UCLL op weg naar 2030 | UCLL

Hoe zie jij de toekomst van 
hogeschool UCLL?

Heb je de UCLL Campus Tour in november 2024 gemist? 
Geen zorgen! Je hebt online de kans om jouw stem
te laten horen. 

Wat kunnen we samen doen om onze strategische doelen te bereiken tegen 2030? 

Deel jouw ideeën via ons Padlet-platform. Het is eenvoudig, snel en jouw bijdrage helpt om te kunnen groeien als organisatie.

Deel je ideeën hier

Wij zijn UCLL, de hogeschool van de Moving Minds. 

Wij worden bewogen en zijn betrokken bij wat er in de wereld gebeurt, veraf en dichtbij. In verbinding met onze omgeving bewegen we zelf mee en zetten we ons in voor een duurzame toekomst en een rechtvaardige samenleving. Wij zetten anderen in beweging om als innoverende professionals samen impact te creëren.

Vanuit deze missie bouwen we samen aan een open hogeschool met impact op inclusief, duurzaam en rechtvaardig samenleven, en aan een verbonden en verbindende hogeschool die zich engageert voor de ontwikkeling van iedereen.

We hebben al een mooi parcours afgelegd…

We hebben sterke fundamenten gelegd om onze missie en visie waar te maken. Tussen 2019 en 2024 hebben we intensief samengewerkt aan #succesverhalen om succeservaringen, trajecten en begeleiding te maximaliseren voor alle studenten. Door innovatief, praktijkgericht onderzoek en toekomst- en arbeidsmarktbestendige opleidingen hebben we bijgedragen aan een flinke #regioboost. Onze focus op #wereldburgerschap heeft de aandacht voor duurzaamheid en internationale samenwerking vergroot. We hebben #inspirerende leer-, werk- en leefomgevingen gecreëerd waar medewerkers en studenten zichzelf kunnen zijn. We vonden erkenning voor het afgelegde parcours in de instellingsreview van de NVAO in juni 2024.

En nu gaan we nog ambitieuzer op het 
ingeslagen pad verder!

Ook de krachtige verhalen die we van jullie verzameld hebben, tonen dat we een solide basis hebben. We bouwen verder op de aanwezige fundamenten en goede praktijken. We versterken wat er is. Medewerkers, studenten en partnerorganisaties hebben samen sinds maart 2023 tijdens inspraaksessies, denkdagen, toekomsttafels, opleidingscommissies, beleidsteams en studentenraden ambities geformuleerd. Samen kunnen we die dromen van studenten, medewerkers en partners waarmaken.

We doen dat projectmatig en verbindend vanuit onze Moving Minds visie:

  • verder bouwend op de aanwezige expertise en goede praktijken;
  • op een participatieve manier in acties die kunnen worden opgenomen in beleidsplannen;
  • met een gerichte aanpak, met tijd om uit te voeren, te delen, en bij te sturen waar nodig;
  • rekening houdend met de bestaande werkdruk en de diverse contexten;
  • aan de hand van progress markers en duidelijke meetpunten om onze voortgang op regelmatige momenten op te volgen en te evalueren. 

WIJ ZIJN 
VERBINDERS

Op weg naar… de meest verrijkende leer-, werk- 
en leefomgeving waar verbondenheid en groei van 
studenten en medewerkers centraal staan.

Tegen 2030 bouwen we verder aan een omgeving waarin iedereen - medewerkers en studenten - een oprecht gevoel van verbondenheid ervaart. Niet zomaar oppervlakkig, maar écht, vanuit het hart. 8 campussen waar iedereen zich welgemeend welkom voelt. We stimuleren studenten maximaal om van en met elkaar te leren in onderwijsactiviteiten over opleidingen en regio’s heen. Zo ontdekken we nieuwe perspectieven en groeimogelijkheden. We gaan voor een cultuur van openheid en respect, waarbij alle feedback van en aan studenten en medewerkers opbouwend is, en gericht op groei. We doen alle inspanningen om samen met studenten en medewerkers een hechte leer-, werk- en leefomgeving te creëren. #verbinders

De concrete doelen en de richting die we uitgaan:
  • In 2028 volgt meer dan de helft van studenten uit diverse opleidingen een onderwijsactiviteit gericht op transdisciplinair leren.
  • In 2028 is er een cultuur in UCLL waarbij elke feedback die studenten  en medewerkers geven groeigericht is en waarbij de ontvanger van feedback in staat is om hierover te reflecteren. 
  • In 2030 geven medewerkers en studenten samen vorm aan een verbindende leer-, werk- en leefomgeving. Ze zijn hierin een inspiratiebron voor anderen binnen en buiten de organisatie.

Lees de volledige tekst

“Ik droom van een plek waar iedereen zich thuis voelt en de weg vindt naar de ander. Geen hokjes, geen drempels, geen scheidingen tussen mensen, opleidingen en diensten. Een plek waar we elkaar ontmoeten, waar we samenwerken en samen plezier beleven."
UCLL-student, tijdens de droom- en denkdag, maart 2024

WIJ ZIJN 
KANSENBIEDERS

Op weg naar… optimale kansen en een passende 
opleiding voor elke lerende.

Tegen 2030 heeft élke lerende optimale kansen en een passende opleiding binnen UCLL en haar netwerk. Daarvoor slaan we de handen in elkaar met andere organisaties om samen een nog sterker leernetwerk neer te zetten. Zo kunnen we iedereen de allerbeste leermogelijkheden bieden. We gaan actief op zoek naar nieuwe doelgroepen. Want iedereen is anders en heeft z’n eigen wensen en behoeften als het om leren gaat. We blijven optimale begeleiding voorzien voor elke lerende van begin tot eind, en waar mogelijk versterken we de ondersteuning. Zo garanderen we maximale kansen én welzijn voor iedereen die nu en in de toekomst op onze hogeschool komt leren. #kansenbieders

De concrete doelen en de richting die we uitgaan:
  • In 2026 kennen alle lerenden en medewerkers hun rol in het begeleidingscontinuüm en kunnen hiernaar handelen. 
  • In 2030 heeft UCLL haar eigen aanbod en haar netwerk uitgebouwd om op de leervraag van bestaande en specifieke nieuwe doelgroepen een gericht antwoord te kunnen bieden.

