ICT-Coördinator | UCLL

Word ICT-coördinator

Met de digisprong in alle Vlaamse scholen is de rol van een ICT-coördinator niet meer weg te denken. Elke school moet meer dan ooit technisch ondersteund worden. Het takenpakket is divers en erg uitgebreid. De UCLL lerarenopleiding wil je hierin begeleiden en je een aantrekkelijke basis meegeven om mee aan de slag te gaan! Bij al onze opleidingsonderdelen gaan we praktijkgericht aan het werk.

Voor wie?

  • Dit postgraduaat richt zich tot startende ICT-coördinatoren die zich willen professionaliseren. Maar iedereen, die in een schoolse context werkt en een passie heeft voor ICT, is welkom.
  • Cursisten die niet in het onderwijs tewerkgesteld zijn, kunnen ook instromen.
     

Toelatingsvoorwaarden

  • Je beschikt over een bachelor- of masterdiploma of gelijkwaardig door ervaring.
  • Voldoe je niet aan bovenstaande voorwaarden, maar denk je toch in aanmerking te komen voor deze opleiding, neem dan zeker contact op met nicky.helsen@ucll.be.
     

Evaluatie

  • We beogen om onze cursisten op te leiden tot probleemoplossers. Elk les start met een lesopname waarna er meteen een test wordt afgenomen. Hierna staat er een labo voor je klaar waar je meteen je opgedane kennis kan omzetten in de praktijk. Je zal al snel je eerste succeservaringen als ICT-coördinator opdoen.
  • De evaluatie gebeurt aan de hand van de labo’s, testen en je activiteiten/tussenkomsten op onze Teams-kanalen. Kennis delen met medecursisten moedigen we ten zeerste aan.
  • Als je voor alle opleidingsonderdelen (OPO’s) slaagt, krijg je een postgraduaatgetuigschrift. Als je niet voor alle OPO’s ingeschreven of geslaagd bent, kan je een creditattest verkrijgen per OPO.

Studieprogramma postgraduaat ICT-Coördinator

Je neemt 8 opleidingsonderdelen op van elk 3 SP, verdeeld over 2 semesters.

In het eerste semester (start september) start je best met Computersystemen, Netwerken, Beleidsaspecten van de digitalisering.

In het tweede semester (start februari) staan dan de andere 4 opleidingsonderdelen op het programma: Systeembeheer en beveiliging, Webontwikkeling en scripting, Ethiek en ICT.

In elk semester is een praktijkcomponent opgenomen, waarbinnen je alle opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk van een school of andere organisatie toepast.

OPO

Sem

sp

Inhoud

Beleidsaspecten bij digitalisering van leren

1

3

Beleidsplan opstellen en implementeren; Onderwijsinnovatie; Veranderingsmanagement; Leerlijn mediawijsheid ontwikkelen; Didactische typologie van courante platformen; E-inclusie

Computersystemen

1

3

Basis elektronica / microcontrollers; Computerhardware (Von Neumann: CPU, MEM, I/O); Storage (DAS, NAS, SAN); Troubleshooting

Netwerken

1

3

ICT-coördinator in de praktijk 1ste semester

2

3

Technische ondersteuning in een school / bedrijf

Systeembeheer en beveiliging

2

3

Firewall / UTM; Virtualisatie / MDM; Windows Server: AD, WSUS, Azure, RSAT; Linux-systemen; Imaging; Troubleshooting

Webontwikkeling en scripting

2

3

HTML; CSS; JS; PHP; CMS ...

Ethiek en ICT

2

3

Basis GDPR; Auteursrechten en onderwijs; Afspraken sociale media en digitale communicatie

ICT-coördinator in de praktijk 2de semester

2

3

Technische ondersteuning in een school / bedrijf

OPO

Sem

Beleidsaspecten bij digitalisering van leren

1

Computersystemen

1

Netwerken

1

ICT-coördinator in de praktijk 1ste semester

2

Systeembeheer en beveiliging

2

Webontwikkeling en scripting

2

Ethiek en ICT

2

ICT-coördinator in de praktijk 2de semester

2

OPO

sp

Beleidsaspecten bij digitalisering van leren

3

Computersystemen

3

Netwerken

3

ICT-coördinator in de praktijk 1ste semester

3

Systeembeheer en beveiliging

3

Webontwikkeling en scripting

3

Ethiek en ICT

3

ICT-coördinator in de praktijk 2de semester

3

OPO

Inhoud

Beleidsaspecten bij digitalisering van leren

Beleidsplan opstellen en implementeren; Onderwijsinnovatie; Veranderingsmanagement; Leerlijn mediawijsheid ontwikkelen; Didactische typologie van courante platformen; E-inclusie

