Kruimelpad
SPRINTEN ALS INNOVATIEF LEERMIDDEL
Hoe boost je leer- en werkprocessen binnen verschillende vakgebieden?
Hoe boost je leer- en werkprocessen binnen verschillende vakgebieden ? Het antwoord dat FEEF (From Educator to Entrepreneurial Facilitator) biedt is duidelijk: docenten introduceren nieuwe methodieken in hun lessen waarmee studenten aan de slag gaan en zich zo beter voorbereiden op het bedrijfsleven. Ze leren op een ondernemende manier én hun hard & soft skills verbeteren. Op deze manier maakte Scrum een intrede in de lessen van het graduaat HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning), Elektromechanische systemen en Hernieuwbare energiesystemen. Student Giovanni Daponte: “Je kan via een online tool op elk moment, doorgeven wat je gedaan hebt en updates maken, dus je houdt makkelijker een overzicht.“
SPRINTEN ALS TEAM EN DAN EVALUEREN
Wat hebben de studenten nu net gedaan? Scrum is deel van ‘agile’ (of dynamisch) werken en maakt gewoonlijk deel uit van het vakgebied programmeren. Elk teamlid in een team dat start met scrum krijgt eigen rollen en verantwoordelijkheden. De scrum master (bege)leidt het proces en de developers maken het product. Elke wens van de opdrachtgever komt lijstje terecht en krijgt een bepaalde prioriteit.
Vervolgens werken de teams in sprints; telkens een afgebakende tijdsperiode van maximaal een maand. Na elke sprint volgt er een evaluatie van het (deel)product, kan de klant feedback geven en evalueert het team ook de samenwerking. Vervolgens begint het proces opnieuw met de volgende sprint en verbetert het functioneren én het product steeds met stapsgewijs steeds sterkere resultaten.
Natasja Gysels, SHEQ-manager Vanderstraeten
KWALITEITSCONTROLES
Voor lector en scrum-specialist Guy Marckelbach is het pilootproject zeer geslaagd: “Je trekt de studenten uit hun comfort zone. Er zijn veel van hen wat verloren in het begin met die nieuwe methode. Wat ik wilde bereiken is dat ze met een vage opdracht, wat soms gebeurt bij een klant, als groep aan de slag gaan. Zo leren ze van en met elkaar: opzoeken, hoe doe jij dat, etc. Ze gaan telkens met de feedback aan de slag en zien hun project en team groeien, wat voor motivatie en enthousiasme zorgt. Ook het échte werkveld dat erbij zit geeft er wat peper aan. (lacht)”
Het pilootproject wil studenten voorbereiden voor hoe kwaliteitscontroles georganiseerd worden bij constructiesites maar ook hoe men omgaat met veiligheidsissues. Daarvoor werd ook beroep gedaan op Natasja Gysels, SHEQ-manager van de firma Vanderstraeten. Ze gaf de studenten vanuit haar ervaring in een industriële bouwfirma tips en feedback in hun finale sprint. "De grens tussen opleiding en werkveld wordt kleiner via dit soort projecten en dat is alleen maar positief. Het is zalig om vast te stellen hoe deze jongeren meteen mee kunnen op de arbeidsmarkt na hun opleiding!"
Student HVAC, Tuur Loopmans
SPRINTEN ALS TEAM EN DAN EVALUEREN
De studententeams leerden hoe processen worden gepland, ontwikkeld en onderhouden. Maar wat vonden de studenten er zelf van? “Ik zou het eerlijk gezegd niet gebruiken met kleinere groepen die elkaar al goed kennen,” delen studenten Milan Vancauter en Toby Govaerts. “Maar als je een groot project hebt waar veel mensen aan werken is het wel een aanrader. Met deze methode kan je zien wie wat doet, wat er nog moet gebeuren en overzicht houden. Bij een kleine groep is dat minder noodzakelijk.”
Medestudent Tuur Loopmans vult aan: “Op zich liet Guy ons echt vrij in de invulling van het project en konden we zelf zoeken.Hij liet in zijn feedback soms ook weten dat we specifieker moesten zijn in onze vragen naar de opdrachtgever. Dat betekent niet dat het project slecht is want hoe het werkt is met meerdere ‘sprints’. Dus op zich: je maakt een fout, krijg je feedback, verbetert het en krijgt nog eens feedback en dat is wel tof. Het systeem zorgt er ook voor dat je regelmatig werkt in plaats van alles in een keer op te leveren. Zo leer je ook uit fouten.”
Het FEEF project van onze onderzoekscommunity Research & Expertise (gesteund door Erasmus+) voorziet docenten van ondernemende onderwijstools en technieken voor optimale samenwerkingen met het bedrijfsleven. Een ecosysteem van wederzijdse versterking waarbij de docent de rol van facilitator op zich neemt.
Dankzij de technieken die zijn ontwikkeld in dit FEEF project, kunnen docenten ‘leren’ stimuleren via nieuwe, interactieve methoden, door analyse en experimenten om een ondernemende omgeving van onderwijs en leren te creëren. Deze technieken stimuleren het initiatief, de analytische vaardigheden en het bereiken van doelen van studenten en dragen zo bij aan de verbetering van vaardigheden die van pas komen op de arbeidsmarkt. De rol van docent, werkveld en student in dit ondernemend onderwijs is hierin cruciaal.
Welke van deze graduaten je ook kiest: je wordt opgeleid tot een analytische, eerstelijns ‘problemsolver’ binnen jouw specialisatie. Je leert werken in industriële en residentiële context.
- Graduaat HVAC
Ga aan de slag met warmte- en koudestromen. Je werkt met Smart Systems die met elkaar 'praten' via domotica of gebouwbeheerssystemen. Krijg ook de nodige vaardigheden met verwarmings en ventilatie-installaties. - Graduaat Hernieuwbare Energiesystemen
Je wordt opgeleid duurzaam om energie te genereren, veilig op te slaan en te gebruiken. In kader hiervan leer je grote, oplaadbare batterijen in woningen en in de industrie werken en hoe je ermee kan omgaan, wat de voordelen zijn van duurzame verlichting en het belang van isolatie en passief bouwen. - Graduaat Elektromechanische Systemen
Jij leert de nodige inzichten en vaardigheden om een machinepark vlot te laten draaien - letterlijk en figuurlijk. Je onderhoudt als onderhouds of - meet en regeltechnicus machines en installaties, maar kan ook eventuele storingen vlot oplossen en herstellingen uitvoeren.