek, drama, dans, film, fotografie, literatuur… |
Kunst-project deel II Artistiek werk: teken- en schilderkunst (olieverf) |
Kunsthistorische Beschouwing IV Je verkent de West-Europese kunst chronologisch. We behandelen architectuur, beeldhouw- en schilderkunst. |
Rein Theys
Studente leraar Plastische Opvoeding
Download de presentatie van de infodag 2021 - 2022.
Waarom is kunsteducatie belangrijk?
Goede kunsteducatie draagt bij tot de ontwikkeling van creativiteit, inventiviteit, verbeelding, kritisch denken, meervoudig perspectief, en een veelheid aan waardevolle en evenwaardige oplossingen kunnen bedenken voor een probleem. Dit zijn belangrijke vaardigheden voor de 21ste eeuw die niemand leert in een theoretische cursus of door hier en daar een project op school.
Om die vaardigheden te verwerven is het belangrijk dat kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk in contact komen met kunsten. Leerlingen vinden kunstzinnige activiteiten doorgaans ook leuk. Zeker als ze zelf actief aan de slag mogen gaan en zichzelf kunnen uitdrukken. Daarom is het onderwijsvak Plastische Opvoeding ook een uitstekende keuze als bijkomende lesbevoegdheid voor leraren in het kleuter- of lager onderwijs.
Griet Op de Beeck
Vlaamse bestsellerauteur
Wat kan je doen met je diploma?
Je komt in aanmerking om kunstgerelateerde vakken te onderwijzen
- in het eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs
- in de derde graad van de arbeidsmarktgerichte studierichtingen
- en in het deeltijds kunstonderwijs ‘beeldende kunst’.
Ook buiten het onderwijs is er vraag naar pedagogisch geschoolde krachten, bijvoorbeeld in de kunsteducatieve sector: educatieve diensten van musea, kinder- en jongerenateliers, kunsteducatieve organisaties zoals Wisper, Koning Kevin, Artforum…
Of je kan in de reclame- en decoratiewereld aan de slag.
Heb je nog vragen?
Contacteer onze lectoren rechtstreeks
Contacteer Hilde Jacobs of Jan Van Esch.