Kruimelpad
Studenten SRW aan het woord
Studenten SRW vertellen over hun ervaring met de opleiding sociale readaptatiewetenschappen (met focus op stages en tewerkstelling).
Verhalen over stages en tewerkstelling
Studenten SRW aan het woord
Compilatiefilmpje van onderstaande afzonderlijke getuigenissen.
Student SRW Heleen - Bijzondere Jeugdzorg De Wissel
“Door zelf opvoeders gehad te hebben op internaat weet ik hoe mooi deze band kan zijn. Om dit terug te kunnen geven aan jongeren met een enorme rugzak van trauma’s en hechtingsproblemen is dubbel zo mooi.”
Heleen - 21 jaar – Kapellen
Topsportstatuut – spreidt haar opleiding SRW
Stageplaats : De Rotonda – De Wissel
Student SRW Bertukan - Buurtwerking De Kettekeet
“Mijn stage in de Kettekeet is zeer zinvol, omdat ik de theoretische inzichten tot leven zie komen. Zo zie ik bijvoorbeeld hoe de vicieuze cirkel van armoede in praktijk voorkomt, waardoor dit gegeven niet meer abstract is.”
Bertukan – 21 jaar - Bertem
Stageplaats : De Kettekeet
Student SRW Lenja - Kinderdagverblijf Het Wit Konijntje
“Als pedagogisch coach van het team kinderverzorgsters mag ik vormingen geven, zorgvragen behandelen, … en zo verder vorm geven aan een hedendaags opvoedkundig kader. Ik groei elke dag in het werken en begeleiden van groepen en teams.”
Lenja - 23 jaar – Neeroeteren
is reeds leerkracht – doet verkort traject SRW
Stageplaats : Kinderdagverblijf Het Wit Konijntje
Student SRW Anke - Onderwijsbeleid lerend netwerk Ris+K
“Je leert hier laagdrempelige welzijnsorganisaties koppelen aan onderwijs en zo brugjes bouwen, met als doel de schooluitval bij jongeren aan te pakken. En met dit team nadenken over hoe een stad als Leuven dit kan ondersteunen… Enorm interessant!”
Anke - 23 jaar – Tielt
Stageplaats : Afdeling onderwijs - Lerend Netwerk Ris+K
Student SRW Nell - Schoolinternaat Redingenhof
“Ik vind het heel leuk en spannend om met de jongeren communicatief bezig te zijn en zo mijn vaardigheden te trainen. Mijn creatieve skills helpen me enorm om het activiteiten-aanbod voor de kinderen te vergroten.”
Nell - 20 jaar – Hasselt
Stageplaats : Topsportinternaat Redingenhof
Student SRW Mehdi - Jongerenwerking
“Deze stage activeert me om zowel iets te helpen veranderen aan de toekomst van deze jongeren met delinquentie achtergrond als om op politiek vlak iets te veranderen aan de maatschappij in het omgaan met deze doelgroep.”
Mehdi - 24 jaar - Leuven
Stageplaats : Jongerenwerking
Student SRW Valentine - Huis van het Kind Aarschot
“Ik vind mijn stage superplezant omdat ik ouders kan verder helpen met hun kinderen. Ze kunnen bij ons terecht met al hun opvoedingsvragen, maar ook voor concretere zaken zoals borstvoedingsadvies of leeftijdsadequaat speelgoed kiezen.”
Valentine – 20 jaar – Grez-Doiceaux (Wallonië)
Stageplaats : CAW Aarschot – Huis van het Kind
Leye Abdirizak Farah
Jasmin Casier
"Wat mij het meeste is bijgebleven van de opleiding SRW, is dat ik niet alleen een diploma op zak heb waar ik enorm trots op ben, maar ook mezelf beter heb leren kennen. Je komt doorheen de opleiding verschillende keren uit je comfortzone, maar wordt er zo goed in begeleid dat elke stap die je zet het waard is.
Door de praktijkvakken en stages heb je genoeg leerkansen en weet je perfect waar je eigen krachten en valkuilen zitten. Laat net dat iets zijn wat je als hulpverlener écht wel nodig hebt. Weten waar je goed in bent, weten wat je beter aan iemand anders kan overlaten. Maar evengoed je eigen grenzen kunnen stellen en toch steeds authentiek kunnen blijven, want ook dat is zo belangrijk voor kinderen/jongeren die het moeilijk hebben om hulpverleners te vertrouwen. Het (zelf)vertrouwen dat ik kreeg in de richting SRW heeft me gemaakt tot wie ik nu ben als persoon, zowel op het werkveld als in mijn dagelijks leven. Dat zelfvertrouwen geef ik de komende jaren met plezier door aan kinderen/jongeren die net dat ene duwtje nodig hebben."
Céline Martens
"Zowel voor je stage als voor de hoorcolleges en oefensessies zal je regelmatig taken moeten maken. Doorheen het maken van deze taken en het doorlopen van je studieproces leer je jezelf beter kennen. Het voornaamste werkmiddel van een hulpverlener is zichzelf. Daarom vond ik deze zelfontplooiing en zelfontdekking heel belangrijk. Je leert om vanuit verschillende invalshoeken naar situaties te kijken en je begrijpt vanwaar bepaalde uitspraken of gedrag van mensen kunnen komen. In het derde jaar kan je op buitenlandse stage gaan; ook dit vond ik een enorm leerrijk avontuur. In het buitenland kom je nogmaals in contact met een wereld, een cultuur, die je niet gewoon bent. Je wordt er nogmaals vaardiger in het omgaan met nieuwe situaties en in het kijken naar de wereld met een open maar ook kritische blik."
Joke Moelans