Creative media showcases | UCLL

Communiceren met een gevoelige snaar

CMM studenten 2024

In het derde jaar vormen de Creative Media Managers een creative agency voor een échte klant

Vlak voor onze laatstejaars het werkveld ingaan met een zelfgekozen stage, hebben ze nog één booster practice. Ze kiezen zelf een klant en bedenken hoe ze het verhaal van die klant op een creatieve manier kunnen vertellen: door een nieuw logo of huisstijl, een sfeervideo, een podcast of social media campagne. En dat alles onder begeleiding van 5 ervaren coaches.

Met een gigantische groene bloemenvlag presenteren vier mannelijke studenten hun werk. Drie maanden lang zijn ze in de voor hen niet zo evidente wereld van bloemen en workshops gedoken, maar het eindresultaat is een zacht logo met dito banner waar de klant heel tevreden mee is. Het is maar één van de 16 brand experiences die de voorbije maanden zijn ontwikkeld.

Zelf een klant zoeken

CMM showcase 2024

Van Velo vzw tot de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk, van een goederentransporteur tot een traiteur-speciaalzaak, de studenten mochten zelf kiezen voor wie ze aan de slag gingen. Dat motiveerde hen enorm, vertelt ook deze derdejaarsstudent.

Na een eerste pitch krijgen de studenten groen licht van de coaches: ze mogen hun ideeën gaan creëren voor de klant. Sommige groepen krijgen carte blanche van het bedrijf waarvoor ze werken, anderen moeten hun ideeën nog verkocht zien te krijgen. Net zoals bij een echt communicatiebureau.

Hetgeen ik vooral fijn vond aan de booster practice is dat we voor een zelf gekozen klant mochten werken en daardoor een sterk project konden kiezen waar we 100% achter stonden.

Student Jasper Buysse

De groep was echt oprecht geïnteresseerd. Ik merkte van het begin af aan dat ze het echt tot een goed einde wilden brengen en het project en mijn wensen echt wilden begrijpen.

Vlaamse Dienst Speelpleinwerk

Puzzelstukjes vallen samen

UCLL CMM Boosterweeks

Op 10 december was het dan zover: de studenten presenteerden hun eindresultaten voor de jury. Niet alleen de presentaties waren erg divers, iedere student leerde ook iets anders bij.

De jury koos vier groepen die hun werk mochten voorstellen voor de hele opleiding. Op de Creative Media Showcases legden ze niet alleen aan hun medestudenten uit hoe ze het hebben aangepakt, ook hun klanten waren uitgenodigd. Die waren onder de indruk.

Ik heb mezelf nog eens kunnen verdiepen in webdesign en heb ook veel bijgeleerd van mijn groepsgenoten op vlak van videografie. Als dan op het einde al het werk van iedereen samen komt, vallen alle puzzelstukjes samen. Het is enorm leuk om te zien wat een mooi eindresultaat je samen kan bereiken op 3 maanden tijd.

studente Emma Van Bael

Als ik terugkijk op dit project, heb ik het gevoel dat deze studenten het niet minder professioneel aanpakten dan het professionele creative agency waar we mee samenwerkten voor onze rebranding.

Velo vzw

Eén winnaar

CMM Boosterweeks 2024

Het publiek mocht uiteindelijk beslissen welk project de winnaar werd van de Creative Media Showcases 2024. Het resultaat was overduidelijk: meer dan 40 procent van het publiek stemde voor de rebranding van meubelmaker/designer S and More. Proficiat aan Romy De Roey, Emma Van Bael, Bram De Bruyn en Stijn De Bruyn! Dat levert niet alleen vier trotse studenten op, maar ook vijf trotse coaches.

Ik was erg verrast door onze studenten. Eén groep tekende zelf de hele winkel na voor de huisstijl, een andere groep stempelde de duimafdruk van hun klant op de visitekaartjes. Sommige groepen presenteerden dus niet alleen slimme formats en huisstijlen, maar zelfs maar ook met content die emotioneel wist te raken. Deze makers zijn klaar voor hun stages!

Eline Vandenbroucke, lector Audio

Communiceren met een gevoelige snaar dus. Heb je de Creative Media Showcases gemist?

Hier vind je de website, huisstijl en video die de studenten ontwikkelden voor S and More en de video van Vélo.

Geïnspireerd door onze creative geniuses?

Treed in hun voetsporen!