Kruimelpad
Praktijk Basisonderwijs - Avondtraject (Diepenbeek)
Visie, kaders en programma
De leraar
De leeromgeving
- Ons didactisch model
- Onze kijk op de leraar als onderzoeker
- Onze kijk op coachen
- Onze kijk op reflectief leren
- Onze kijk op evalueren en toetsing
- Onze kijk op het werken in groepen
De leerdomeinen
De ontwerpkaders geven weer hoe de opleiding kijkt naar een krachtige leeromgeving en dit voor alle leerdomeinen:
- Krachtige taalleeromgeving
- Wiskunde leren ondersteunen
- Wereldoriëntatie
- Levensbeschouwelijke groei begeleiden
- Muzische vorming
Opleidingsprogramma's
Op basis van de vooropleiding van onze studenten bouwden we 4 modeltrajecten uit:
- Modeltraject 1: voor studenten met een diploma secundair onderwijs en voor studenten met een diplomas secundair onderwijs en een diploma GPB/SLO
- Modeltraject 2: voor studenten met een diploma bachelor/master
- Modeltraject 3: voor studenten met een diploma bachelor/master en een diploma leraar secundair onderwijs via GPB/SLO of een banaba onderwijs
- Modeltraject 4: voor studenten met een diploma bachelor leraar kleuter of lager onderwijs
Onderzoeksdagen en stage
De organisatie, inhoud en verwachtingen betreffende de praktijk verschillen naargelang het opleidingsjaar van de student.
- Brief praktijk instroom en 1e bachelor 2022-2023
- Praktijkbrief 2e Bachelor 2022-2023
- Brief praktijk afstudeerjaar 22 23
- Praktijkbrief LIO 2022-2023
Voorbereid naar de praktijk
Hoe bereid je een les voor?
Bij het mentaal en schriftelijk voorbereiden van een les denk je na over wat je wil doen met de kinderen, waarom je dat wil en hoe je dat het best doet. Het leren van de kinderen staat hierbij centraal.
Je gebruikt telkens een lesvoorbereidingsformulier of eigen ontwerp - gebaseerd op het didactisch model.
Begeleiden en beoordelen
Portretten
De portretten geven elk een beeld van een student. We hopen dat ze ondersteunend zijn in het proces van begeleiden en beoordelen. (Opleiding lager onderwijs)
Overzicht praktijkperiodes
- Brief praktijk instroom en 1e bachelor 2022-2023
- Praktijkbrief 2e Bachelor 2022-2023
- Brief praktijk afstudeerjaar 22 23
- Praktijkbrief LIO 2022-2023
Evaluatiedocument
Instroomjaar BAKO/BALO: evaluatiedocument instroomjaar
1 BAKO/BALO: evaluatiedocument OF 1
2 BAKO/BALO: evaluatiedocument OF 2
3 BAKO/BALO: evaluatiedocument OF 3
Mentorenoverleg Avondtraject 2022-2023
- Mentorenoverleg 1: dinsdag 18 oktober 2022 (voormiddag)
- Mentorenoverleg 2: in het voorjaar, datum wordt nog gecommuniceerd
Het mentorenoverleg wordt op de campus georganiseerd. We zorgen, naast input vanuit de opleiding, voor groepen van mentoren die onderling interessante ervaringen kunnen uitwisselen.
Er zal ook specifieke aandacht gaan naar mentoren of directies die een LIO-student in hun school tewerkstellen.
Contact met de opleiding
Onze leergroep- en praktijkbegeleiders komen langs in de stageschool en met hen kan je steeds contact opnemen:
- Leergroep instroom – Goele Berens
- Leergroep 1e bachelor – Geert Moors
- Leergroep 2e bachelor – Michèle Dexters
- Afstudeerjaar – Katleen Gressens en Goele Berens
Er kan ook contact opgenomen worden met de trajectcoach en coördinator van de opleiding: Michèle Dexters
Andere contactpersonen
- Kleuter- en lager onderwijs: Michèle Dexters
- Opleidingsverantwoordelijke kleuter- en lager onderwijs: Ine Thys
Administratie praktijk
Professioneel omgaan met praktijkervaringen, beeldmateriaal en leerlingvolgsysteem: brieven voor directie & ouders en studenten
Stageovereenkomst
De stageovereenkomst is een overeenkomst tussen de student, stageschool en de opleiding.
VGM
Het VGM-dossier vermeldt de risico’s rond veiligheid, gezondheid en milieu waarmee je mogelijk in contact komt tijdens je hele opleiding en de bijhorende preventiemaatregelen die reeds werden gerealiseerd door je eigen opleidingsinstelling.
Werkpostfiche kleuteronderwijs | Werkpostfiche lager onderwijs