Educatief Materiaal voor laaggeletterde kinderen (Marokko) | UCLL

Sinds een tiental jaren begeleidt de lerarenopleiding van UC Limburg jaarlijks een groep studenten (tussen 5 en 18 studenten) op een stage buiten de context in Taroudant, Marokko. Taroudant ligt in het dal tussen de Atlas en de Anti-Atlas.

De studenten zijn tijdens hun stage actief betrokken bij de dagelijkse werking van AHLI en het voorzien van leeractiviteiten. AHLI biedt bescherming en hulp aan kinderen en jongeren in een zeer kwetsbare situatie. Naast het bieden van eerste hulp en veiligheid bieden zij de kinderen een educatief traject gaande van het aanleren van sociale vaardigheden tot alfabetisering en beroepsopleiding. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het versterken van de band tussen kind en zijn eigen familie voor zover die er is. De meeste kinderen komen uit de bergdorpjes rond Taroudant. 

AHLI heeft een eigen opleidingscentrum maar werkt ook outreachend. Dit wil zeggen dat hun ondersteuners naar de bergdorpen gaan en daar families begeleiden. Sedert de aardbeving in september 2023 zijn de dorpen erg vernield en de meeste bergschooltjes zijn onbruikbaar geworden. De leerlingen krijgen les in tenten en hebben geen educatief materiaal meer.

Met dit initiatief willen we zowel inspelen op de nood in het opleidingscentrum van AHLI in Taroudant als op de nood van de bergschooltjes. We stellen vast dat in beide contexten educatief materiaal ontbreekt.

AHLI, mijn familie

Er wordt samengewerkt met AHLI. Het hoofddoel van de vereniging AHLI is het beschermen en helpen van kinderen in moeilijke situaties in Taroudant. AHLI, dat staat voor "Mijn Familie", richt zich met zijn verschillende activiteiten op kinderen en tieners in situaties van grote kwetsbaarheid of nood (scheiding, afwezigheid, verlatenheid of overlijden van een of beide ouders, instorting van de familie-eenheid, extreme armoede of verlies van waardigheid). De rol van de AHLI Vereniging en haar teams is in de eerste plaats om het kind veiligheid te bieden (basisbehoeften) en vervolgens, wanneer er vertrouwen is opgebouwd, hem of haar op te nemen in een onderwijsprogramma (integratie of re-integratie op school, maar ook leren over het sociale leven) en/of een beroepsopleidingsprogramma (opleidingscentrum en diploma).

Website: https://ahli.ma/ 

Rekenen en Frans

Voor de lessen rekenen en Frans is er geen visueel materiaal voorhanden. Nochtans is visualisatie een belangrijk principe om de leerstof aanschouwelijk te maken. Gezien de leerlingen allen uit een kwetsbare context komen en scholing voor hen essentieel is om een toekomst te hebben, vinden we het belangrijk dat zij alle kansen krijgen om met degelijk materiaal aan de slag te gaan. Daarom willen we AHLI helpen met de selectie en aankoop van (didactisch) materiaal dat in de scholen kan gebruikt worden. Dit zal gedaan worden door de studenten die op stage gaan onder begeleiding van de verantwoordelijke docenten. Uiteraard gebeurt dit in samenspraak met de lokale partners en na een nodenanalyse. 

Met de steun van de Moving Minds Foundation

We willen de steun gebruiken voor de aankoop van educatief materiaal. Dit materiaal wordt geselecteerd na weloverwogen keuzes. Er zullen bijvoorbeeld linken gelegd worden tussen de didactische OPO’s van de lerarenopleiding en het stimuleren van levenslang leren. Alle studenten zullen dus betrokken worden en niet alleen de studenten die op stage gaan in Marokko. 

overleg rond educatief materiaal voor Marokko

Eén van de ideeën: aankoop van zaden en materiaal om te leren tuinieren. Dit probeert de organisatie nu reeds uit met de jongeren op het eigen terrein maar men wil dit ook regelmatiger doen op het platteland om de jongeren te leren wat “zorgen voor” is en iets op te bouwen.