Kruimelpad
Studieprogramma LIO Diepenbeek
Ontdek het studieprogramma van het LIO-traject op campus Diepenbeek.
Studieprogramma Avondopleiding
Het modeltraject van 60 studiepunten (1,5 jaar) ziet er als volgt uit:
Heb je vanaf september minstens een halftijdse lesopdracht in het onderwijs tot het einde van het schooljaar? Dan kan je in Diepenbeek een apart LIO-traject volgen. Dit traject loopt over de eerste twee semesters. De begeleiding van de LIO-studenten gebeurt door een LIO-lector van UCLL en door een mentorcoach op de eigen school. Op maandagavond komt de LIO-groep samen met de LIO-lector op de campus. Tijdens deze sessies wordt er ingegaan op de theoretische kaders en werkzorgen. De stage en stage-opdrachten worden volledig op de eigen werkplek uitgevoerd.
Tijdens het derde semester volg je enkele opleidingsonderdelen in afstandsonderwijs, zodat je geen tijd moet vrijmaken om deze lessen op de campus te volgen. 1 of 2 opleidingsonderdelen volg je samen met de “reguliere” studenten (waaronder keuze-OPO). Wel kunnen opdrachten in samenspraak met de lectoren zo veel mogelijk worden uitgewerkt in functie van de werkplek.
- Voor de verkorte educatieve bachelor Secundair Onderwijs worden de opleidingsonderdelen met een stageluik (Leraarschap en vakdidactiek 1 – basis, Leraarschap en vakdidactiek 2 – ondersteuning en oefenlessen, Leraarschap 3 – verdieping en actieve stage en Leraarschap 4 – integratiestage), in het LIO-traject opgenomen.
- Voor het educatief graduaat worden naast bovenstaande vijf opleidingsonderdelen ook Duaal leren 1 en Duaal leren 2 in het LIO-traject opgenomen.
- De opleidingsonderdelen Leerkracht in onderwijs en Leerkracht in samenleving worden in het modeltraject opgenomen in afstandsonderwijs. Je verwerkt deze opleidingsonderdelen zelfstandig, onder begeleiding van de lector.
- De leervragen vanuit de eigen werkcontext staan centraal tijdens de wekelijkse LIO-sessies op de campus. De LIO-lector maakt een directe koppeling tussen de theoretische kaders en de eigen onderwijspraktijk. De LIO-studenten worden dus vanaf de eerste lesdag ondersteund en begeleid vanuit de lerarenopleiding.
- Driehoekgesprekken tussen LIO-student, mentorcoach en LIO-lector, evaluatiegesprekken met directie en lesbezoeken op het werkveld zorgen er voor dat de leraar op korte termijn kan groeien in zijn/haar professioneel functioneren.
SEMESTER 1 |
18 |
||
LIO Leraarschap en vakdidactiek 1 – basis |
8 |
Je bestudeert de ontwikkelingspsychologie van de adolescent, principes van motivatie, welbevinden en een krachtige leeromgeving. Je gaat ook in op didactische principes die van belang zijn bij de start van een les. |
|
LIO Leraarschap en vakdidactiek 2 – ondersteuning en oefenlessen |
10 |
De focus ligt hier op didactische werkvormen en evaluatie in het midden en aan het einde van een les. We gaan ook in op lesmethodiek en coachingsvaardigheden als leraar. |
|
SEMESTER 2 |
24 |
||
LIO Leraarschap 3 – verdieping en actieve stage |
10 |
Je leert hier de theorie en de praktijk van klasmanagement, binnenklasdifferentiatie, taalontwikkelend lesgeven en digitaal onderwijs. |
|
LIO Leraarschap 4 – integratiestage |
8 |
||
Klasmanagement |
6 |
Aan bod komen: communicatievaardigheden, verbindende communicatie, interculturele communicatie, conflicthantering in twee- en groepsgesprekken. |
|
SEMESTER 3 |
18 |
||
Keuze-OPO |
3 |
Kiezen uit een selectie van opleidingsonderdelen (OPO) binnen de lerarenopleiding of andere studieprogramma’s op basis van eigen interesses en leernoden en in functie van eigen vakinhoudelijk, didactisch functioneren. |
|
Leerkracht in samenleving (afstandsonderwijs) |
3 |
