Kruimelpad
Lichamelijke opvoeding (Diepenbeek)
Word expert in verschillende sportdisciplines én in lesgeven
Wil je je borstcrawl verfijnen? Benieuwd of padel een sport voor jou is? Wil je een dansbattle leren begeleiden? Heb je ooit gedroomd om de 10 kilometer sneller te lopen dan je leerkracht lichamelijke opvoeding? Hou je van gymnastische tricks? Wil je pickleball slim spelen? Beweeg je graag en wil je je passie voor sport overbrengen op kinderen en jongeren? Het komt allemaal aan bod in de opleiding leraar Lichamelijke Opvoeding. Je leert de sportvaardigheden, de tactische aspecten en hoe je hierin motiverend lesgeeft aan kinderen en jongeren.
Dus heb je een brede interesse in verschillende sporten én ga je graag, spontaan en vlot om met anderen? Dan ben jij dé leraar lichamelijke opvoeding waar heel veel basisscholen, secundaire scholen en verenigingen dringend naar op zoek zijn. Jij wordt de gangmaker van een gezonde geest in een gezond lichaam, in en buiten het onderwijs. Ons docententeam ondersteunt je met veel expertise in het waarmaken van je droom en gaat graag samen met jou op pad: “Word de beste versie van jezelf!”
Samuel Degbey
Student Lerarenopleiding LO, en topsporter bij Hubo Initia Hasselt Handbal
Waarom kiezen studenten voor onze lerarenopleiding lichamelijke opvoeding? Studenten aan het woord!
Sharon Colen
Studente Lerarenopleiding LO
Heel wat studenten combineren het onderwijsvak lichamelijke opvoeding met bewegingsrecreatie, maar dat hoeft niet. Tot de mogelijkheden behoren ook biologie, fysica, chemie, techniek, informatica, Frans, Engels, rooms-katholieke godsdienst, islamitische godsdienst, geschiedenis, economie, plastische opvoeding en project kunstvakken.
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages krijg je ook vakspecifieke vorming, waarvan wekelijks 2 uren theoretische vorming en 6 uren sportpraktijk in groepen van ongeveer 20 tot 25 studenten.
Opleidingsfase 1
Theorie: Functionele anatomie |
Een squat aanbieden in een les conditie? Dankzij de lessen functionele anatomie krijg je niet alleen kennis van de bouw en functie van de spieren maar ook inzicht in de spierwerking van heel wat krachtoefeningen. Talrijke digitale ondersteuningen helpen je bij het instuderen van dit vak. |
Theorie: Bewegingsopvoeding basisonderwijs |
Hoe verloopt de motorische ontwikkeling van kinderen? Wat leren recente inzichten ons over motorisch leren? Rond welke doelen zal ik werken in mijn lessen lichamelijke opvoeding? In de lessen ‘bewegingsopvoeding basisonderwijs’ zorgen we voor een houvast om met leerlingen aan de slag te gaan in het lager onderwijs. |
Sportpraktijk |
De sportpraktijk lichamelijke opvoeding bevat dans, gymnastiek, atletiek, zwemmen, doelspelen, terugslagspelen en slag- en loopspelen. Omdat leerlingen zeer veel leren uit een goede demonstratie zal je in het eerste jaar hoofdzakelijk werken aan je eigen sportvaardigheden. We vertrekken vanuit de sportvaardigheden die je hebt geleerd in het basisonderwijs en het secundair onderwijs. |
Didactisch atelier en stagepraktijk |
In het didactisch atelier bereid jij je stap voor stap voor op je eerste stage in het lager onderwijs. Je wordt er ondergedompeld in spelonderwijs en motorische basisvorming. De bijna wekelijkse contacten met leerlingen uit onze vaste oefenscholen zorgen ervoor dat je met veel rijke leerervaringen je eerste stage aanvangt. |
Theorie: Functionele anatomie Een squat aanbieden in een les conditie? Dankzij de lessen functionele anatomie krijg je niet alleen kennis van de bouw en functie van de spieren maar ook inzicht in de spierwerking van heel wat krachtoefeningen. Talrijke digitale ondersteuningen helpen je bij het instuderen van dit vak. |
Theorie: Bewegingsopvoeding basisonderwijs Hoe verloopt de motorische ontwikkeling van kinderen? Wat leren recente inzichten ons over motorisch leren? Rond welke doelen zal ik werken in mijn lessen lichamelijke opvoeding? In de lessen ‘bewegingsopvoeding basisonderwijs’ zorgen we voor een houvast om met leerlingen aan de slag te gaan in het lager onderwijs. |
