Kruimelpad
Lupilicious, heerlijke duurzame ontbijtgranen
Lupine en haver / Voedings- en dieetkunde en Bedrijfsmanagement.
Lupine en haver: dat zijn de ingrediënten van het interdisciplinaire project van enkele studenten Voedings- en dieetkunde en Bedrijfsmanagement. Na de ontwikkeling en productie van dit nieuwe eiwitrijke ontbijtgraan, lanceerden de studenten hun ‘cornflakes’ op de markt. Het project won zelfs de Europese Future Solutions Award van EIT Food (European Institute for Innovation & Technology).
Make(athon) it happen
Elk jaar krijgen UCLL- en KU Leuven-studenten de kans deel te nemen aan een tweedaagse Makeathon georganiseerd door bedrijven en organisaties uit de agrovoedingssector. De opdrachtgevers, o.a. Generation Food, Boerenbond en Rikolto, kozen dit jaar voor plantaardige eiwitten.
Bij de start schotelen enkele bedrijven cases voor. Nadien gaan de studenten in interdisciplinair samengestelde groepjes aan de slag. Na een eerste brainstorm worden ideeën getoetst aan de doelstellingen en de haalbaarheid. Op dag twee duiken de studenten de keukens in om het product ook daadwerkelijk te ontwikkelen. De groep van Lupilicious experimenteerde met lupine en haver. Daarna volgt de eerste pitch voor een professionele jury ...
Etienne Daems, student Voedings- en Dieetkunde
Een 2.0 versie van het recept
Zeno Van Eycken van de opleiding Bedrijfsmanagement: “Helaas: Lupilicious eindigde pas tweede. Maar één van de juryleden zag wel potentieel.” Docente Yvon Ijsseldijk herinnert zich dat de studenten van Lupilicious dan maar beslisten op eigen houtje door te gaan: op hun kot werd het recept verder geoptimaliseerd.
Etienne Daems van Voedings- en Dieetkunde: “De hardheid en de consistentie van de cornflakes, de bak- en droogtijd ... dat was zeker voor mij het moeilijkste stuk van het traject.”
Lupilicious is het resultaat van een diversiteit aan talenten, achtergronden en levensstijlen.
Ook de studenten Bedrijfsmanagement: marketing besteedden zowat het hele tweede semester aan de uitwerking van hun Small Business Project.
Verusca Ekema Monjowa zorgde voor de marketing, Christiana Temenang voor de Sales, Swarnadipta Banerjee voor Research en Development, Margaux Louyest voor de communicatie en de IT en Zeno Van Eycken tot slot voor de financiën.
Verusca Ekema Monjowa, studente Business Management in Marketing
Van de keuken naar jouw ontbijtkom
Naast de productie moesten heel wat distributiekanalen opgezet worden voor de bijna 400 pakjes Lupilicious. Zeno: “We zochten en vonden kanalen via de korte keten, met dank aan Kort’om Leuven. Daarnaast werkten we via de klassieke kanalen zoals grootwarenhuizen en een webshop.” Een campagne op sociale media hoorde er ook bij. Begin juni was de hele voorraad verkocht.
Janne Daems, masterstudent bio-ingenieur van de KU Leuven: “Dankzij de adviesraad van onze start-up konden we de voortgang van het project prima opvolgen.”Begin juni was de hele voorraad verkocht.
“Door de lupine kan ons product zich onderscheiden van andere ontbijtgranen. Elke hap zit vol plantaardige eiwitten, essentiële vitaminen, mineralen, en vezels,” weet Cattoo Massart. Ze is masterstudent International Business Economics and Management aan de KU Leuven en zorgde o.a. voor de juiste etikettering.
“Alleen moet lupine meer kans krijgen bij Belgische boeren om het totaalplaatje duurzamer te maken. Boerenbond zal hiervoor een ambassadeursrol opnemen.” Het ingrediënt is momenteel nog te duur is om echt een kans te maken op de markt.
Robrecht Van Goolen, coach StartMinds
Duurzame foodambassadeurs
Robrecht Van Goolen, docent bedrijfsmanagement en één van de bezielers van UCLL StartMinds, was fan vanaf het eerste uur: “Studenten werden geïnspireerd door de steeds grotere voedsel- en afvalproblematiek en werden duurzame foodambassadeurs om iedereen mee te bewegen in denken, doen en zijn."
"Bovendien tonen studenten hun maatschappelijk engagement door 20% van de winst te doneren aan een goed doel: Kom op tegen Kanker. Met de Moving Minds Award hopen ze nog meer aandacht voor deze krachtige voedingsbron te genereren. Ook Boerenbond wil ervoor zorgen dat meer landbouwers lupine gaan telen.”
Door hun profilering als duurzame foodambassadeurs, scoorde Lupilicious niet enkel bij klanten maar ook bij ondernemerschapswedstrijden.
Zo behaalden ze de publieksprijs bij de LE(J)ON Awards en trokken ze de aandacht van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemers). Vlajo was zo onder de indruk dat men het team nomineerde voor de Belgische inzending voor de European Future Food Solutions Award. Mét succes! Lupilicious mocht de prestigieuze award op het Gen-E Fest in Istanbul ophalen!
De partners
De Makeathon is een realisatie van het netwerk Generation Food met steun van LE(J)ON en het agentschap Innoveren & Ondernemen van de Vlaamse Overheid, en werd georganiseerd in kader van het project ‘Een boon voor Leuven’. De studenten werden ondersteund door de expertise van UCLL StartMinds, dat studentenondernemerschap steunt en boost bij al onze studenten!