Kruimelpad
UCLL investeert in “juniors” om onderwijs te innoveren
Ook na coronapandemie blijven jonge medewerkers de kar van de innovatie trekken.
Drie jaar na de start van de Corona-pandemie lijkt veel vergeten van de enorme uitdagingen die in maart 2020 op ons afkwamen. Op het vlak van onderwijs heeft de lockdown voor een enorme boost gezorgd: heel wat nieuwe didactische innovaties werden in sneltreinvaart uitgetest, geoptimaliseerd en ruim geïmplementeerd.
Ook hogeschool UCLL investeerde fors in de ondersteuning van docenten en studenten op het vlak van die innovaties. De “juniors” van ICTO+ speelde daarin een grote rol.
UCLL bedacht een uniek concept waarmee ze twee doelen in één keer bereikt: jonge afstudeerders een kans geven op de arbeidsmarkt en tegelijkertijd een frisse blik op de hogeschool werpen door de ogen van net-afgestudeerden. Dit concept heet de Junior-werking en heeft al veel succes gehad sinds de lancering.
“Drie jaar geleden, in volle coronatijd, startten we de junior-werking op. Het was op dat moment een experiment van 3 maanden met 10 jonge afstudeerders maar het was meteen een schot in de roos. Er was een enorme nood aan het digitaliseren van onderwijs en dat was technisch maar ook didactisch een uitdaging.” vertelt Sara Theuwen, expertmedewerker hybride leren binnen de dienst Onderwijs & Studenten.
En nu, 3 jaar later, is de junior-werking een sterke toegevoegde waarde gebleken in de hogeschool. Zo garandeert UCLL een frisse blik op hun onderwijs en krijgen jongeren een (eerste) kans op de arbeidsmarkt. En de ‘oude’ juniors? Die groeien door bij UCLL of kunnen vaak heel snel terecht bij een andere werkgever dankzij deze ervaring.
Juniors groeien door
Roel Laporte, een junior van het eerste uur, groeide door bij UCLL tot campusgezicht ICTO+ in het programma Technologie – Leuven. “Ik ben dankbaar voor de kans die UCLL me gaf om mijn kennis en kunde uit te breiden en bij te dragen aan een innovatieve onderwijsomgeving. Als junior kon ik experimenteren en groeien, nu kan ik anderen begeleiden in hun groei.”
En ook bij de huidige juniors loopt het op rolletjes. Lander, die startte in 2022, werkt nu al halftijds in een andere functie voor UCLL: “Ik krijg als junior de kans om verantwoordelijkheid op te nemen en zelfstandig het heft in handen te nemen. Tegelijkertijd weet ik mij steeds gesteund door mijn ervaren collega’s, die altijd klaar staan met raad en daad. Minstens even fijn zijn de kansen die we hier krijgen om door te groeien binnen UCLL: je komt met heel wat diensten en programma’s in contact waardoor je een breed netwerk opbouwt. Zo werd mij al voor ik goed en wel begonnen was gevraagd of ik het datateam wilde vervoegen – een kans waar ik op gesprongen ben en waar ik nog altijd heel dankbaar voor ben. Ik leer hier enorm veel en heb ondertussen al heel wat ervaring kunnen opdoen, die in mijn verdere loopbaan zeker van pas zal komen.”
“We zijn enorm tevreden van deze junior-werking.”, meent Jeroen Thys, teamcoördinator. “Na 3 jaar kunnen we wel zeggen dat deze aanpak werkt en voor iedereen een win betekent. Dat we ronduit kunnen inspireren (1 van onze strategische prioriteiten) door jonge afstudeerders actief te betrekken in het vormgeven van beleid, het concretiseren en opvolgen ervan maakt voor mij de cirkel rond.