IT-talent @ your service (learning) | UCLL

De kennis en vaardigheden uit de opleiding niet alleen toepassen maar ook inzetten om anderen te helpen? Ook dat is deel van de opleidingen Informatica!

46% van de Belgische bevolking is geïdentificeerd als digitaal kwetsbaar211 studenten Toegepaste Informatica uit de 2e fase droegen in het kader van Service Learning hun steentje bij om hen te ondersteunen, door elk 20 uur mee te draaien binnen een organisatie die zich inzet voor digitale inclusie. 

Als extra steun haalden ze met hun geleverde werk ook een mooi bedrag in voor twee zelfgekozen vzw’s: vzw Erat en het Kinderkankerfonds: goed voor ongeveer 6.600€ euro per vzw. 

Toegankelijk maken van technologie

Deze vorm van leren door maatschappelijk engagement is een opmerkelijk initiatief en al helemaal omdat alle studenten in de tweede fase samen deze leervorm doorlopen. “Door dit project voelden ze dat hun IT kennis voor veel mensen niet vanzelfsprekend is,” aldus coach Kevin Huysegoms.

Ze ondervinden dat impact hebben zowel op het vlak van technologische vooruitgang binnen hun domein belangrijk is, maar dat die vooruitgang geen mensen overboord mag gooien. Ze leren de technologie die ze hanteren dus ook toegankelijk en beschikbaar te maken voor iedereen, net omdat ze voeling krijgen met deze doelgroep.” 

Het contact met deze mensen met een digitale kwetsbaarheid gebeurde bijvoorbeeld in één van de vele Digibanken. Digibanken bieden onder meer vrije inloopmomenten aan waar mensen met hun digitale vragen terecht kunnen. 

De studenten reflecteren tijdens het traject ook over hoe ze directe of indirecte invloed kunnen hebben op digitale inclusie na afstuderen. Coach Marie-Anne Verdeyen: "Onze wereld wordt steeds meer gedigitaliseerd, maar toch dreigt een groot deel van de maatschappij uit de boot te vallen door een gebrek aan digitale vaardigheden. Het is net die doelgroep die onze studenten rechtstreeks hebben ondersteund bij praktische digitale vragen."

Door mensen te ondersteunen die een andere digitale taal spreken dan zijzelf, wordt het wereldbeeld van de studenten verbreed.

Coach Marie-Anne Verdeyen

Digibank en Erat vzw

Twee van de organisaties waar de informaticastudenten ondersteuning geboden hebben zijn Digidak en vzw Erat.

Tim Vermeiren van vzw Erat was bijzonder opgetogen met de samenwerking: “We zijn zeer blij met de wisselwerking tussen onze jongeren en de studenten, temeer omdat ze helemaal binnen dezelfde leeftijdscategorie vallen” aldus Tim. “We geloven dat je belangeloos inzetten voor anderen vaak iets in beweging zet in jezelf. Dit project- van UCLL past dus perfect bij onze waarden en manier van werken. De studenten zetten hun expertise in ten dienste van anderen én werken tegelijk aan sociale vaardigheden. De studenten van UCLL ondervinden aan den lijve hoe ze vanuit hun rol een verschil kunnen maken.”

Ook Nikita De Braekell van Digidak vond de samenwerking zeer waardevol: "Dit initiatief is belangrijk om af te stappen van de perceptie "ik kan het dus iedereen kan het". Het is van groot belang dat men bij de aanvang van het creëren van digitale tools, websites en toepassingen ouderen, laaggeletterden, anderstaligen, en mensen met een beperking,... in het achterhoofd houdt, maar ook betrekt. Inclusion by design is iets dat nog veel te weinig wordt gedaan door organisaties en overheden. Rekening houden met toegankelijkheid, herkenbaarheid, klare taal, visuele en auditieve ondersteuning, enz. is hierin zeer belangrijk. Focusgroepen organiseren en toepassingen laten testen door verschillende doelgroepen is enkel een verrijking van je digitale product. "

"Onze vaste vrijwilligers ervaarden hun aanwezigheid als een grote meerwaarde, ze leerden veel van de studenten en konden hun kennis delen met hen.

