Kruimelpad
Wiskunde (Heverlee)
Word leraar wiskunde en leer leerlingen wiskundig denken.
Bij de term wiskunde denk je meestal aan meetkunde, getallenleer, algebra, statistiek, … Meer algemeen is wiskunde de wetenschap van patronen en structuren. Een kenmerk van wiskunde is het op zoek gaan naar het algemene vanuit het concrete. Een goede leraar wiskunde vermijdt formule-rekenen en versterkt vooral het denken van jongeren door hen logisch te leren redeneren, inzicht te geven in wiskundige concepten en probleemoplossend denken te stimuleren. Om leraar wiskunde te worden, is het daarom belangrijk om inhoudelijk zelf sterk te staan.
In de opleiding komen verschillende deelgebieden aan bod, waarbij de leerstof uit het secundair onderwijs verdiept en verbreed wordt. In hoofdzaak leer je hoe je logisch kan redeneren vanuit de essentie van de belangrijkste wiskundige concepten en hoe je wiskundelessen ontwerpt met focus op het leren van de leerlingen. Als leraar wiskunde wil je met bezieling actief leren en denk- en probleemoplossende vaardigheden stimuleren.
Jolien Vandersteen
Oud-studente leraar wiskunde en biologie
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages bestudeer je de belangrijkste deelgebieden van de wiskunde op een interactieve manier.
Opleidingsfase 1
Logica en relaties |
Logica en relaties zijn de bouwstenen van wiskunde. In logica leer je de wetmatigheden van correct redeneren, relaties zijn de basis van functies en wiskundige structuren |
Getallenleer I |
De getallenverzamelingen van de natuurlijke, gehele en rationale getallen worden abstract opgebouwd vanuit verzamelingen en relaties |
Meetkunde |
De vlakke euclidische meetkunde, goniometrie en transformaties worden uitgediept. Er is vooral aandacht voor correcte argumentatie bij het bewijzen van eigenschappen en ook voor probleemoplossend denken. |
Didactiek wiskunde |
Zelf goed wiskunde kunnen is één ding, maar hoe leer je dit aan leerlingen? In didactiek leer je al doende onder meer de kunst van goede vragen te stellen, leerlingen actief te betrekken, hoe oefeningen te begeleiden zonder het antwoord te verklappen, … |
Logica en relaties Logica en relaties zijn de bouwstenen van wiskunde. In logica leer je de wetmatigheden van correct redeneren, relaties zijn de basis van functies en wiskundige structuren |
Getallenleer I De getallenverzamelingen van de natuurlijke, gehele en rationale getallen worden abstract opgebouwd vanuit verzamelingen en relaties |
Meetkunde De vlakke euclidische meetkunde, goniometrie en transformaties worden uitgediept. Er is vooral aandacht voor correcte argumentatie bij het bewijzen van eigenschappen en ook voor probleemoplossend denken. |
Didactiek wiskunde Zelf goed wiskunde kunnen is één ding, maar hoe leer je dit aan leerlingen? In didactiek leer je al doende onder meer de kunst van goede vragen te stellen, leerlingen actief te betrekken, hoe oefeningen te begeleiden zonder het antwoord te verklappen, … |
Opleidingsfase 2
Getallenleer II |
De getallenverzamelingen worden uitgebreid met met reële getallen en met complexe getallen. Begrippen zoals machten, exponentiële en logaritmische functies, rijen, complexe vergelijkingen, ... komen aan bod. |
Ruimtemeetkunde |
Bij meetkunde in de ruimte komt o.m. classificatie van lichamen, doorsnedes van veelvlakken met vlak aan bod. Verder wordt ruimtemeetkunde ook analytisch behandeld met o.m. vergelijkingen van rechten en vlakken. |
Statistiek |
Je verdiept je in het grafisch en numeriek beschrijven van gegevens. We bestuderen hoe je a.d.h.v. een steekproef een betrouwbare algemene uitspraak kan doen. |
Didactiek wiskunde |
Je werkt verder aan de kerncompetenties om een goede leraar wiskunde te worden. Bijzondere aandacht gaat o.a. naar: de essentie aanbrengen bij leerlingen, activerende werkvormen en onderzoekend leren. |
Getallenleer II De getallenverzamelingen worden uitgebreid met met reële getallen en met complexe getallen. Begrippen zoals machten, exponentiële en logaritmische functies, rijen, complexe vergelijkingen, ... komen aan bod. |
Ruimtemeetkunde Bij meetkunde in de ruimte komt o.m. classificatie van lichamen, doorsnedes van veelvlakken met vlak aan bod. Verder wordt ruimtemeetkunde ook analytisch behandeld met o.m. vergelijkingen van rechten en vlakken. |
