NextGen: versterkt ondernemen met een (familie)band | UCLL

Het familiebedrijf overnemen van je ouders? Of net samen met je lief een bedrijf sterk houden? Ondernemen als ‘nextgen’ zorgt vaak voor een bijzondere dynamiek, die het bedrijf mee kan laten groeien. Maar hoe doe je dat op sterke manier? Op het NextGen netwerkevent van VKW Limburg en Hogeschool UCLL werden  studenten aangemoedigd om zich te laten inspireren door de ervaring van een uniek Limburgs netwerk. 

Begeleiding bij ondernemerschap

 Al enkele jaren ondertussen zien we binnen de professionele bacheloropleiding KMO & Ondernemen een sterke interesse in onze NextGen Community,” aldus Simon Cox van VKW Limburg. “Het is duidelijk dat instappen in het familiebedrijf nog steeds een populaire carrièrekeuze is, wat wij alleen maar kunnen toejuichen en verder willen stimuleren. Met de juiste begeleiding in de vroege fase van het ondernemerschap kunnen de slaagkansen voor een succesvolle toetreding tot het familiebedrijf aanzienlijk worden vergroot. Dit legt een solide basis voor de continuïteit van onze familiale ondernemingen, wat essentieel blijft voor het behoud van een welvarende economische regio.”

Student Alexander geeft aan dat hij alvast veel zin heeft om in de voetsporen te treden van zijn ondernemersfamilie: “Mij zet dit nog meer aan om ervoor te gaan. Ik denk dat het ook wel wat begint te branden bij anderen om te ondernemen die het misschien nog niet in gedachten hadden. Dit soort netwerkevents zijn altijd interessant want je komt mensen tegen die je anders nooit was tegengekomen. Een ondernemersnetwerk zoals VKW Limburg kan enkel een voordeel zijn op alle vlakken.”

Een bijzondere band

Ondernemen met een band is van belang in het verhaal van NextGen Thursdays – niet enkel als volgende generatie maar ook als koppel. Onder de geïnteresseerden behoren ook business-minded studenten Bram en Chiara. “Mijn ouders hebben een wijbedrijf en op een gegeven moment deelde Bram de goesting om daar iets mee te doen,” licht Chiara toe. “Ik heb er de sociale media van overgenomen. Ik studeer marketing, wat ik heel fijn vindt. Hij wil zelfstandige worden en studeert daarom nu ook kmo & ondernemen. Hij is bezig gebleven met eerder die aspecten van de onderneming. We zijn hier dus als koppel omwille van de interesse die we hebben sinds de interesse die we in ondernemen hebben gekregen door het bedrijf van mijn ouders.

De studenten werden ook aangemoedigd om hun mama of papa uit het bedrijfsleven mee te nemen naar de opleiding. Een vraag waar onder meer Andy Schuurmans van MatchMaker graag op inging. “Mijn zoon heeft me uitgenodigd om eens bij hem op school te komen kijken voor een interessante uiteenzetting van VKW omtrent ouders, kinderen en overdrachten.  Ik vind het ook heel belangrijk, ook naar jeugd toe, om te netwerken. Ik heb zelf ook een organisatie en het is altijd interessant te zien hoe andere mensen dat aanpakken.”

De volgende generatie

Jef Cornelissen jr, CEO van Brouwerij Cornelissen zorgde voor een sterke keynote op basis van zijn eigen ervaring als zesde generatie binnen zijn browerij: “Het was 20 jaar geleden mijn beurt om hier op de banken te zitten, zo zie je maar hoe snel het gaat. Mij lijkt het heel interessant en belangrijk om een aantal ervaringen en verhalen te delen waar deze mannen en dames iets uit kunnen halen. Dus op dat vlak met veel plezier richting ucll en hopelijk een inspirerende en leerrijke sessie.”

 

Heel vat van de studenten voornamelijk studenten Bedrijfsmanagement: KMO en Ondernemen. “Jef Cornelissen is een spreker die al 165 jaar een succesvol familiebedrijf heeft,” aldus een van de aanwezige studenten. “Dat is heel uniek om te horen, zo lopen er niet veel mensen rond. Ik heb ook kunnen babbelen met andere mensen zoals met iemand die doet in structuurvormen in ondernemen en venootschappen opstart. Het is altijd interessant om hun ervaringen te horen.”

De partners van dit event

VKW Limburg

VKW Limburg is een ongebonden werkgeversorganisatie waar meer dan 2400 eindbeslissers van bedrijven zich thuis voelen. Een selectief netwerk dat al meer dan 80 jaar met stijl én in vertrouwen bedrijven verbindt, belangen verdedigt en ondernemen versterkt We richten ons tot een select publiek van eindbeslissers in bedrijven vanaf 10 medewerkers en social profit bedrijven vanaf 100 medewerkers

Een waarde(n)vol netwerk gebaseerd op integriteit, loyaliteit, discretie en vertrouwen.

Brouwerij Cornelissen

Al sinds de jaren 1800 brouwt de familie Cornelissen bier en sinds 1859 doet ze dat in Opitter. Met Jef Cornelissen staat er de zesde generatie aan het roer. Hij combineert er ambacht en traditie met een toets van de nieuwste technieken, wat resulteert in een heel mooi aanbod hoge kwaliteitsbieren.

En dat wordt wereldwijd gesmaakt. Het mooiste bewijs zijn de vele awards en (gouden) medailles die de exclusieve speciaalbieren wegkapen.

Keuzetraject KMO & Ondernemen

Heb je een brede interesse in management, maar weet je nog niet helemaal welke richting je hiermee uit wil? In dit hands-on keuzetraject ligt de nadruk op praktijkgerichte oefeningen, opdrachten en bedrijfscases

Kmo & Ondernemen zal je opleiden tot de allrounder die perfect mee is in elk domein van het management. Je behoudt dus het overzicht zonder details over het hoofd te zien. Na afstuderen word je ondernemer met een eigen zaak of een straffe manager in het bedrijfsleven.