Kruimelpad
Inspiratieweek - mentoren
Educatieve bachelor kleuteronderwijs | UCLL campus Diepenbeek
Programma
Een mindset gericht op groei.
Kristof Das
10u30-12u15
UHasselt - aula H6
Hoe we denken over onszelf heeft een sterke invloed op hoe snel we leren, groeien, ontwikkelen. Geloof in eigen kunnen versnelt en versterkt het leren en het is een voorrecht om als leraar het zelfvertrouwen van jonge kinderen positief te kunnen beïnvloeden.
Wil dit dan zeggen dat je alles kan als je maar gelooft dat je het kan? Waarschijnlijk niet. Is de confrontatie met een grens dan hetzelfde als een limiet? Waarschijnlijk niet!
Een zekerheid die we nu al graag meegeven is dat hoe wij als leerkrachten over onszelf denken bepalend is voor hoe jonge kinderen over zichzelf gaan denken.
Vanuit de sterke tegenstelling tussen growth en fixed mindsets zoeken we nuance, gaan we voorbij zwart-wit denken en proberen we kritisch te kijken naar instrument en interventies die groei kunnen belemmeren of versterken.
Wat we ook nog doen: een tijgersprong (of iets wat er sterk op lijkt), Peruaanse onderzoeksresultaten vertalen naar onze eigen praktijk en Pipi Langkous tegenspreken.
Warm en duidelijk. Een kansenverhaal dat mikt op zelfsturing.
Fons Exelmans
10u-12u
UCLL aula J101
Hoe zorgen we ervoor dat kinderen zich goed willen gedragen en dat de goede sfeer in de groep niet te dikwijls verstoord wordt?
Een geëngageerde leerkracht met oprechte interesse in de kinderen (warmte), die helder informeert over gewenst en ongewenst gedrag (duidelijk), legt een optimale basis voor ontwikkelen en leren.
Mijn verhaal zal niet gaan over straffen, negeren en belonen; wel over rustige, betrokken aanwezigheid en kansen geven om het (terug) goed te doen.
Wat elke kleuter nodig heeft.
Klaar Hammenecker
10u-12u
UHasselt aula H6
Wat elke kleuter nodig heeft, is een sterke basis van waaruit de kleuter verder kan leren en ontwikkelen. Daarvoor heeft het jonge kind een krachtige kleuterleraar nodig, eentje die een draagvlak voor verbondenheid en een springplank naar autonomie kan bieden. Deze lezing is er voor elke kleuterleraar die beter wil begrijpen wat daarvoor nodig is.
'Ssst, dat mag je niet zeggen'
Hoe je de ontwikkeling van vooroordelen in je kleuterklas kan stoppen en waarom dat dringend nodig is.
Eva Dierickx
10u-12u
UHasselt aula H6
De kleuterjaren zijn dé jaren waarin kleuters ideeën ontwikkelen over zichzelf en de wereld. Hoe kunnen we kleuters stimuleren tot een sterk zelfbeeld én de ontwikkeling van (pre)vooroordelen beperken? We gidsen je alvast naar de goede richting aan de hand van 4 pijlers, met heel concrete voorbeelden, onderbouwde suggesties en praktische tips.
We staan eerst stil bij de ontwikkeling van vooroordelen en zelfbeeld bij kinderen. Wanneer ontwikkelen die ideeën zich, en hoe komt dit? Wat kunnen wij als kleuterleerkracht hieraan doen? Hoe voer je nu gesprekken rondom diversiteit met kleuters, zonder kinderen onbedoeld te kwetsen of af te wijzen?