Sportpraktijk De sportpraktijk lichamelijke opvoeding bevat dans, gymnastiek, atletiek, zwemmen, doelspelen, terugslagspelen en slag- en loopspelen. Omdat leerlingen zeer veel leren uit een goede demonstratie zal je in het eerste jaar hoofdzakelijk werken aan je eigen sportvaardigheden. We vertrekken vanuit de sportvaardigheden die je hebt geleerd in het basisonderwijs en het secundair onderwijs. |
Didactisch atelier en stagepraktijk In het didactisch atelier bereid jij je stap voor stap voor op je eerste stage in het lager onderwijs. Je wordt er ondergedompeld in spelonderwijs en motorische basisvorming. De bijna wekelijkse contacten met leerlingen uit onze vaste oefenscholen zorgen ervoor dat je met veel rijke leerervaringen je eerste stage aanvangt. |
Opleidingsfase 2
Theorie: Sportfysiologie |
|
Theorie: Trainingsleer en analyse van houdingen en bewegingen |
Trainingsleer: Hier ga je dieper in op de ‘KLUS’. Je bestudeert kracht, lenigheid, uithouding en snelheid vanuit verschillende invalshoeken met als belangrijkste doel meer inzicht te krijgen in het trainingsproces van deze fysieke basiseigenschappen. |
Sportpraktijk |
De sportpraktijk lichamelijke opvoeding bevat dans, gymnastiek, atletiek, zwemmen, spelsporten en contact&verdediging. Naast het verbreden en verfijnen van je eigen sportvaardigheden ligt de focus in de sportpraktijk ook op het leren lesgeven. Zo leer je nadenken over hoe je een les opbouwt en geeft. Leerlingen stimuleren tot levenslang bewegen is onze drijfveer. |
Didactisch atelier en stagepraktijk |
In het eerste semester kom je tijdens je stage voor de eerste keer in contact met het secundair onderwijs. Belangrijk is dat je dan leert je klas te managen zodat leerlingen in een veilig klimaat tot bewegen komen. Tijdens de tweede stage, de leeromgevingsstage, leggen we het accent op het leren van de leerlingen. Zo werken we aan bewegingsdoelen zoals het leren van een beweging en het bijbrengen van een fitte en gezonde levensstijl. Ook vinden we het aanleren van sociale vaardigheden, zichzelf leren inschatten en het ontwikkelen van een goed zelfconcept bij de leerlingen, na te streven doelen. |
Theorie: Sportfysiologie
|
Theorie: Trainingsleer en analyse van houdingen en bewegingen Trainingsleer: Hier ga je dieper in op de ‘KLUS’. Je bestudeert kracht, lenigheid, uithouding en snelheid vanuit verschillende invalshoeken met als belangrijkste doel meer inzicht te krijgen in het trainingsproces van deze fysieke basiseigenschappen. |
Sportpraktijk De sportpraktijk lichamelijke opvoeding bevat dans, gymnastiek, atletiek, zwemmen, spelsporten en contact&verdediging. Naast het verbreden en verfijnen van je eigen sportvaardigheden ligt de focus in de sportpraktijk ook op het leren lesgeven. Zo leer je nadenken over hoe je een les opbouwt en geeft. Leerlingen stimuleren tot levenslang bewegen is onze drijfveer. |
Didactisch atelier en stagepraktijk In het eerste semester kom je tijdens je stage voor de eerste keer in contact met het secundair onderwijs. Belangrijk is dat je dan leert je klas te managen zodat leerlingen in een veilig klimaat tot bewegen komen. Tijdens de tweede stage, de leeromgevingsstage, leggen we het accent op het leren van de leerlingen. Zo werken we aan bewegingsdoelen zoals het leren van een beweging en het bijbrengen van een fitte en gezonde levensstijl. Ook vinden we het aanleren van sociale vaardigheden, zichzelf leren inschatten en het ontwikkelen van een goed zelfconcept bij de leerlingen, na te streven doelen. |
Opleidingsfase 3
Geïntegreerde leerstofmodule |
Hier verbreed en actualiseer je jouw vakgebonden inhouden en vaardigheden. Met de bril van een gezondheidscoach neem je ergogene middelen, voeding en vochtopname, overgewicht en diabetes onder de loep. Met de bril van de kleuterbegeleider probeer je wegwijs te worden in de aanpak van bewegingsopvoeding voor kleuters. Nog een andere bril geeft je een betere kijk op differentiëren en de modernisering in het secundair onderwijs. Met de wintersportstage verruim je tenslotte jouw sportspecifieke vaardigheden. |
