Energie en studiepunten door anderen te helpen met Informatica! | UCLL

Ook dit jaar zetten onze studenten Informatica hun vaardigheden in om een verschil te maken voor organisaties die een steentje bijdragen aan duurzame ontwikkelingsdoelen. Ze doen dit onder de noemer ‘Service-Learning (SL)’:dienstverlenend leren door maatschappelijk engagement. De studenten kozen uit vijf verschillende projecten en werkten zo niet enkel aan hun eigen skills, maar ook richting een waardevolle bijdrage voor organisaties die digitalisering willen omarmen én zich inzetten om iedereen daarbinnen een eerlijke kans te bieden.

Eigen keuze 

In totaal waren er vijf verschillende projecten gelinkt aan twee thema’s: Digitale inclusie en Energie. In digitale inclusie werd de focus onder meer gelegd op analyses van hoe websites toegankelijker gemaakt kunnen worden voor mensen met een (visuele) beperking, zorgen voor gebruikershandleidingen om digitalisering toegankelijker te maken, inzameling van oude toestellen en meedraaien in kader van Digital 4 youth en ten slotte als hulplijn voor mensen in daarop gerichte organisaties.

Samip Shrestha, een van de studenten koos voor website-analyse waarbij de studenenten website analyseerden, gericht op personen die meer kwetsbaar zijn op digitaal vlak.  Wat ik vooral heb geleerd is dat websites veel regels hebben om gebruiksvriendelijk te zijn en dat je voldoende moet controleren in het bouwen ervan of alles ook voor andere doelgroepen duidelijk is.” 

Emma Liefsoens  en Benoît Stroobants kozen ervoor mee te helpen in de digibanken. “We hebben minder toegankelijke mensen geholpen bij IT. Het was interessant om te zien hoe mensen omgaan met wat we bouwen als IT’ers. Het lijkt ons vaak supereenvoudig hoe alles in elkaar steekt, maar het blijkt veel moeilijker voor kwetsbare groepen om om te gaan met onze technologieën.”  

Competenties inzetten voor de medemens

Service learning zie je vaker bij programma’s zoals lerarenopleiding en welzijn," deelt Leene Leyssen. "Dat de opleidingen informatica er resoluut voor kiezen om hier een stamvak van te maken en daardoor alle studenten mee in het service learning pad trekt vind ik ongelofelijk mooi. Er ontstaat ook ook een mooi netwerk met de sociale organisaties. Ze worden niet enkel als professional opgeleid maar ook als mens, wereldburger en inspirerende netwerker.

Bij deze organisaties hoorden ook de digibanken, die zeer tevreden bleken over de inzet waar ze op mochten rekenen: “Deze studenten zitten bij de bron: ze ontwerpen mee en door mee te volgen en te kijken waar mensen moeilijkheden hebben kunnen ze dat meenemen in uitleg of duidelijkheid. Het echt ervaren en zien,” aldus Kamala Leemans van Digibanken Mechelen.

“Ze kijken er anders naar in het contact met een doelpubliek dat het moeilijker heeft met digitale middelen,” aldus Marie-An Knops, expert service learning bij KU Leuven. “Het is niet omdat je als digitaal expert een bepaald perspectief hebt, dat dat voor iedereen geldt. Nu al, als toekomstige IT-deskundige die binnenkort in het werkveld staat, reflecteren over hoe je kan bijdragen tot een meer digitaal inclusieve samenleving is zeer waardevol.” 

Nieuwe toevoeging: duurzame energie

De nieuwste toevoeging was het thema (duurzame) energie. “We zijn tot de conclusie gekomen dat het realistische project daarvan kwam uit een vraag van het Sint Pieterscollege in Leuven,” aldus Kevin Huysegoms, lector en coach. “Studenten van ons zijn daar begonnen met een inventarisatie van alle IT-materiaal volgens de specifieke methode van het Insititute for Sustainable IT.” 

Daarmee zijn de studenten aan de slag gegaan. Ze inventariseerden een gebouw in de school, met meer dan 1.000 laptops in gebruik door de verschillende leerlingen. Voor die scholengroep is dit een use case naar hun verbruik in IT-materiaal om als energieopwekking naar de toekomst toe wat het rendement zou moeten zijn van zonnepanelen om dit op te vangen. 

OVER DIGIBANKEN

Een deel van de studenten hielp als ondersteuner bij digibanken. Bij digibanken werken we rond drie doelstellingen: toegang tot technologie, toegang tot essentiële dienstverlening en versterken van digitale vaardigheden. 

We zijn er voor alle burgers maar proberen ons te focussen op kwetsbare doelgroepen en bereikbaar te zijn voor hen. We proberen ook de boodschap te brengen dat het niet abnormaal is dat mensen hulp nodig hebben.

 

OVER SERVICE LEARNING

Service Learning is een onderwijsvorm waarbij je studenten een engagement in de maatschappij laat doen en daarover laat reflecteren. Zo kunnen ze op maatschappelijk, vakinhoudelijk en persoonlijk vlak groeien. Dit wordt in verschillende opleidingen van de hogeschool ingezet. 

Als je na het tweede jaar interesse hebt om nog een service learning vak te volgen kan je een cross-course kiezen waar je transdisciplinair met studenten van andere opleidingen reflecteert over welk engagement je kan aan gaan. 

OVER DE OPLEIDINGEN INFORMATICA

Van programmeren tot security: met een van deze opleidingen kies je voor een stevige basis in bits en bytes, aangevuld met vakken binnen een interessegebied dat je op het keyboard geschreven is.

(Looking for our new English-taught Bachelor of Applied Computer Science? Look no further!)