Snoezelvan 2.0 | UCLL

De Snoezelvan is een idee van Britt Vanden Eynde en Quinten Cools, twee studenten van de Bachelor Kleuteronderwijs, om schoolkinderen een moment van innerlijke rust te gunnen.

“In ons eerste jaar organiseerden we een ‘straaldag’ voor de kinderen van de school waar we stage liepen: een dag waarop ze konden beleven waar zij van droomden. We werkten in het buitengewoon onderwijs en bouwden daarom een caravan om tot een prikkelarme ruimte. In onze ‘Octopus’ gebruikten we de zee als thema en zorgden voor rustgevende prikkels die inspelen op meerdere zintuigen.” De studenten zagen meteen het effect van hun ontwerp. De caravan bleef in de school Sterrenbos in Mol maar Britt en Quinten begonnen plannen te maken voor een nieuwe Snoezelvan waar ze op basis van bestaande en nieuwe interactieve toepassingen nog extra meerwaarde konden creëren.

Heel wat kinderen volgen overprikkeld les: ze zijn sneller afgeleid en onthouden informatie niet goed. Dankzij onze Snoezelvan komen ze tot rust waardoor ze zich beter voelen en beter presteren.

Britt Vanden Eynde
 

waterbuis met visjes

Bij de start van hun derde jaar pikten Britt en Quinten de draad weer op. Los van stage of andere opleidingsonderdelen begonnen ze op eigen initiatief de Snoezelvan 2.0 van de grond te krijgen.

Multidisciplinair team

Quinten: “Als echte Moving Minds hoopten we ook andere studenten en opleidingen te inspireren om samen de snoezelvan future-proof te maken. Dankzij docent Erik Vanhoof kwamen we in contact met studenten van de graduaten Technologie.”

Kyra Hendriks

Kyra Hendriks van het graduaat Internet of Things kent van thuis uit de problematiek van kindjes met autisme. Zij was meteen bereid om haar werkplekleren om te vormen tot bijdragen voor de Snoezelvan 2.0. Zo ging ze met haar kennis van sensoren en lighting op zoek naar goedkope aansturingen voor LED-verlichting die kinderen in de nieuwe caravan het gewenste kleurenpatroon toveren. Haar led-strip ligt klaar.

Snoezelvan op Q music

Britt en Quinten zochten ondertussen via allerlei kanalen naar middelen voor een nieuwe caravan. Dankzij o.a. de actie ‘Betere Buurt’ in de Jumbo-warenhuizen, een subsidie van de Stad Hasselt en de financiële steun van de UCLL Moving Minds Foundation (link) konden ze in 2024 een tweedehandscaravan aanschaffen. De kleuterleiders-in-spe werden geselecteerd voor "de uitgestelde dag van de arbeid" op Q-music zodat ze hulp kregen om de caravan alvast te strippen.  

Netwerkers

Jaga Moby Oxygen

De studenten wisten ook hun netwerk verder uit te bouwen. Ze wonnen met hun idee de halve finale in de Vlajo Startacademie van BNP Paribas Fortis. Maar het werd helemaal top toen ook Jaga Climate Designers (Diepenbeek) op de kar sprong.

Quinten: “Jan Kriekels vertrouwde ons de upgrade van de Moby Oxygen aan ons toe. Zijn prototype inspireerde ons voor nieuwe toepassingen. En hij was erbij toen we ons project mochten presenteren op de Welzijnscampus.”

Snoezelvan 2.0 en de Welzijnscampus Hasselt

Op de UCLL-campus in Hasselt zal in 2025 de Welzijnsincubator vorm krijgen, en deze interdisciplinaire Snoezelvan 2.0 zal daar alvast een plaatsje krijgen om het werkveld van technologie en welzijn te inspireren. Britt: “Ook bij UNIZO gingen we aankloppen omdat we als jonge ondernemers werk willen maken van een businessplan. Misschien dat we volgend jaar nog wat verder studeren voor een bachelor-na-bachelor of een master. Maar daarnaast willen verder gaan met dit idee.”

Britt Quinten Moby en Kyra

Het netwerken zit al goed. Nu nog wat extra centen vinden om de caravans om te bouwen met snoezelmateriaal en technologische snufjes. En wie weet, met het prototype van de Moby in het achterhoofd, dat de Snoezelvan een vaste waarde wordt op elke school.