Constructiegericht project |
In dit opleidingsonderdeel zet je je kennis en kunnen in als vakinhoudelijk en vakdidactisch expert, als onderzoeker, als organisator en als teamspeler om samen met andere partners (scholen, sportorganisaties, gezondheidsinstanties, …) een product te ontwikkelen of project te organiseren op vraag van het werkveld. |
Stagepraktijk |
Tijdens de eerste stage van het derde jaar proberen we ervoor te zorgen dat tijdens de lessen lichamelijke opvoeding elke leerling in onze klas maximaal tot leren komt. In de laatste stage, de ingroeistage, leren we elk facet van het leraarschap. Bij welke doelgroep je deze stage doet, mag je zelf kiezen. Zo zijn er studenten die stage lopen bij de kleuters, in de lagere school, het buitengewoon onderwijs… |
Geïntegreerde leerstofmodule Hier verbreed en actualiseer je jouw vakgebonden inhouden en vaardigheden. Met de bril van een gezondheidscoach neem je ergogene middelen, voeding en vochtopname, overgewicht en diabetes onder de loep. Met de bril van de kleuterbegeleider probeer je wegwijs te worden in de aanpak van bewegingsopvoeding voor kleuters. Nog een andere bril geeft je een betere kijk op differentiëren en de modernisering in het secundair onderwijs. Met de wintersportstage verruim je tenslotte jouw sportspecifieke vaardigheden. |
Constructiegericht project In dit opleidingsonderdeel zet je je kennis en kunnen in als vakinhoudelijk en vakdidactisch expert, als onderzoeker, als organisator en als teamspeler om samen met andere partners (scholen, sportorganisaties, gezondheidsinstanties, …) een product te ontwikkelen of project te organiseren op vraag van het werkveld. |
Stagepraktijk Tijdens de eerste stage van het derde jaar proberen we ervoor te zorgen dat tijdens de lessen lichamelijke opvoeding elke leerling in onze klas maximaal tot leren komt. In de laatste stage, de ingroeistage, leren we elk facet van het leraarschap. Bij welke doelgroep je deze stage doet, mag je zelf kiezen. Zo zijn er studenten die stage lopen bij de kleuters, in de lagere school, het buitengewoon onderwijs… |
Ken je de UCLL One Shot Challenge 2021?
Wat kan je doen met je diploma?
- Word leraar Lichamelijke Opvoeding in het basisonderwijs: kleuteronderwijs en lager onderwijs.
- Word leraar Lichamelijke Opvoeding in het secundair onderwijs: eerste graad, tweede graad van de doorstroomrichtingen en richtingen met dubbele affiniteit (ASO, TSO, KSO) en in alle graden van de arbeidsmarktgerichte opleidingen (BSO).
- Medewerker of zelfstandige in sportdiensten, fitnesscentra, sportfederaties…
- Sportbegeleider of animator in woonzorgcentra, toeristische sector…
Heb je nog vragen?
Contacteer jouw docenten rechtstreeks!
Katy behaalde haar licentiaatsdiploma lichamelijke opvoeding aan de KULeuven. Zij werkt sinds 1992 in de lerarenopleiding als lector. Haar hoofdvakken zijn didactiek en methodiek LO in de verschillende jaren en ook het zwemonderwijs is voor haar een passie. Zij is tevens verantwoordelijk voor alles wat met praktijk (stage) te maken heeft. In haar vrije tijd vind je haar regelmatig terug op de fiets (MTB en koersfiets), in het zwembad of al lopend in de natuur. Als fiere mama van vier en oma van twee heeft ze al heel wat ervaring in het omgaan met jonge en minder jonge kids. Zij vindt het belangrijk iedere student te ondersteunen in zijn groei naar een bekwame leerkracht bewegingsopvoeding.
Kenny behaalde zijn professionele bachelor aan de Katholieke Hogeschool Limburg en voltooide zijn masteropleiding aan de Vrije Universiteit van Brussel. Na zijn studies deed hij ervaring op in het secundair onderwijs en volgde hij tal opleidingen en bijscholingen in de fitness- en gezondheidssector. Hij werkt sinds 2006 als lector in de lerarenopleiding secundair onderwijs en is actief in zowel de outdoor-, fitness- als sportsector.