Kruimelpad
Buitengewoon Onderwijs Diepenbeek
Het studieprogramma van de banaba Buitengewoon Onderwijs campus Diepenbeek.
Je kan de banaba volgen gedurende een éénjarig voltijds of tweejarig deeltijds traject. Praktijk en theorie zijn voortdurend geïntegreerd.
Studenten die niet werkzaam zijn in het (buitengewoon) onderwijs doen wekelijks één dag (deeltijdse opleiding) of twee dagen (voltijdse opleiding) aan werkplekleren.
Om met deze banaba te kunnen starten, heb je al een bachelor- of masterdiploma of werk je in het (buitengewoon) onderwijs.
In de éénjarige opleiding heb je wekelijks twee dagen tijd voor werkplekleren (stage) en twee dagen les (voornamelijk op maandag en woensdag, met een 10-tal avondsessies op jaarbasis). Kies je voor de specialisatie 'PG autisme', dan heb je wekelijks les op dinsdagavond in beide semesters.
De deeltijdse opleiding (met contactmomenten buiten de schooluren) combineer je met een (eigen) werkplek doorheen de week. De mogelijke lesmomenten in de deeltijdse opleiding zijn maandagavond, dinsdagavond (in geval van Specialisatie Postgraduaat Autisme), woensdagnamiddag en -avond.
Opleidingsonderdelen Diepenbeek
Werken aan goed onderwijs - 20 studiepunten
(Gemeenschappelijk traject)
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – input |
4 |
Input rond diverse facetten en concrete acties voor een sterk zorgbeleid op school en meer veerkracht in de klas. Van handelingsgericht werken, Analyse van een Innovatie Proces op schoolniveau, nieuwe autoriteit, geweldloos verzet en klasmanagement tot zorgen voor jezelf, de ander en de relatie. |
||
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – atelier |
6 |
Tijdens interactieve werksessies leer je de visie op zorg binnen jouw school en klas in beeld te brengen en aan de hand van de aangereikte tools. Je beseft steeds meer dat de manier waarop je bezig bent met zorg in verbinding staat met wie jij bent als professional, met wie jij ben in jouw (klas-)groep, met hoe jouw team samenwerkt en hoe de school invulling geeft aan zorg. |
||
Verbindend samenwerken – input |
4 |
Samen onderwijs maken is ook verbindend communiceren, doelgericht en vanuit duale afstemming, een sterke teamwerking en -overleg, omgaan met weerstand, ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie op school,… |
||
Verbindend samenwerken – atelier |
6 |
Tijdens interactieve werksessies oefenen we hoe je doelgericht en vanuit duale afstemming in gesprek kan gaan met ouders, met collega’s, met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We oefenen op concrete situaties, o.a. ook in het omgaan met weerstanden. We willen samen met alle betrokken partners aan gedeelde zorg werken op leerling-, leerkracht- én teamniveau. Dit opleidingsonderdeel ondersteunt jou daarbij. |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – input 4 |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – atelier 6 |
Verbindend samenwerken – input 4 |
Verbindend samenwerken – atelier 6 |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – input Input rond diverse facetten en concrete acties voor een sterk zorgbeleid op school en meer veerkracht in de klas. Van handelingsgericht werken, Analyse van een Innovatie Proces op schoolniveau, nieuwe autoriteit, geweldloos verzet en klasmanagement tot zorgen voor jezelf, de ander en de relatie. |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – atelier Tijdens interactieve werksessies leer je de visie op zorg binnen jouw school en klas in beeld te brengen en aan de hand van de aangereikte tools. Je beseft steeds meer dat de manier waarop je bezig bent met zorg in verbinding staat met wie jij bent als professional, met wie jij ben in jouw (klas-)groep, met hoe jouw team samenwerkt en hoe de school invulling geeft aan zorg. |