Computersystemen

Basis elektronica / microcontrollers; Computerhardware (Von Neumann: CPU, MEM, I/O); Storage (DAS, NAS, SAN); Troubleshooting

Netwerken

ICT-coördinator in de praktijk 1ste semester

Technische ondersteuning in een school / bedrijf

Systeembeheer en beveiliging

Firewall / UTM; Virtualisatie / MDM; Windows Server: AD, WSUS, Azure, RSAT; Linux-systemen; Imaging; Troubleshooting

Webontwikkeling en scripting

HTML; CSS; JS; PHP; CMS ...

Ethiek en ICT

Basis GDPR; Auteursrechten en onderwijs; Afspraken sociale media en digitale communicatie

ICT-coördinator in de praktijk 2de semester

Technische ondersteuning in een school / bedrijf

Na 14 jaar leraar lichamelijke opvoeding ging ik 2 jaar geleden op zoek naar een nieuwe uitdaging waarmee ik mijn voorliefde voor informatica meer kon benutten. Ik kwam uit bij deze postgraduaat. Dankzij de opleiding heb ik de nodige kennis kunnen opdoen en heb ik nu ook een nieuwe functie als ICT-coördinator binnen mijn huidige school.

Bieke Grauwels

Praktische info

Een kort woordje uitleg over de praktische kant van deze opleiding:

  • Het postgraduaat wordt gespreid over 2 semesters.
  • Je kan starten in september of in februariLet op: wanneer je de opleiding over twee of meer academiejaren spreidt, ligt de kostprijs hoger doordat je de vaste inschrijvingskost opnieuw betaalt.
  • Je volgt de opleiding op je eigen tempo. Houd er rekening mee dat elke SP dat je opneemt, overeenkomt met 25 tot 30 studiebelastingsuren. Als je dus 3 opleidingsonderdelen opneemt van 3 SP, dan moet je rekening houden met werk ten bedrage van 3 x 3SP x 25/30 SBU = 225 tot 270 uur werk.  Dit is inclusief de contacttijd.
  • Kostprijs = 1 500,00 Eur waarvan 300,00 Eur vaste inschrijvingskost per jaar en 50,00 Eur per opgenomen studiepunt
  • Na het afronden van de opleiding ontvang je het certificaat van de Vlaamse ICT-coördinatoren Liga (VICLI) van technisch ICT-coördinator.

Docenten

Bart Boelen

Bart is onderwijstechnoloog, expert hybride leren en onderzoeker aan UCLL. Voorheen was hij leraar lager onderwijs, waarna hij een master in E-learning Design and Development behaalde. Als pedagogisch ICT-coördinator heeft hij het digitaliseringsproces uitgestippeld en ondersteund in het Atlascollege in Genk. Daarnaast nam hij ook de lead bij de  onderwijsinnovatie op de T2-campus. Momenteel ondersteunt hij collega’s en teams van UCLL in het ontwikkelen van hybride cursussen, en begeleidt hij scholen(groepen) in het uittekenen van een plan op maat voor de digisprong.

Kristiaan Mannaert

Kristiaan is leraar wiskunde, fysica en informatica. Na enkele jaren als leraar en ICT-coördinator in het secundair onderwijs ging hij aan de slag als praktijklector informatica aan de lerarenopleiding van UCLL. Kristiaan begeleidt studenten aan de educatieve master wetenschappen en technologie aan KU Leuven. Hij heeft een voorliefde voor netwerken en cybersecurity.

Nicky Helsen

Nicky is leraar informatica en een echte problem solver. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring als technische ICT-coördinator in een school in Leuven en is aan de slag als praktijklector informatica aan de UCLL. Zijn passie is webdesign.