Kruimelpad
Een eigen tv-pilot livestreamen in je opleiding
Meet de boosterweeks van Creative Media Management
Een livestream maken van je eigen 16 nieuwe tv-pilots? Onze studenten Creative Media Management kunnen en doen het! Straf teamwork, technische vaardigheden én een creatief project van idee tot eindproduct uitwerken? Een ideale uitdaging voor onze creatieve- en managementgerichte moving (master)minds!
Van concept tot liveshow
How it started
In de eerste boosterweek kregen ze de uitdaging om een eigen kinderprogramma te bedenken én te zorgen voor een allereerste proefaflevering (pilot). Dat betekent: brainstormen en een aanstekelijk concept bedenken op maat van de doelgroep.
Sven Duym, Creative Producer bij Studio 100 en coach van de studenten; "Na die eerste week gingen ze in groepen van 5 aan aan het draaien en productioneel aan de slag: filmen, greenkey, effectjes,... Ze konden alles conceptueel en technisch testen. " Een stapje dichter bij het eindresultaat: 4 liveshows, waarbij multicamera werken en live editing een must waren.
In hun tweede boosterweek hebben ze hun pilot geperfectioneerd op basis van feedback van hun coaches. Daarna gingen ze na waar ze een match vonden: welke pilots passen bij elkaar? De groepen vormden nieuwe, grotere teams waarbij een groepje van 5 naar een 30-koppige crew ging voor een live-uitzending.
Elke groep bracht alle pilots samen én bedacht een visueel sterke manier om het aan elkaar te praten op een manier die ook paste bij hun doelgroep. Dat betekent dus ook repetities en aan het einde van de boosterweek een 'we're live!' in multicam (van verschillende hoeken gefilmd en daartussen switchen tijdens de live uitzending)! Van film- tot editingcrew: niet alleen technisch en conceptueel straf werk, maar ook nog eens sterk teamwork.
De crew aan het woord
How it's going
Maar wat vond de studentencrew er zelf van? "In het middelbaar denk je een project van een week gaat lastig en gewoon niet tof zijn maar dit was echt wel hét highlight van ons jaar!" aldus Studenten Ruxandra Hazazup en Kato Bourgeois. "We dachten in het begin even 'ow hoe gaan we dat doen' wanneer we hoorden dat we een pilot moesten maken van 8 minuten, maar eens het idee er was ging het vlot. We hebben ook al eerder reclameclips gemaakt in de opleiding, maar dit was de eerste echte 'aflevering'. De liveshow die dan volgde was wel het coolste: heel serieus alsof heel België het zou zien en iedereen was écht in zijn rol alsof we dit al jarenlang doen."
"Het leuke aan zo'n boosterweek is dat het toont dat je al doende snel leert: door iedereen in het diepe te gooien - met ons als coaches erbij - krijgen de studenten meteen ook snel veel know-how mee." Damien Nieuborg, VRT-director en coach van de studenten; "Je kan het vergelijken met iemand achter het stuur van een auto te zetten met een ervaren chauffeur ernaast. Ze zeggen in het begin 'hoe moet ik rijden' en dan zeggen wij "start met gas geven" en helpen we hen gaandeweg. In de loop van het project zie je dan plots dat er studenten op autopilot perfect hun rol uitvoeren en al wat ze geleerd hebben perfect samenvoegen. Ze voelen zelf zo ook welke rollen in het proces ze het best en liefst doen."