Kruimelpad
Rooms-katholieke godsdienst (Heverlee)
Word leraar rooms-katholieke godsdienst: gids jongeren op hun route door het leven.
Ben jij iemand die gelooft in respect en erkenning voor de pluraliteit in onze samenleving? Heb je een hart voor jongeren met al hun levensvragen en wil je hun levensbeschouwelijke groei centraal plaatsen? Ben je op zoek naar zin in het leven en wil je ontdekken hoe een heldere confessionele verankering kan bijdragen om in te gaan tegen de maatschappelijke onderstroom van relativisme en schijnneutraliteit? Dan is studeren voor godsdienstleerkracht vast iets voor jou!
De opleiding rooms-katholieke godsdienst helpt studenten hun weg te vinden in het levensbeschouwelijke landschap van vandaag en leert hen om tussen godsdiensten en levensbeschouwingen zowel het onderscheid te zien als de verbinding te maken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een betrouwbaar en beproefd kompas: de eigenheid van het christelijk mens- en wereldbeeld.
De studenten leren het zinaanbod van het christelijk geloof te plaatsen in de levensbeschouwelijke pluraliteit van het menselijke spreken, denken en handelen en geven zich vanuit de dialoog tussen beide, rekenschap van het eigen levensbeschouwelijk profiel.
Waarom kiezen voor deze opleiding?
Het secundaire onderwijs is er niet alleen op gericht om jongeren op te leiden tot vakbekwame en bezielde arbeidskrachten. Het beoogt tegelijk ze te vormen tot verantwoordelijke en geëngageerde medeburgers. Als leraar rooms-katholieke godsdienst draag je daar in aanzienlijke mate toe bij. De keuze voor een opleiding tot leraar rooms-katholieke godsdienst in combinatie met een ander onderwijsvak is daarom nooit zomaar een kwestie van één plus één is twee. Ontdek hieronder welke vakkencombinatie voor jou een “match made in heaven” is.
Silke De Feyter, oud-studente leraar rooms-katholieke godsdienst
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Centraal in de opleiding staat de wisselwerking tussen het christelijk geloof, de pluralistische context en de veelzijdige identiteit van de leerling, een wisselwerking die de levensbeschouwelijke groei voor ogen heeft van iedere leerling die de lestijden rooms-katholieke godsdienst volgt.
Waarom is deze opleiding relevant?
Het vak rooms-katholieke godsdienst maakt jongeren bekwaam om elkaars godsdienstige of levensbeschouwelijke achtergrond te kennen en ermee om te gaan. Het verhoogt hun levensbeschouwelijke bedachtzaamheid en bevordert hun maatschappijkritische reflex, evenals hun maatschappelijk engagement. Vanuit een christelijk mens- en wereldbeeld versterkt het vak rooms-katholieke godsdienst het sociaal-ethisch inzicht van leerlingen, verhoogt het hun weerbaarheid tegenover uitsluiting of onrechtvaardigheid en motiveert het hen tot mondigheid in het maatschappelijke debat. Het verruimt hun blikveld voor een transcendente dimensie van het bestaan, voor de geestelijke waarden die het menselijk leven zin en betekenis geven en voor de symboliek en de inspiratie achter de mooiste verwezenlijkingen van de westerse cultuur. Het biedt weerwerk tegen de vervlakking waartoe onze vaak zakelijke en haastige samenleving kan leiden.
Ons onderwijs van de 21ste eeuw wil kinderen en jongeren aanspreken op al hun talenten, hen bekwamen in al hun competenties en hen ondersteunen in alle dimensies van hun persoon-zijn. Tot die brede pedagogische opdracht behoort ook hun levensbeschouwelijke vorming. Deze vorming is minstens evenveel aandacht, vakkundigheid en begeleiding waard als alle andere studiedomeinen. Het vak rooms-katholieke godsdienst neemt deze verantwoordelijkheid ernstig. Het maakt leerlingen vaardig om hun weg te vinden in het religieuze en levensbeschouwelijke landschap van vandaag. Jongeren moeten de kans krijgen om zich vragen te stellen naar de zin van het bestaan en om open te staan om nieuwe zinperspectieven te leren kennen, ontdekken en ervaren. Een vak zoals rooms-katholieke godsdienst is dé plaats bij uitstek waar over maatschappelijk gevoelige thema’s kan worden gesproken, zoals relaties, seksualiteit, respect voor andersdenkenden, weerbaarheid, commercialisering, zelfverminking, respect en tolerantie. Daarom is het onderwijsvak rooms-katholieke godsdienst ook een uitstekende keuze als bijkomende lesbevoegdheid voor leraren secundair onderwijs.
Jaarlijkse OD-dagen
Tijdens de eerste OD-dag van het eerste jaar maken we een uitstap naar de Norbertijnenabdij van Averbode. We worden rondgeleid binnen en buiten de abdijgebouwen door pater Huub Gerits O.Praem. We bezoeken de abdijkerk en krijgen uitleg over het abdijleven. Na een boterhammenlunch met verse soep in Abdijcafé Het Moment trekken we voor een kennismaking en zoemsessie naar campus Clenardus in Diest. Afsluiten doen we in het bedevaartsoord Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel met een misviering, rondgang en gesprekje met bedevaarders.
Tijdens onze tweede OD-dag van het eerste jaar bezoeken we de magazijnen van de VZW Moeders voor Moeders. Na een korte rondleiding helpen we beurtelings mee in verschillende van de diensten. Het werk omvat voornamelijk sorteren, verwerken en verdelen van kleding, voeding, babymateriaal.
Tijdens de OD-dag van het tweede jaar focussen we op bijbeldidactiek en werkvormen en volgen we een kennismakingssessie over Godly Play en de mogelijkheid om dit in te zetten in de eigen context. Godly Play is een vernieuwende en diep gewortelde weg om vertrouwd te raken met de schatten uit de christelijke geloofstraditie. Het is een creatieve, speelse en ervaringsgerichte manier om Bijbelverhalen en heiligenverhalen te verkennen met jongeren.
De OD-dag van het derde jaar staat in het teken van de ontmoeting met de geloofsgemeenschap van de Islam. We starten met een inleidend moment op 4 oktober, de internationale feestdag van Franciscus van Assisi. Het is de dag waarop in 1219, in volle kruistochtentijd, Franciscus in Egypte op bezoek ging bij sultan Malek Al-Kamil. Ze verbraken zo het vijanddenken en kwamen tot een eerbiedige en vredevolle ontmoeting. In het teken hiervan volgen nog een resem van activiteiten: een Turks ontbijt, een bezoek aan de De Yunus Emre-moskee in Sledderlo (Genk) of de Yesil Camii moskee in Houthalen, een contact met gelovigen en uitleg over de Islam, het bijwonen van een les Islam in Basisschool De Luchtballon in Heusden-Zolder en een gesprek met islamleraar Bahattin Koçak.
Veelgestelde vragen
Heb je nog vragen?
Contacteer jouw docent rechtstreeks
Bart Verbesselt behaalde een bachelordiploma secundair onderwijs Engels - geschiedenis - rooms-katholieke godsdienst aan de Normaalschool Heilig-Hartinstituut Heverlee (nu UCLL) en masterdiploma’s in de Godsdienstwetenschappen en de Godgeleerdheid aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven. In 2005 promoveerde hij in de moraaltheologie met een doctoraat over de multiculturele samenleving. Hij was docent sociale ethiek aan het Hoger Instituut voor Godsdienstwetenschappen in Antwerpen, docent moraaltheologie aan de Katholieke Universiteit Utrecht (Nederland) en praktijklector van het centrum voor Academische Lerarenopleiding van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen aan de KU Leuven. Sinds 2006 maakt hij als lector religie, zingeving en levensbeschouwing (RZL), rooms-katholieke godsdienst en vakdidactiek deel uit van de vakgroep levensbeschouwing in de bacheloropleiding voor kleuter- en secundair onderwijs aan de UCLL.