Hoe is onderwijs georganiseerd in Vlaanderen? Welke onderwijsvernieuwingen en kwaliteitsbewaking kennen we in Vlaanderen? Wat weten we inzake internationaal vergelijkend onderzoek? Welke zijn hete hangijzers in het onderwijs? |
|
Leerkracht in onderwijs (afstandsonderwijs) |
3 |
We bekijken alle verschillende aspecten van een loopbaan in het onderwijs: tijdelijke aanstelling van bepaalde duur, tijdelijke aanstelling van doorlopende duur, vaste benoeming, functionering- en evaluatiegesprekken, solliciteren, je plichten als leraar, soorten aansprakelijkheid, verzekeringen... |
|
School-breed begeleiden |
4 |
Je bestudeert thema's in verband met leerlingbegeleiding, bijvoorbeeld kansarmoede, autisme, pesten... |
|
Diversiteitsstage |
5 |
Je observeert en begeleidt een leerling in/uit een maatschappelijk kwetsbare context. Daarbij werk je samen met de school, ouders, CLB, externe organisaties... Ondersteunend aan deze stage worden kaders aangereikt over leerlingenbegeleiding, leren leren en maatschappelijke kwetsbaarheid. |
SEMESTER 1 |
LIO Leraarschap en vakdidactiek 1 – basis |
LIO Leraarschap en vakdidactiek 2 – ondersteuning en oefenlessen |
SEMESTER 2 |
LIO Leraarschap 3 – verdieping en actieve stage |
LIO Leraarschap 4 – integratiestage |
Klasmanagement |
SEMESTER 3 |
Keuze-OPO |
Leerkracht in samenleving (afstandsonderwijs) |
Leerkracht in onderwijs (afstandsonderwijs) |
School-breed begeleiden |
Diversiteitsstage |
18 |
8 |
10 |
24 |
10 |
8 |
6 |
18 |
3 |
3 |
3 |
4 |
5 |
Je bestudeert de ontwikkelingspsychologie van de adolescent, principes van motivatie, welbevinden en een krachtige leeromgeving. Je gaat ook in op didactische principes die van belang zijn bij de start van een les. |
De focus ligt hier op didactische werkvormen en evaluatie in het midden en aan het einde van een les. We gaan ook in op lesmethodiek en coachingsvaardigheden als leraar. |
Je leert hier de theorie en de praktijk van klasmanagement, binnenklasdifferentiatie, taalontwikkelend lesgeven en digitaal onderwijs. |
Aan bod komen: communicatievaardigheden, verbindende communicatie, interculturele communicatie, conflicthantering in twee- en groepsgesprekken. |
Kiezen uit een selectie van opleidingsonderdelen (OPO) binnen de lerarenopleiding of andere studieprogramma’s op basis van eigen interesses en leernoden en in functie van eigen vakinhoudelijk, didactisch functioneren. |
Hoe is onderwijs georganiseerd in Vlaanderen? Welke onderwijsvernieuwingen en kwaliteitsbewaking kennen we in Vlaanderen? Wat weten we inzake internationaal vergelijkend onderzoek? Welke zijn hete hangijzers in het onderwijs? |
We bekijken alle verschillende aspecten van een loopbaan in het onderwijs: tijdelijke aanstelling van bepaalde duur, tijdelijke aanstelling van doorlopende duur, vaste benoeming, functionering- en evaluatiegesprekken, solliciteren, je plichten als leraar, soorten aansprakelijkheid, verzekeringen... |
Je bestudeert thema's in verband met leerlingbegeleiding, bijvoorbeeld kansarmoede, autisme, pesten... |
Je observeert en begeleidt een leerling in/uit een maatschappelijk kwetsbare context. Daarbij werk je samen met de school, ouders, CLB, externe organisaties... Ondersteunend aan deze stage worden kaders aangereikt over leerlingenbegeleiding, leren leren en maatschappelijke kwetsbaarheid. |
Voorlopig uurrooster
Semester 1 |
Semester 2 |
Semester 3 |
||
---|---|---|---|---|
Maandag |
18.15 - 21.45u |
LIO Leraarschap en vakdidactiek 1 – basis |
LIO Leraarschap 3 – verdieping en actieve stage |
|
Keuze-OPO |
Maandag 18.15 - 21.45u |
Semester 1 |
---|
Maandag LIO Leraarschap en vakdidactiek 1 – basis |
Semester 2 |
---|
Maandag LIO Leraarschap 3 – verdieping en actieve stage |
Semester 3 |
---|
Maandag |
Keuze-OPO |
Heb je vragen?
Neem rechtstreeks contact op met jouw LIO-lector!
Hilde Vanvuchelen
hilde.vanvuchelen@ucll.be