Lerarenopleiding Nederlands als tweede taal (NT2) | UCLL

Ben je of word je leraar in het kleuter-, lager of secundair onderwijs? Ben je geïnteresseerd in Nederlands voor nieuwkomers? Wil je een extra onderwijs- en lesbevoegdheid Nederlands als tweede taal (NT2) behalen?

Hiermee kan je het Nederlands versterken van anderstalige kinderen of jongeren (OKAN-klas), of van anderstalige volwassenen.  Je leert ook hoe je anderstalige leerlingen in de ‘gewone’ klas begeleidt.

Als je nog geen lerarendiploma hebt, kan je op korte tijd de verkorte educatieve Bachelor Secundair Onderwijs behalen in combinatie met de extra onderwijsbevoegdheid NT2.

Studietraject leraar NT2

45 studiepunten

Je kan in één academiejaar voltijds of in twee jaar deeltijds een extra onderwijsbevoegdheid NT2 behalen. Het gaat om 45 studiepunten, met vrijstellingen voor leraren Nederlands. Theorie, didactiek en stage gaan hand in hand in deze opleiding.

Inzichten in meertaligheid 

4

Ontdek de psychologische, taalkundige, sociale en culturele aspecten die een rol spelen bij het leren van een nieuwe taal. Als leerkracht krijg je inzicht in hoe deze processen werken, waardoor je effectiever kunt ondersteunen in het taalverwervingsproces van je leerlingen. Van anderstalige leerlingen tot CLIL-onderwijs en vroeg vreemdetalenonderwijs, deze cursus biedt een brede kijk op meertaligheid in het onderwijs en geeft je de tools om je leerlingen optimaal te begeleiden naar taalsucces!

Inclusief talenbeleid 1 en 2

3+4

Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor meertalig onderwijs. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol traject op school en leer over de rol van het talenteam. Je ontdekt de verschillende aspecten van een krachtig talenbeleid op school. Aan bod komen succesfactoren, ondersteunende organisaties, werken aan ouderbetrokkenheid, …

Taal in een superdiverse samenleving

3

In dit vak staan we stil bij de invloed van maatschappelijke factoren op processen van taalvariatie en taalverandering, en hoe deze – bewust of onbewust – kunnen leiden tot inclusie en exclusie.

Language, code and culture

3

In dit vak stel je een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur.

Algemene didactiek meertalig onderwijs 1 en 2

3+3

Je maakt kennis met theoretische inzichten, werkvormen en heel veel praktijkvoorbeelden van meertalig onderwijs, zowel voor NT2, CLIL als vroeg vreemdetalenonderwijs.  

Didactische toepassingen in de NT2-klas 1 en 2

3+3

Op basis van didactische inzichten over meertalig onderwijs, materialen, werkvormen en praktijkvoorbeelden ontwerp je lesactiviteiten, met de focus op de context van Nederlands als tweede/vreemde taal, CLIL of vroeg vreemdetalenonderwijs. Je reflecteert op je eigen praktijk volgens de didactische inzichten die we bespreken in de lessen.  

Handelingsplanmatig werken

3

We bespreken het handelingsplanmatig begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op kind-, klas- en schoolniveau. We gaan aan de slag met inclusieve pedagogiek, diversiteit als hulpbron en zoomen diepgaand in op traumasensitief lesgeven, kansarmoede en racisme. 

Taalbeheersing NT2

3

We bekijken welke taalnoden taalleerders ervaren bij het verwerven van de Nederlandse taal. We gaan na welke talige uitdagingen eigen zijn aan het Nederlands. 

Werkplekleren 1 en 2

4+6

Als voltijds student loop je twee dagen per week stage in minimaal twee verschillende scholen (één per semester). Voor deeltijdse studenten stellen we een traject op maat op, voor zover mogelijk in je eigen school. De eerste stage is een brede verkenning van de praktijk van meertalig onderwijs. In de tweede stage ga je aan de slag in een context die aanleunt bij de door jou gekozen optie (NT2, CLIL of VVTO), en groei je in je rol als expert meertalig onderwijs in de school.

Inzichten in meertaligheid 

4

Inclusief talenbeleid 1 en 2

3+4

Taal in een superdiverse samenleving

3

Language, code and culture

3

Algemene didactiek meertalig onderwijs 1 en 2

3+3

Didactische toepassingen in de NT2-klas 1 en 2

3+3

Handelingsplanmatig werken

3

Taalbeheersing NT2

3

Werkplekleren 1 en 2

4+6

Inzichten in meertaligheid 

Ontdek de psychologische, taalkundige, sociale en culturele aspecten die een rol spelen bij het leren van een nieuwe taal. Als leerkracht krijg je inzicht in hoe deze processen werken, waardoor je effectiever kunt ondersteunen in het taalverwervingsproces van je leerlingen. Van anderstalige leerlingen tot CLIL-onderwijs en vroeg vreemdetalenonderwijs, deze cursus biedt een brede kijk op meertaligheid in het onderwijs en geeft je de tools om je leerlingen optimaal te begeleiden naar taalsucces!