Nikita De Braekell van Digidak

Digihelpers

Hoe ondervonden de studenten zelf service learning? Student Toegepaste Informatica Jules Smedts ging aan de slag bij Erat vzw: Ik vond het leuk om iets te kunnen betekenen voor anderen en dat ik mijn technische skills rechtstreeks kon inzetten om mensen te helpen. Ik heb er jongeren van mijn eigen leeftijd geholpen met hun digitale problemen. Vaak gingen die problemen over itsme. We hielpen hen maar stelden ook een gebruiksvriendelijk document op waarmee ze deze zelf kunnen oplossen in de toekomst. Daarnaast hielpen we ook een nieuw organisatiesysteem te implementeren om de jongeren op te volgen.”

Ook Rezan Yavuz ging er aan de slag: "Ik vond het een meerwaarde omdat ik hier mijn IT skills kon inzetten om andere in nood te helpen en hoe ik het best moest omgaan met iedereen, ik heb hier zelf ook veel bijgeleerd van de jongeren en in wat voor situatie ze zitten. We hebben jongeren geholpen die hulp en ondersteuning nodig hadden bij zaken zoals, inloggen op bepaalde services, een werkkalender instellen op gsm, batterijbesparing, stappenplanen bij het inloggen op een service enzovoort. We hebben ook de medewerkers van VZW Erat zelf kunnen ondersteunen naar energiebesparing, vindbaarheid van hun service en gebruiksvriendelijkheid bij de uitleenlaptops toe."

Volgend jaar wordt de component Energietransitie toegevoegd aan de doelstellingen, naast digitale inclusie.

Sebastiaan Boussauw, opleidingsverantwoordelijke

Service learning 2.0: de Energietransitie-upgrade

Ook service learning zelf krijgt in het komende jaar een upgrade met een unieke nieuwe component. “Volgend jaar zit dit vak niet enkel geïntegreerd als vast deel van het curriculum, maar zullen we zowel 80 internationale studenten uit de bachelor Applied Computer Science er bij verwelkomen. Bovendien wordt de component Energietransitie toegevoegd aan de doelstellingen, naast digitale inclusie,” aldus Opleidingsverantwoordelijke Sebastiaan Boussauw.

Op die manier wordt er een tweede type service learning geïntegreerd: naast de rechtstreekse acties voor digitaal uitgesloten mensen volgt er ook een indirecte dienstverlening waarbij je niet meteen met de eindgebruiker aan de slag gaat maar wel op organisatieniveau.

Join us!

Geïnspireerd? Maak kennis met de opleidingen Informatica én met Digidak en vzw Erat. Want ook jij kan zowel aan code als aan het inclusieverhaal van de toekomst meeschrijven!

 

Bachelor Toegepaste Informatica

Van programmeren tot security: met de bachelor Toegepaste Informatica kies je voor een stevige basis in bits en bytes, aangevuld met een keuzetraject dat jou op het keyboard geschreven is. Kies uit 9 trajectenWelkom bij dé studie van de toekomst. Klaar om met software ook geschiedenis te schrijven?

Bachelor Applied Computer Science

Our Applied Computer Science programme is taught entirely in English and delivers future problem-solvers. Are you driven by tackling challenges and want to develop critical and analytical thinking? Are you an innovator? Are you looking for a satisfying career in almost any industry, working from almost any location? Then this is a good fit for you!

VZW Erat

zw Erat is een jongerenwerking in Leuven. Erat richt zich op kwetsbare jongeren tussen 18 en 28 jaar die hun leven weer in handen willen nemen.

Digidak

Digidak zet zich al 21 jaar in om digitale vaardigheden bij mensen te verbeteren. Samen met 250 vrijwilligers zetten ze zich dagelijks in om op verschillende locaties mensen verder te helpen. We organiseren lessen, workshops, lezingen en infosessies om digistarters verder te helpen. Vind hier een greep uit het aanbod: