Nadine & Christina: mama, student en de toekomst van het werkveld | UCLL

Ontmoet Nadine Heelen (35) en Christina Suarez (31)! Ze zijn naast student ook mama en combineren hun opleiding met een levendig gezinsleven, via het OKOT-traject van VDAB. Hoe ze zich voelen over opnieuw studeren? We vroegen het samen met VDAB aan hen. Bekijk hun antwoord hier en lees door naar hun verhaal! “Je kan het beter doen en ervaren dan gewoon te zeggen ik durf niet. Laat je soms verrassen, go with the flow en stapje per stapje.”

Waarom sprong HRM er voor jullie tussenuit?

Nadine: Ik ben een sociaal persoon en heel graag met mensen bezig maar ik heb ook een achtergrond in economie en talen. Bijvoorbeeld verpleegkunde sprak me minder aan omdat dat dat puur focust op het zorgende, het bedrijfsleven was dat dan weer net iets te weinig voor mij. Dit is er echt een mooie middenweg tussen. Deze  opleiding is écht de combinatie tussen hoofd en hart. Daarnaast merkte ik ook in mijn loopbaan wat goed of minder goed liep. Ik wil bijdragen aan goede teamrelaties, communicatie en verbinding met leidinggevenden,… En ik kan mijn kennis en ervaring uit de bedrijfswereld daarvoor inzetten.

Christina: HRM is voor mij ook dat empathische samen met het bedrijfsaspect waar je in iemands dagelijks leven een verschil kan maken. Ik heb zelf de impact gevoeld van verschillende aspecten in beleid, leiderschap, teamdynamiek,… Daardoor wil ik er zelf positiviteit in brengen. Ik heb veel meegemaakt en gezien in het werkveld. Mensen zijn mensen, geen nummers. Ik wil ervoor zorgen dat iedereen zich goed voelt op het werk. Dat is nu misschien wat groots maar als ik zelfs maar voor één persoon het verschil kan maken en een lichtpuntje kan zijn, zou mij dat al blij maken. En omdat je zelf soms anders hebt meegemaakt…

Nadine: …weet je ook hoe het niet moet (lacht).  Hoe er leiding gegeven wordt en het welzijn krijgt wel meer en meer aandacht. Bedrijven denken meer na over hoe ze werknemers voor hun bedrijf kunnen laten blijven kiezen, ook na de werving. En wij zitten in een stroming dat we daaraan mee kunnen werken. Dat is een heel actueel thema waarvoor we ons willen inzetten.

Christina: Ook in moeilijke situaties kunnen we nog steeds mediator zijn en mensen helpen om samen te bouwen aan een oplossing waar beide kanten tevreden mee zijn.

OKOT-traject: met VDAB terug studeren

Hoe hebben jullie het OKOT traject leren kennen?

Nadine: Ik heb het zelf gevonden tijdens mijn zoektocht online. Ik ben een denker dus tijdens een burn-out ben ik op zoek gegaan naar mezelf. Voor ik hier startte, heb ik in de personeelsdienst van het ziekenhuis in Genk gewerkt. Ik vond dat al heel leuk maar wist dat dat een tijdelijk contract zou zijn. Dan ben ik gaan zoeken: wat zijn de opties? Ik heb kleine vormingen gevolgd zoals systemisch coachen en hoogbegaafdheid. Ik volgde die enerzijds om mijn kinderen beter te kunnen steunen en anderzijds ook om me blijven ontwikkelen en zo mezelf niet te verliezen. Ik wilde al heel lang opnieuw studeren. Ik had eerst orthopedagogie gevonden – maar op een bepaald moment keek ik nog eens opnieuw en stond er ineens HRM erbij. En dan dacht ik dat is nog méér mijn ding. Na de infosessies en goedkeuringen om aan beide opleidingen te starten, heb ik toch gekozen voor de beste opleiding voor mij: HRM! 

Christina: Ik merkte op een moment vooral ‘dit is het niet voor mij’ en dan volgt de vraag wat dan wel? Ik heb mezelf verdiept in zelfontplooiing en dat studeren bleef in mijn hoofd als een droom. Meer niet, want ik zat vast in een mindset van ‘ik ben niet slim genoeg want ik zit al jaren verder, ik heb kinderen is dat dan wel haalbaar…’ Ik botste op die muur van nee dat kan of gaat niet. Maar ik had al een afspraak bij de VDAB en heb dat daar ook herhaald. De VDAB-coach zei dan: ‘Dat is je droom? We gaan dat gewoon doen en kijken naar de mogelijkheden.’ En ik heb dan gebeld naar mijn man van ‘ik ben ingeschreven’. Ik ben heel blij dat de VDAB mij daar ook een duwtje heeft gegeven want ik twijfelde zo hard aan mezelf en ben zo blij en zo dankbaar dat ik hier terecht ben gekomen.

Nadine: Ik vind het mooi om te horen dat ze tegen u echt gezegd hebben van ‘allez, spring!’.  Ik denk soms ook ‘ik ben 35, als ik afstudeer ben ik al 38’ maar aan de andere kant weet je vaak pas als je wat ouder bent wat je echt wil en waar je gelukkig van wordt. En wat is drie jaar? Dat eerste semester is omgevlogen. In het begin denk je drie jaar is lang maar dat is zo *vingerknip* voorbij.

Welke voordelen merken jullie aan om als OKOT-studenten te starten aan dit traject?

Nadine: We zijn helaas geen 20 meer (lacht) maar net door onze achtergrond in het werkveld en onze levenservaring kunnen we bepaalde leerstof wat sneller kaderen of er voorbeelden aan linken.

Christina: Wij hebben al een rugzak mee, wij leren van de jongere studenten en zij van ons, het is een heel mooie wisselwerking. Het is een mooie verrijking voor ons allemaal, juist doordat we in die verschillende fasen van ons leven zitten.

Jullie hebben het ook over de kinderen: welke uitdagingen hebben jullie aangepakt in een gezin combineren met een studie?  

Nadine: Het is wel een uitdaging om voor jezelf het kostenplaatje te maken, maar dat lukt. We hebben gebudgetteerd en gekeken naar wat er binnenkomt en buiten gaat. Er moet een soort back-up plan zijn maar ik had niet gedacht dat het zo goed zou lukken. Ik dacht het gaat een spannertje worden maar tot nu toe – hout vasthouden- lukt het goed. En ik kan nog altijd dezelfde dingen kopen als voordat ik begon met studeren. We gaan wel nog veel bewuster om met onze inkomsten. De balans houden tussen mama zijn, partner zijn en fulltime studeren is ook wel een uitdaging.

Christina: Inderdaad, naast het financiële gaf het er minder kunnen zijn voor mijn kinderen, me in het begin een schuldgevoel. Ik moet soms meer van het huishouden naar mijn man toe schuiven. Vooral tijdens de blok heb ik geleerd dat het soms nodig is om even te kiezen voor mezelf en deze opleiding. Waar een wil is, is een weg. Het is wat puzzelen en het vergt goede communicatie als koppel, maar met een goede brok aan motivatie, kom je er wel. Zeker als mama zijn we probleemoplossend – het is soms met vallen en opstaan maar het lukt.

Nadine: Ik heb nooit gevoeld oei ik krijg het toch niet gebolwerkt. Het is een belangrijke nuance dat je iets of iemand nodig hebt waar je op kan rekenen als opvang. Of dit een partner is, ouders of de buitenschoolse opvang maakt op zich niet uit. Mijn partner hielp al in het huishouden en is bijvoorbeeld ook thuis gebleven in de kerstvakantie. De blok blijft pittig want de kinderen weten dat je thuis bent. Als de eerste langskomt met ‘mama mag ik niet bij jou komen spelen, ik zal heel stil zijn’. gaat het maar als de tweede ook komt spelen... (lacht) Ze komen ook altijd naar mama, ook al is papa thuis - maar als het nodig is dan gààt dat gewoon. Mijn man heeft hen heel goed opgevangen. Meteen na de examens vinden de kindjes het ook weer snel terug ok want dan ben je er weer.

#Studentlife en levenskijk

Zijn er naast de blok nog zo’n zaken die jullie als student zijn opgevallen?

Nadine: Er zijn altijd vakken die je minder of meer liggen. Iedereen heeft dat wel eens van ‘die opdracht ligt mij niet’ en dan heb je iemand nodig die je weer een pushke geeft. Als je samen in de blok zit heb je elkaar. Wij belden dan elkaar even en teamsden om elkaar te motiveren.

Christina: Ja, dat kan ook met de rest van de klas maar ze hebben niet dezelfde uitdagingen als jij. En dan is het waardevol om het met iemand erover te hebben die dat wel kan delen. Maar daar tegenover staat evengoed dat mijn jongere medestudenten, mij mijn zorgen soms even doen loslaten, dat ik even een beetje in hun wereld kan en mag stappen. Ze leren me om het leven niet altijd zo zeer té serieus te nemen, en ook dat is een waardevolle en mooie les, die mij anders naar het leven heeft doen kijken.

Nadine: Mijn energielevel was nog niet optimaal toen ik hier startte maar dat is omhoog gegaan, want ik ben goed bezig en doe het graag. Ook de leuke, nieuwe mensen helpen daarin. Doordat ik ook energie krijg van de opleiding kan ik al meer combineren. Toen ik vroeger thuis kwam van mijn werk was ik kapot en nu kan ik meestal iets meer op mijn bordje nemen. Ik heb bijvoorbeeld nog de energie om langs te gaan bij mijn kippen en een wasmand in te steken na de les. (lacht)

Zijn er vakken die voor jullie memorabel of verrassend waren?

Nadine: Ja, ik vond het vak sociaal recht heel verrassend. Ik was daar zo bang voor, maar het is echt 180 graden gedraaid en echt mijn favoriete vak geworden. Die docente heeft dat ook heel goed aangepakt: gestructureerd en duidelijk. Je merkt dat je recht nodig hebt als basis om te weten wat wel of niet kan – en waarom. Het is echt toepassen en kunnen verwerken. 

Christina: HRM is heel breed en ik vind dat net een sterkte: we beginnen ergens en bouwen verder maar blijven gevarieerd in aanbod. Ik had ook bij dat vak het beeld dat dat moeilijk zou worden maar mevrouw Henry heeft dat met veel passie gegeven, net zoals de meeste docenten hier echt gepassioneerd zijn door hun vak. Ik wil anderen ook meegeven om niet meteen te denken dat een specifiek vak niet zal lukken want dat kan volledig anders uitdraaien.

Is er iets wat je zelf graag nog wil meegeven aan iemand die nog voor zijn of haar keuze staat?

Nadine: Ja, verzamel zoveel mogelijk informatie en kom naar de infodagen of openlesdagen. Dan kan je je een zo goed mogelijk beeld vormen of het iets voor jou is en wat je te wachten staat. Ik ben zelf bijvoorbeeld de ects-fiches (vakkengids) gaan uitpluizen om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen wat te verwachten.
Christina: Ik wou net zeggen durf te springen (lacht).
Nadine: Dat is ook belangrijk en vult elkaar aan he! Je kan alles opzoeken en ervoor willen gaan maar dan nog niet durven.
Nadine en Christina (samen): Goed geïnformeerd springen! (lachen)
Christina: Ja, durf voor jezelf te kiezen, laat je  niet tegenhouden door onzekerheden: je kan dat. Laat je verrassen want dat ene vak waar je bang voor was kan omzwaaien naar je favoriete vak. Geloof erin. Doe het. Laat je soms verrassen, go with the flow en stapje per stapje.
Nadine: Je kan het beter doen en ervaren dan gewoon te zeggen ik durf niet en het nooit te weten.

Geïnspireerd?

Lees hier meer over de opleiding en het OKOT-traject!

OKOT Traject

Werkzoekenden kunnen via een kwalificerend opleidingstraject met VDAB-opleidingscontract (OKOT) een diploma behalen voor een knelpuntberoep.  In een onderwijskwalificerend opleidingstraject met VDAB-opleidingscontract (OKOT) verwerven werkzoekenden de competenties om een knelpuntberoep uit te oefenen én behalen ze een diploma, en dit in functie van een duurzame tewerkstelling. 

Over Human Resources Management (HRM)

Soms hoef je niet te kiezen tussen je hoofd en je hart.
Kijk maar naar onze nieuwe bachelor Human Resources Management:

  • Je hebt verstand van zaken én een hart voor mensenzaken.
  • Je coacht graag andere mensen en bent geboeid door de bedrijfswereld.
  • Je wil je organisatie skills én people skills inzetten voor werknemers én organisaties.

Iets voor jou?