Mondzorg voor truckers | UCLL

Een stralende Colgate-glimlach? Dan denk je wellicht meteen aan een filmster of mannequin. Je zal niet snel het beeld associëren met een trucker in zijn camion. Daar ligt dus nog een uitdaging voor mondhygiënisten.

“Truckers zijn een moeilijk bereikbare doelgroep,” geeft Sarah Detollenaere aan. In het kader van Integrale Zorg gaan alle studenten Mondzorg op zoek naar terreinen voor toegepaste preventie. Klassieke doelgroepen zijn schoolkinderen of bejaarden in woon- en zorgcentra. “Maar wij zochten het iets verder, met name bij mensen die met flexibele uren werken en dus een onregelmatig werk- en leefpatroon hebben.” Silke Achten vertelt: “We gingen de uitdaging aan om ons te concentreren op truckers. Ze zijn vaak onderweg, kloppen lange uren en als gevolg van een laag scholingsniveau komen ze ook weinig in contact met klassieke voorlichtingsinitiatieven rond mondzorg. Ze raadplegen doorgaans minder een dokter of tandarts.”

Mondzorg bij Van Dievel

Sarah en Silke bestudeerden in hun tweede jaar Mondzorg deze doelgroep en leerden al snel dat hier een serieuze uitdaging lag. Sarah: “Goede mondhygiëne is niet alleen essentieel om problemen met het gebit te vermijden. Het hangt ook samen met tal van andere pathologieën waar zeker truckers extra gevoelig voor zijn, zoals suikerziekte en hart- en bloedvataandoeningen.”

In hun derde jaar kozen Sarah en Silke om hun Integrale Zorg-stage te plaatsen in het teken van deze doelgroep. Ze wilden het innovatief aanpakken en de gezondheidszorg naar de werkvloer brengen.

Mondzorg bijvulstand

Daarom namen ze contact op met transportbedrijf Van Dievel in Mechelen waar dagelijks zo’n 130 truckers aan de slag zijn. CEO Louis Dewael was meteen bereid om de studenten te laten opereren op zijn bedrijf.

Sarah en Silke startten met een onderzoek naar de gewoontes van de truckers inzake poetsen, tandartsbezoek enz.

poster met logo

Ondertussen ontwikkelden ze een bijvulstand die ze plaatsten aan het truckersonthaal waar elke chauffeur geregeld passeert om zijn papieren in orde te brengen. Daar konden de chauffeurs gratis interdentale borsteltjes meenemen, een beter alternatief voor flosdraad. 

De studenten lieten hun creativiteit de vrije loop om folders en posters te maken met de essentiële richtlijnen op. Ook het overbekende logo van het bedrijf moest eraan geloven!   

Van het tandartsenkabinet naar het tankstation

Intercultureel was het serieuze opgave voor de studenten, want vele truckers hebben een andere nationaliteit en spreken niet zo vlot Nederlands, Frans of Engels. Sarah en Silke spendeerden vele extra uren tussen de vrachtwagens, maakten babbeltjes met de truckers tijdens het tanken of aan de carwash, namen hun enquêtes af en scoorden met hun zelf ontworpen doosjes met borsteltjes.

 

collage Mondzorg Van Dievel

Het zwaartepunt van de campagne waren de poetsinstructies. In samenwerking met preventiedienst IDEWE werden na het verplichte jaarlijkse doktersbezoek ook individuele sessies voorzien.

Motivationele gespreksvoering

Sarah en Silke mobiliseerden hun collega-studenten om enkele dagen één voor één de truckers te tonen hoe je best je tanden verzorgt. “Vele werknemers willen wel, maar weten vaak niet precies hoe eraan te beginnen. Het is een kwestie van vaardigheden, en die pikken ze niet op van een brochure, maar door er samen werk van te maken,” weet Sarah. “Overigens vonden ook onze collega’s dit een ideale gelegenheid om onze motivationele gespreksvoering te oefenen.”

Op de internationale dag van de mondzorg deelden de studenten tandenborstels uit en met een collage van leuke foto’s van truckers.

Mondzorg in bedrijfsbeleid

Om de hele campagne binnen het bedrijf te borgen, mochten Sarah en Silke een workshop geven voor het administratief personeel zodat ook zij mee zijn en chauffeurs blijvend ondersteunen. Tot slot stelden ze een draaiboek op en presenteerden ze het aan het directiecomité zodat mondzorg een vast onderdeel wordt van het welzijnsbeleid van het bedrijf.

De campagne sloot af met een tweede onderzoek. Sarah en Silke stelden vast dat tweemaal per dag tanden poetsen toenam met 15 % en de interdentale borsteltjes nu door meer dan de helft van het personeel gebruikt wordt. Verder kon men constateren dat de individuele poetsinstructie het meeste effect opleverde. Ook de bijvulstand waar personeelsleden zich gratis kunnen bevoorraden met interdentale borsteltjes was een cruciale factor. 

Louis Dewael, CEO van Van Dievel is alvast heel tevreden met het resultaat. “Onlangs nodigden we onze transportfederatie uit op ons bedrijf. Een twintigtal andere grote transportfirma’s kwamen luisteren naar de campagne die Sarah en Silke uitwerkten. Welbevinden van ons personeel is cruciaal. Het is een fundament voor ons HR-beleid.”

Hier pakken we graag mee uit bij onze rekrutering van nieuwe chauffeurs. We zijn trots dat dit nu deel is van ons bedrijfsbeleid.

Louis Dewael, CEO Van Dievel

Docent Peter Vos, tevens onderzoeker bij het UCLL- expertisecentrum Health Innovation, bewondert alvast het wereldburgerschap van deze studenten: “Ze zijn met heel veel betrokkenheid en een uitstekende culturele sensitiviteit voor deze kwetsbare doelgroep aan de slag gegaan. Ze spendeerden talloze uren op de werkvloer tussen de truckers en hebben een duurzame impact gecreëerd.”