MOVE Kleuterleraars | UCLL

Kleuterleraars bewegen voor kinderen

Kleuterleraars worden gedreven door wat kinderen bezighoudt, wie ze zijn en hoe ze kijken naar de wereld. Om het onderwijs vorm te geven, vertrekken kleuterleraars telkens opnieuw vanuit het perspectief en de leefwereld van kinderen.

Kleuterleraars geloven in de emancipatorische kracht van onderwijs. Iedereen heeft recht op leren en kan leren. Leren is leren weten, leren doen, leren samenleven om te leren zijn. Voor het jonge kind is spel van cruciaal belang om te ontwikkelen. Vanuit een passie voor spelen, leren en ontwikkelen dagen leraars kinderen uit in hun kunnen en hun zijn.

Kleuterleraars begeleiden hen van nabij zodat ze met vertrouwen openstaan voor een onbekende wereld, deze samen met anderen willen verkennen, er betekenis aan leren geven en er een positieve bijdrage aan leveren. Kleuterleraars stimuleren kinderen tot zelfsturing en ondernemingszin.

Kleuterleraars bewegen met hun hele zijn

Kleuterleraar zijn is meer dan een beroep; het is een identiteit. Kleuterleraars zijn authentiek, inspirerend en innovatief. Ze zetten hun hele persoonlijkheid in om anderen tot leren te brengen. Kleuterleraars beseffen dat ze de verantwoordelijkheid hebben om in de complexe realiteit van onderwijs voortdurend keuzes te maken in het belang van kinderen.

Kleuterleraars maken ten volle deel uit van de samenleving. Ze nemen het engagement op om mee te zorgen voor een duurzame en rechtvaardige samenleving. Als wereldburgers zijn ze zich bewust van wat er beweegt en wat dit betekent voor het onderwijs. Vanuit hun idealisme werken ze actief mee aan een betere wereld.

Kleuterleraars stellen zich tot doel om zelf de verandering te zijn die ze nastreven.

Kleuterleraars bewegen met kennis van zaken

Kleuterleraars creëren krachtige speelleeromgevingen. Ze nemen de diversiteit van de groep als uitgangspunt en leggen de focus op het spelen, leren en ontwikkelen van kinderen.

Kleuterleraars bezitten een brede kennisbasis waarin (vak)inhoudelijke en pedagogisch-didactische elementen elkaar ontmoeten. Deze zetten zij in om gepaste antwoorden te vinden binnen de complexe onderwijspraktijk. Kleuterleraars zijn zich ervan bewust dat kennis steeds in ontwikkeling is, dat vragen stellen soms belangrijker is dan antwoorden geven.

Daarom hebben kleuterleraars een onderzoekende houding. Ze onderzoeken op een systematische manier hoe ze hun onderwijspraktijk kunnen versterken. Met een open blik durven ze nieuwe paden bewandelen.

Kleuterleraars bewegen samen

Kleuterleraars hebben anderen nodig om een goede leraar te zijn en te zorgen voor krachtig onderwijs. Ze engageren zich binnen een schoolteam, de brede onderwijsgemeenschap en de maatschappij als geheel. ‘Samen school maken’ doen ze met verschillende partners. Vanuit de overtuiging dat onderwijs niet stopt aan de schoolpoort, gaan kleuterleraars actief in dialoog met kinderen en hun omgeving.

Kleuterleraars werken samen met anderen om zich steeds verder te professionaliseren. Samen onderwijs ontwikkelen gebeurt zowel binnen het eigen schoolteam als daarbuiten, regionaal en internationaal.

Begrippen

Perspectief
Openvouwen
Leefwereld
Openvouwen
Emancipatorische kracht van onderwijs
Openvouwen
Zelfsturing
Openvouwen
Ondernemingszin
Openvouwen
Wereldburgerschap
Openvouwen
Krachtige speelleeromgeving
Openvouwen
Diversiteit
Openvouwen
Kennisbasis
Openvouwen
Onderzoekende houding
Openvouwen

Deze webpagina is niet af. Visie is voortdurend in ontwikkeling. Een aantal aangeduide begrippen worden later in het jaar verder verduidelijkt.