Verbindend samenwerken – input Samen onderwijs maken is ook verbindend communiceren, doelgericht en vanuit duale afstemming, een sterke teamwerking en -overleg, omgaan met weerstand, ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie op school,… |
Verbindend samenwerken – atelier Tijdens interactieve werksessies oefenen we hoe je doelgericht en vanuit duale afstemming in gesprek kan gaan met ouders, met collega’s, met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We oefenen op concrete situaties, o.a. ook in het omgaan met weerstanden. We willen samen met alle betrokken partners aan gedeelde zorg werken op leerling-, leerkracht- én teamniveau. Dit opleidingsonderdeel ondersteunt jou daarbij. |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – input |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – atelier |
Verbindend samenwerken – input |
Verbindend samenwerken – atelier |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – input |
Zorgbreed en veerkrachtig onderwijs – atelier |
Verbindend samenwerken – input |
Verbindend samenwerken – atelier |
Werken aan specialisatie - 20 studiepunten
(Specifiek traject – keuze opties)
Optie 1: Traag en moeilijk leren |
20 |
We focussen op herkennen van signalen, beeldvorming en (klas)aanpak van leerlingen die traag en/of moeilijk leren. Denk o.a. aan leerlingen met dyslexie, dyscalculie, ASS, Leervoorsprong/mentale beperking,… Je leert de leeromgeving zo organiseren dat leren maximaal ondersteund en bevorderd wordt én daarbij secundaire problemen (o.a. welzijn, zelfvertrouwen, motivatie,…) preventief aangepakt worden. Opleidingsonderdelen: Kijken en begrijpen – 4SP |
||
Optie 2: Gedrags- en emotionele problemen |
20 |
Aan bod komen de belangrijkste ontwikkelingsstoornissen, gedragsstoornissen en emotionele stoornissen, fasen sociaal-emotionele ontwikkeling, hechting, Window of Tolerance, vitamines voor groei,… Een sterke beeldvorming en passend handelingsplan worden uitgewerkt. We concretiseren een positieve grondhouding, preventiepiramide, gesprekstechnieken, waarderend werken e.a. in functie van een krachtige leeromgeving voor deze doelgroep. Opleidingsonderdelen: Kijken en begrijpen – 4SP |
||
Optie 3: Ernstige en meervoudige beperkingen |
20 |
Aan bod komen de kwaliteit van leven, hechting, basale stimulatie, communicatie, ouderschap van leerlingen met een ernstige en meervoudige beperking. Een sterke beeldvorming en passend handelingsplan worden uitgewerkt. We belichten een krachtige leeromgeving, spel, zintuigelijk werken, verzorgingsmomenten en toekomstperspectieven voor deze boeiende doelgroep. Opleidingsonderdelen: Kijken en begrijpen – 4SP |
||
Optie 4: Postgraduaat autisme |
20 |
Je wordt in dit postgraduaat 'specialist' in de begeleiding van autisme. Het vertrekpunt is een brede, algemene en actuele kennis van alle relevante aspecten van autisme en een (rand)normale begaafdheid. Op basis van deze kennis ontwikkel of verdiep je specifieke competenties voor onderwijs en opvoeding/begeleiding/coaching van personen met autisme. Het programma kan je raadplegen op www.ucll.be/autisme. |
Optie 1: Traag en moeilijk leren 20 |
Optie 2: Gedrags- en emotionele problemen 20 |
Optie 3: Ernstige en meervoudige beperkingen 20 |
Optie 4: Postgraduaat autisme 20 |
Optie 1: Traag en moeilijk leren We focussen op herkennen van signalen, beeldvorming en (klas)aanpak van leerlingen die traag en/of moeilijk leren. Denk o.a. aan leerlingen met dyslexie, dyscalculie, ASS, Leervoorsprong/mentale beperking,… Je leert de leeromgeving zo organiseren dat leren maximaal ondersteund en bevorderd wordt én daarbij secundaire problemen (o.a. welzijn, zelfvertrouwen, motivatie,…) preventief aangepakt worden. Opleidingsonderdelen: Kijken en begrijpen – 4SP |
