Kruimelpad
Fysica (Heverlee)
Word leraar fysica: samen de natuurwetten doorgronden.
Fysica is de studie van de basiswetten van de natuur. Als leraar fysica binnen STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) ga je met je leerlingen op avontuur en laat je hen verwonderd zijn over wat er rondom hen gebeurt. Je doet met hen experimenten zodat ze (de schoonheid en de samenhang in) de natuur leren begrijpen vanuit het dagelijks leven. Je leert enthousiasme opwekken voor wetenschap en leert alledaagse toepassingen wetenschappelijk verklaren. Een voorkennis fysica is geen must, wel een sterke affiniteit met wetenschappen en wiskunde in het algemeen.
We zetten tijdens je opleiding ten volle in op actief leren, de juiste vragen stellen om theorie te koppelen aan de concrete realiteit, experimenten, uitdagende doordenkertjes, logisch en rationeel redeneren, kritisch omgaan met leermateriaal voor optimale kwaliteit van wetenschapsonderwijs, en persoonlijke begeleiding naar jouw authentieke lesstijl.
Jarne Barrette
Student leraar fysica
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages bestudeer je de belangrijkste thema’s uit de klassieke en de moderne fysica zoals mechanica, thermodynamica, elektriciteit, magnetisme, optica, ...
Opleidingsfase 1
Mechanica 1 |
Je verdiept je in beweging (kinematica) en natuurkrachten (dynamica). Denk aan snelheid en versnelling, valbeweging, de krachten en wetten van Newton (veerkracht, zwaartekracht, normaalkracht, wrijvingskrachten, centripetaalkracht, …), energievormen en -omzettingen, beweging van hemellichamen en satellieten, botsingen, … |
Mechanica 2 |
We gaan verder in op rotatiebeweging, impulsmomenten bij een tol en gyroscoop, evenwicht, elasticiteit, trillingen, slinger-, cirkel- en golfbewegingen en de eigenschappen van geluid (decibel, sonische knal, breking en buiging van geluid, …) |
Optica |
Je bestudeert theorieën over licht, zons- en maansverduisteringen, weerkaatsing, brekingswetten, lenzen, kleurmenging, en optische toestellen zoals een vergrootglas, een microscoop, een telescoop, een fototoestel, … |
Elektrostatica & elektrodynamica |
Aan bod komen ladingen, elektrische spanning, geleiding in materie elektrische stroom en weerstanden, de Ampère- en Voltmeter, de wet van Joule en de gevaren van en oplossingen voor statische elektriciteit en elektrische stroom. |
Mechanica 1 Je verdiept je in beweging (kinematica) en natuurkrachten (dynamica). Denk aan snelheid en versnelling, valbeweging, de krachten en wetten van Newton (veerkracht, zwaartekracht, normaalkracht, wrijvingskrachten, centripetaalkracht, …), energievormen en -omzettingen, beweging van hemellichamen en satellieten, botsingen, … |
Mechanica 2 We gaan verder in op rotatiebeweging, impulsmomenten bij een tol en gyroscoop, evenwicht, elasticiteit, trillingen, slinger-, cirkel- en golfbewegingen en de eigenschappen van geluid (decibel, sonische knal, breking en buiging van geluid, …) |
Optica Je bestudeert theorieën over licht, zons- en maansverduisteringen, weerkaatsing, brekingswetten, lenzen, kleurmenging, en optische toestellen zoals een vergrootglas, een microscoop, een telescoop, een fototoestel, … |
Elektrostatica & elektrodynamica Aan bod komen ladingen, elektrische spanning, geleiding in materie elektrische stroom en weerstanden, de Ampère- en Voltmeter, de wet van Joule en de gevaren van en oplossingen voor statische elektriciteit en elektrische stroom. |
Opleidingsfase 2
Hydro- en thermodynamica |
Je leert over het gedrag van vloeistoffen in evenwichtstoestand en in beweging, over de hoofdwetten van de warmteleer (uitzetting, smelten, stollen, verdampen, condenseren, …) en over de gaswetten. Aansluitend bij de leerstof kunnen thema’s uit de actualiteit uitgewerkt worden. |
Natuurwetenschappen (in STEM-didactisch kader) |
In kleine groepen werk je met je medestudenten een STEM-project uit. Hiertoe verdiep je je in vooraf geselecteerde leerinhouden natuurwetenschappen en STEM-didactiek. |
Hydro- en thermodynamica Je leert over het gedrag van vloeistoffen in evenwichtstoestand en in beweging, over de hoofdwetten van de warmteleer (uitzetting, smelten, stollen, verdampen, condenseren, …) en over de gaswetten. Aansluitend bij de leerstof kunnen thema’s uit de actualiteit uitgewerkt worden. |
Natuurwetenschappen (in STEM-didactisch kader) In kleine groepen werk je met je medestudenten een STEM-project uit. Hiertoe verdiep je je in vooraf geselecteerde leerinhouden natuurwetenschappen en STEM-didactiek. |
Jenne Van Eepoel
Student leraar fysica
Opleidingsfase 3
Magnetisme en golven |
We zoomen in op de eigenschappen en oorsprong van magnetisme, elektromagnetisme en de toepassingen ervan in gelijkstroommotoren, dynamo’s, transformatoren, magnetische dataopslag, draadloze communicatie, … |
Vak (-didactische) vervolmaking Fysica |
Naast je stages in opleidingsfase 3 presenteer je actuele thema’s in de fysica aan je medestudenten. Daarnaast coach je eerstejaarsstudenten. Zo versterk je je vakdidactische expertise en coachingsvaardigheden. |
Magnetisme en golven We zoomen in op de eigenschappen en oorsprong van magnetisme, elektromagnetisme en de toepassingen ervan in gelijkstroommotoren, dynamo’s, transformatoren, magnetische dataopslag, draadloze communicatie, … |
Vak (-didactische) vervolmaking Fysica Naast je stages in opleidingsfase 3 presenteer je actuele thema’s in de fysica aan je medestudenten. Daarnaast coach je eerstejaarsstudenten. Zo versterk je je vakdidactische expertise en coachingsvaardigheden. |
Wat kan je doen met je diploma?
- Wetenschappen in de basisoptie STEM – Wetenschappen (5 lesuren/week) en Moderne Talen – Wetenschappen (2-3 lesuren/week)
- Natuurwetenschappen (1-2 lesuren/week)
- Wetenschappen in BSO
- Project algemene vakken (PAV) / Maatschappelijke vorming in BSO
- Fysica in ASO (1 – 2 lesuren/week)
- Toegepaste Fysica in TSO (tot 4 lesuren/week)
- Wetenschappen in BSO
- PAV in BSO
- Wetenschappen in BSO
- PAV in BSO
Heb je nog vragen?
Contacteer jouw docent rechtstreeks!
Nele Vandamme is fysicus. Na haar (post-)doctoraat gaf ze wiskunde en wetenschappen in het secundair onderwijs. Sinds 2009 is Nele werkzaam aan de UCLL lerarenopleiding. Naast stagebegeleiding en het doceren van de fysica-inhoud en wetenschapsdidactiek is ze betrokken bij verschillende onderzoeken rond wetenschapsdidactiek. Nele is auteur van tal van vernieuwende wetenschaps- en fysicamethoden voor het secundair onderwijs, zoals Quark (2012-2016), WONDER (2019-...) en GENIE Fysica (2020-...).