Inclusief talenbeleid 1 en 2

Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor meertalig onderwijs. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol traject op school en leer over de rol van het talenteam. Je ontdekt de verschillende aspecten van een krachtig talenbeleid op school. Aan bod komen succesfactoren, ondersteunende organisaties, werken aan ouderbetrokkenheid, …

Taal in een superdiverse samenleving

In dit vak staan we stil bij de invloed van maatschappelijke factoren op processen van taalvariatie en taalverandering, en hoe deze – bewust of onbewust – kunnen leiden tot inclusie en exclusie.

Language, code and culture

In dit vak stel je een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur.

Algemene didactiek meertalig onderwijs 1 en 2

Je maakt kennis met theoretische inzichten, werkvormen en heel veel praktijkvoorbeelden van meertalig onderwijs, zowel voor NT2, CLIL als vroeg vreemdetalenonderwijs.  

Didactische toepassingen in de NT2-klas 1 en 2

Op basis van didactische inzichten over meertalig onderwijs, materialen, werkvormen en praktijkvoorbeelden ontwerp je lesactiviteiten, met de focus op de context van Nederlands als tweede/vreemde taal, CLIL of vroeg vreemdetalenonderwijs. Je reflecteert op je eigen praktijk volgens de didactische inzichten die we bespreken in de lessen.  

Handelingsplanmatig werken

We bespreken het handelingsplanmatig begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op kind-, klas- en schoolniveau. We gaan aan de slag met inclusieve pedagogiek, diversiteit als hulpbron en zoomen diepgaand in op traumasensitief lesgeven, kansarmoede en racisme. 

Taalbeheersing NT2

We bekijken welke taalnoden taalleerders ervaren bij het verwerven van de Nederlandse taal. We gaan na welke talige uitdagingen eigen zijn aan het Nederlands. 

Werkplekleren 1 en 2

Als voltijds student loop je twee dagen per week stage in minimaal twee verschillende scholen (één per semester). Voor deeltijdse studenten stellen we een traject op maat op, voor zover mogelijk in je eigen school. De eerste stage is een brede verkenning van de praktijk van meertalig onderwijs. In de tweede stage ga je aan de slag in een context die aanleunt bij de door jou gekozen optie (NT2, CLIL of VVTO), en groei je in je rol als expert meertalig onderwijs in de school.

Door deze opleiding ben ik didactisch sterker geworden bij het aanleren van de Nederlandse taal aan anderstaligen en kan ik veel sneller inspelen op hun taalnoden.

Nathalie Tallon

Voorlopig lesrooster voltijds traject
(1 jaar)

Maandag

Werkplekleren

Dinsdag

Werkplekleren

Woensdag

13.45u-15.45u > Les 1
16.00u-18.00u > Les 2
18.30u-20.30u > Les 3

Donderdag

10.30u-12.30u > Les 4
13.15u-15.15u > Les 5

Vrijdag

Tijd voor lesvoorbereidingen, praktijkonderzoek, …

Maandag

Werkplekleren

Dinsdag

Werkplekleren

Woensdag

13.45u-15.45u > Les 1
16.00u-18.00u > Les 2
18.30u-20.30u > Les 3

Donderdag

10.30u-12.30u > Les 4
13.15u-15.15u > Les 5

Vrijdag

Tijd voor lesvoorbereidingen, praktijkonderzoek, …

Voorlopig lesrooster deeltijds traject
(2 jaar)

Maandag
Dinsdag
Donderdag
Vrijdag

Werkplekleren op je eigen school

Woensdag

13.45u-15.45u > Les 1
16.00u-18.00u > Les 2
18.30u-20.30u > Les 3

Maandag
Dinsdag
Donderdag
Vrijdag

Werkplekleren op je eigen school

Woensdag

13.45u-15.45u > Les 1
16.00u-18.00u > Les 2
18.30u-20.30u > Les 3

Wil je meer?

Banaba Meertalig Onderwijs

60 studiepunten

Wil je ook praktijkervaring opdoen en een bredere kijk op NT2 en andere vormen van meertalig onderwijs (Content and Language Integrated Learning, vroeg vreemdetalenonderwijs) verwerven? Dan is de banaba Meertalig Onderwijs (60 studiepunten) met als keuzetraject NT2 echt iets voor jou. Dit extra bachelordiploma geeft je nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld als taalbeleidscoördinator.

Contacteer ons

Liesbeth Spanjers

Liesbeth Spanjers is co-coördinator en lector in de banaba meertalig onderwijs, waar superdiversiteit bekeken vanuit een meertalig perspectief haar centrale thema is. Als onderzoeker werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek rond meertalig onderwijs in secundair onderwijs met focus op visie en didactiek.

Liesbeth Martens

Liesbeth is gebeten door talen en CLIL. Zij is co-coördinator van de banaba meertalig onderwijs, waar zij didactiek- en CLIL-vakken geeft. Als kernonderzoeker van het expertisecentrum Art of Teaching werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek naar CLIL en meertalig onderwijs.