Optie 2: Gedrags- en emotionele problemen Aan bod komen de belangrijkste ontwikkelingsstoornissen, gedragsstoornissen en emotionele stoornissen, fasen sociaal-emotionele ontwikkeling, hechting, Window of Tolerance, vitamines voor groei,… Een sterke beeldvorming en passend handelingsplan worden uitgewerkt. We concretiseren een positieve grondhouding, preventiepiramide, gesprekstechnieken, waarderend werken e.a. in functie van een krachtige leeromgeving voor deze doelgroep. Opleidingsonderdelen: Kijken en begrijpen – 4SP |
Optie 3: Ernstige en meervoudige beperkingen Aan bod komen de kwaliteit van leven, hechting, basale stimulatie, communicatie, ouderschap van leerlingen met een ernstige en meervoudige beperking. Een sterke beeldvorming en passend handelingsplan worden uitgewerkt. We belichten een krachtige leeromgeving, spel, zintuigelijk werken, verzorgingsmomenten en toekomstperspectieven voor deze boeiende doelgroep. Opleidingsonderdelen: Kijken en begrijpen – 4SP |
Optie 4: Postgraduaat autisme Je wordt in dit postgraduaat 'specialist' in de begeleiding van autisme. Het vertrekpunt is een brede, algemene en actuele kennis van alle relevante aspecten van autisme en een (rand)normale begaafdheid. Op basis van deze kennis ontwikkel of verdiep je specifieke competenties voor onderwijs en opvoeding/begeleiding/coaching van personen met autisme. Het programma kan je raadplegen op www.ucll.be/autisme. |
Optie 1: Traag en moeilijk leren |
Optie 2: Gedrags- en emotionele problemen |
Optie 3: Ernstige en meervoudige beperkingen |
Optie 4: Postgraduaat autisme |
Optie 1: Traag en moeilijk leren |
Optie 2: Gedrags- en emotionele problemen |
Optie 3: Ernstige en meervoudige beperkingen |
Optie 4: Postgraduaat autisme |
Werken aan eigen professionalisering - 20 studiepunten
(Praktijk, reflectie en onderzoek)
Werken aan eigen professionalisering in de opleiding I + II |
8 |
Tijdens deze sessies selecteren we thema’s afhankelijk van de noden van de studenten. Het kan gaan over kernkwaliteiten, de reflectiecyclus, de cirkel van invloed, enneagrammen, inspirerend coachen, recente ontwikkelingen in het onderwijsveld … |
||
Werken aan eigen professionalisering in de praktijk I + II |
12 |
Aan bod komen het competentieprofiel BaBO, praktische inhouden vanuit de verschillende opleidingsonderdelen, recente ontwikkelingen in het onderwijsveld, thema’s vanuit de eigen werkplek … |
Werken aan eigen professionalisering in de opleiding I + II 8 |
Werken aan eigen professionalisering in de praktijk I + II 12 |
Werken aan eigen professionalisering in de opleiding I + II Tijdens deze sessies selecteren we thema’s afhankelijk van de noden van de studenten. Het kan gaan over kernkwaliteiten, de reflectiecyclus, de cirkel van invloed, enneagrammen, inspirerend coachen, recente ontwikkelingen in het onderwijsveld … |
Werken aan eigen professionalisering in de praktijk I + II Aan bod komen het competentieprofiel BaBO, praktische inhouden vanuit de verschillende opleidingsonderdelen, recente ontwikkelingen in het onderwijsveld, thema’s vanuit de eigen werkplek … |
Traject voor niet-leraren - 6 studiepunten
Klasdidactiek |
6 |
We gaan stap voor stap op weg naar didactisch vaardig zijn in de klas: lesvoorbereidingen, klasmanagement, didactische werkvormen, een krachtige leeromgeving, welbevinden en betrokkenheid, differentiatie, … Hierbij zal je intensief samenwerken met medestudenten en oefenen in o.a. co-teaching. Dit opleidingsonderdeel is verplicht op te nemen voor alle banaba studenten zonder lerarendiploma. |
Klasdidactiek 6 |