Statistiek Je verdiept je in het grafisch en numeriek beschrijven van gegevens. We bestuderen hoe je a.d.h.v. een steekproef een betrouwbare algemene uitspraak kan doen. |
Didactiek wiskunde Je werkt verder aan de kerncompetenties om een goede leraar wiskunde te worden. Bijzondere aandacht gaat o.a. naar: de essentie aanbrengen bij leerlingen, activerende werkvormen en onderzoekend leren. |
Opleidingsfase 3
Kansrekenen |
Handig tellen vereist een systematische aanpak. De kunst hierbij is patronen te ontdekken. We bestuderen verschillende telprincipes zoals permutaties, variaties en combinaties. Daarnaast gaan we in op kansrekenen met o.a. kansverdelingen, verwachtingswaarde en standaardafwijking. |
Analytische meetkunde |
In analytische meetkunde worden meetkundige objecten voorgesteld in een cartesiaans assenstelsel of in een poolstelsel. Meetkundige problemen worden zo vertaald naar problemen met vergelijkingen en coördinaten. |
Wiskunde: denken en cultuur |
Wat er wordt onderwezen in wiskundeonderwijs hangt nauw samen met de ontwikkelingen binnen het vakgebied in dezelfde periode en staat ook in relatie met de cultuur, architectuur, natuur en nog andere domeinen. Je ontdekt verbanden en evoluties die de onderwerpen die je zelf zal geven als wiskundeleraar kunnen stofferen in een breder verhaal. Daarnaast zoomen we in dit onderdeel ook in op probleemoplossend denken. |
Kansrekenen Handig tellen vereist een systematische aanpak. De kunst hierbij is patronen te ontdekken. We bestuderen verschillende telprincipes zoals permutaties, variaties en combinaties. Daarnaast gaan we in op kansrekenen met o.a. kansverdelingen, verwachtingswaarde en standaardafwijking. |
Analytische meetkunde In analytische meetkunde worden meetkundige objecten voorgesteld in een cartesiaans assenstelsel of in een poolstelsel. Meetkundige problemen worden zo vertaald naar problemen met vergelijkingen en coördinaten. |
Wiskunde: denken en cultuur Wat er wordt onderwezen in wiskundeonderwijs hangt nauw samen met de ontwikkelingen binnen het vakgebied in dezelfde periode en staat ook in relatie met de cultuur, architectuur, natuur en nog andere domeinen. Je ontdekt verbanden en evoluties die de onderwerpen die je zelf zal geven als wiskundeleraar kunnen stofferen in een breder verhaal. Daarnaast zoomen we in dit onderdeel ook in op probleemoplossend denken. |
Wat kan je doen met je diploma?
Het diploma wiskunde geeft je onderwijsbevoegdheid voor het vak wiskunde in de eerste en tweede graad van de studierichtingen met een doorstroom- of dubbele finaliteit (AS0, TSO, KSO), en in alle graden van de arbeidsmarktgerichte finaliteit (BSO).
Heb je nog vragen?
Contacteer jouw docenten rechtstreeks
Katrien Cnudde behaalde haar masterdiploma wiskunde aan de Katholieke Universiteit van Leuven. Na ongeveer 10 jaar lesgeven in veel verschillende richtingen van het secundair onderwijs, werkt ze nu al meer dan 25 jaar in de lerarenopleiding van UCLL als lector wiskunde en vakdidactiek wiskunde. Ze heeft zowel in de kleuteropleiding, in de lagere schoolopleiding en nu ook in de opleiding bachelor secundair onderwijs les gegeven waardoor ze zicht heeft op het heel gamma van reken- en wiskundeonderwijs in Vlaanderen. Verder is ze ook stagecoördinator in de opleiding en houdt ze zich ook bezig met onderzoek en het verzorgen van navormingen voor het werkveld.
Pascale Janssens studeerde aan de Katholieke Universiteit Leuven waar ze een master in de wiskunde behaalde en haar pedagogisch diploma. Ze heeft gewerkt als leerkracht in het secundair onderwijs en werkt nu al 20 jaar als lector wiskunde en studentencoach in de lerarenopleiding secundair onderwijs en lager onderwijs. Zij volgde de masterclass voor lerarenopleiders als professionaliseringstraject. Ter ondersteuning van de lespraktijk doet ze onderzoek bij de UCLL-expertisecel Art Of Teaching en was ze ook betrokken bij onderzoeksprojecten vanuit het expertisenetwerk School of Education.
Machteld Pensaert ( behaalde een masterdiploma wiskunde en een diploma van pedagogische bekwaamheid aan de Katholieke Universiteit Leuven. Na vijftien jaar lesgeven in het secundair onderwijs, werkt ze nu vijftien jaar in de lerarenopleiding van UCLL als lector wiskunde en vakdidactiek wiskunde. Ze is ook stagebegeleider en onderzoeker (UCLL-expertisecel Art Of Teaching) . Ze werkt ook als praktijkassistent aan de Educatieve master in de Wetenschappen en Technologie van KUL.