Kruimelpad
Houden van leraren
Directeurs, ondersteuners en lokale besturen in actie
Over het boek
VAN LERAREN AFZONDEREN ... NAAR SAMEN OPLEIDEN
VAN UNIFORMITEIT ... NAAR GRENZEN VERLEGGEN
VAN WANTROUWEN ... NAAR BONDGENOOTSCHAP
Als het gaat over het lerarentekort, wordt vooral gefocust op de vraag: hoe trekken we mensen aan voor het onderwijs? Een even belangrijke vraag wordt vaak over het hoofd gezien: hoe zorgen we ervoor dat leraren geïnspireerd en gemotiveerd in het onderwijs blijven? Welke concrete stappen kunnen directeurs, ondersteuners en lokale besturen nemen om dit te realiseren?
Houden van leraren biedt praktische en direct toepasbare handvatten om leraren betrokken en enthousiast te houden. Dit boek onthult zeven eenvoudige maar krachtige hefbomen, ondersteund door inspirerende verhalen van onderwijsprofessionals. Het laat zien hoe kleine veranderingen een grote impact kunnen hebben en is een eerbetoon aan alle leraren, directies en ondersteuners die dagelijks met toewijding werken aan beter onderwijs.
"Ik vind het een zeer nuttig en nodig boek. Het is bijzonder vlot geschreven en leest als een trein. Ik heb het in twee, drie rukjes uitgelezen. Met stijgende bewondering. In tegenstelling tot veel theoretisch gepedagogiseer is dit een boek dat tot uitproberen aanzet in een taal die iedereen begrijpt. De prikkelend inspirerende praktijkvoorbeelden ademen zo’n positief stimulerende spirit. Dat jullie zelf met veel liefde voor het onderwijsberoep en alle betrokkenen aan de slag zijn is overduidelijk en prettig uitnodigend. Ik krijg er vooral veel goesting van om uit te proberen in de praktijk."
- Guy Putseys, Raad van Bestuur Sint-Albertuscollege Haasrode
Wat is jouw advies?
Wat is volgens jou de belangrijkste concrete actie die scholen, schoolbesturen of gemeentes kunnen ondernemen om leraren in het onderwijs te houden?
- Greet Decin is programmadirecteur van de lerarenopleiding bij hogeschool UCLL
- Bert Maes is communicatiepartner van de lerarenopleiding bij hogeschool UCLL
- Sanne Baeck volgt als journalist het onderwijslandschap voor VRT NWS