Lees de volledige tekst

"Mijn droom is dat UCLL een hogeschool wordt waar iedereen welkom is, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt, waar iedereen volop leerkansen krijgt en iedereen zich ondersteund voelt bij elke stap om te groeien tot iemand die positieve verandering in de wereld teweegbrengt.”
UCLL-student, tijdens de droom- en denkdag, maart 2024

WIJ ZIJN
BRUGGENBOUWERS

Op weg naar… krachtige partnerschappen om 
antwoorden te bieden op maatschappelijke uitdagingen.

Tegen 2030 zijn wij dé voorkeurspartner voor iedereen die samen met ons antwoorden wil bieden op maatschappelijke uitdagingen. Of het nu gaat om een bedrijf, organisatie of overheid, samen kunnen we door strategische partnerschappen daadwerkelijk het verschil maken. We werken in gelijkwaardige co-creatie met opleidingen, expertisecentra en externe organisaties om concrete projecten en acties op te zetten. We betrekken onze studenten er altijd bij! Samen gaan we voor duurzame veranderingen die écht impact hebben. #bruggenbouwers

De concrete doelen en de richting die we uitgaan:
  • In 2026 vormen maatschappelijke uitdagingen de basis voor een structurele samenwerking tussen opleidingen en expertisecentra aan concrete projecten en acties. 
  • In 2026 zijn de strategische partnerschappen rond gekozen kernthema’s aantoonbaar gekend binnen en buiten de organisatie.
  • In 2028 brengen opleidingen en expertisecentra met hun projecten en acties een aantoonbare duurzame verandering teweeg in het denken en handelen van de betrokken stakeholders. 

Lees de volledige tekst

“Mijn droom is dat elke student en elke medewerker de kans krijgt om te exploreren. UCLL helpt je om samen met externe partners op weg te gaan, en een betekenisvol verschil te maken voor elkaar en voor de samenleving.”
 UCLL-opleidingsverantwoordelijke, tijdens de droom- en denkdag, maart 2024

WIJ ZIJN
ONDERVINDERS

Op weg naar… grensverleggende wisselwerkingen 
tussen doordacht onderzoek en doorleefd onderwijs.

Tegen 2030 vormt onderwijsonderzoek de inspiratiebron voor elk UCLL-team om de eigen onderwijspraktijk vorm te geven. Het is onze ambitie om nog meer wetenschappelijke inzichten vanuit onderzoek te gebruiken om ons onderwijs in te richten. In elk team en bij elke opleiding zullen we onderzoek integreren met de lespraktijk en proefondervindelijk bijsturen. Zo tillen we de kwaliteit van ons onderwijs en de ondersteuning die we bieden naar een nog hoger niveau. We willen andere hogescholen en universiteiten, zowel hier als over de grens, inspireren met onze doordachte aanpak en de experimenten die we doen. #ondervinders

De concrete doelen en de richting die we uitgaan:
  • In 2028 hebben alle opleidingsteams bestaande kennis uit onderwijsonderzoek aantoonbaar geïntegreerd in de eigen onderwijspraktijk.
  • In 2030 maakt een onderzoeksgebaseerde vormgeving van de onderwijspraktijk inherent deel uit van de kwaliteitscultuur van alle opleidingsteams.

Lees de volledige tekst

“Mijn droom is om met ondersteuning van onderzoek na te gaan hoe de campus van de toekomst vorm kan krijgen, zodat er niet alleen een bruisend campusleven kan ontstaan, maar ook de opleidingen ondersteund zijn in hun onderwijspraktijk.”
UCLL-onderzoeker, tijdens de droom- en denkdag, maart 2024

WIJ ZIJN
CHANGEMAKERS

Op weg naar… een wereld waarin wij de koers van de verandering mee bepalen.

Tegen 2030 levert elke Moving Mind een positieve bijdrage aan inclusie, duurzaamheid en rechtvaardigheid. We streven ernaar dat iedereen – ongeacht opleiding, dienst of expertisecentrum – de sleutelcompetenties ontwikkelt om actief bij te dragen aan inclusie, duurzaamheid en rechtvaardigheid binnen het eigen vakgebied. Dit kunnen we ook alleen realiseren wanneer UCLL als geheel een inclusieve, duurzame en rechtvaardige organisatie wordt. #changemakers

De concrete doelen en de richting die we uitgaan:
  • In 2030 geven studenten en medewerkers samen vorm aan een inclusieve, duurzame en rechtvaardige leer-, werk-, en leefomgeving op alle campussen, vanuit een gedeeld begrippenkader.
  • In 2030 heeft elke UCLL-alumnus tijdens zijn opleiding de sleutelcompetenties verworven om in zijn beroep een betekenisvolle bijdrage te leveren aan inclusief, duurzaam en rechtvaardig samen-leven.

Lees de volledige tekst

“Ik droom van een inclusieve omgeving waar jezelf zijn en tot verbinding komen echt gerealiseerd is. Waar mensen niet worden veroordeeld, maar gestimuleerd worden tot leren en groeien. Waar mensen open minded echt luisteren en connecteren om met z’n allen changemakers te zijn.”
UCLL-medewerker, tijdens de droom- en denkdag, maart 2024