Kruimelpad
Quinten's weerstation
Een project waarvan het de bedoeling is dat het in het water valt? Quinten Vansumsen zorgde voor een eindproject dat zijn coaches omverblaast; zijn eigen weerstation. In plaats van dure apparatuur aan te kopen, zorgde hij voor de nodige componenten, installeerde én programmeerde hij ze zelf - inclusief link met een handige app. "De onderwerpen die je leert in de lessen van het graduaat Internet of Things zijn het interessantst als je ze in een project kan gebruiken. Er is altijd meer aan te ontdekken dan wat er in de les aan bod komt."
Kan je wat meer vertellen over je project?
Ik heb een weerstation gemaakt dat info over temperatuur en vochtigheid via een sensor meet. Wat bijzonder is is dat dit weerstation waarden bundelt van sensoren én online waarden, via een handige app die je via je computer of gsm kan bekijken.
Het weerstation zit in een soort van mini-huisje met het ‘brein’ erachter; het computertje waar alles in gebeurt. Bovenaan zie je de sensor en dan heb je nog de latjes vooraan. Je herinnert je misschien de witte huisjes nog met de lamellen aan? Wel, je kan via de app de temperatuur, vochtigheid en andere waarden meten, zoals windsnelheid, luchtdruk, minimum temperatuur.
Hoe kwam je op dit idee?
Een van mijn buren heeft een professioneel weerstation en rapporteert voor vtm nieuws zijn waarden. Ik vond dat altijd fascinerend. Hij heeft ook een eigen website/dashboard en zoiets zelf ook professioneel maken is zeer duur. Maar met 'Node Red' en de nodige kennis van de werking kon je dat met een fractie van de prijs doen. De sensor heeft 10 euro gekost en het mini-computertje was wel iets duurder maar het was tof om dat zelf ineen te steken. Je kan dan ook zien wat de huidige waarden zijn bij je thuis.
Op welke manier kon je daarbij gebruik maken van wat je gezien hebt in je lessen?
Ik heb dit op een platform ‘Node Red’ gemaakt, waar nu mijn hele weerstation op draait. We hebben dat de eerste keer in de lessen gebruikt van het vak IoT Programmeren. Dat volgde op het vak sensoren en interfaces van vorig jaar, waar we voor het eerst werkten met de sensoren zoals in het weerstation. Op dat moment leerden we ze aansluiten, in de lessen van het tweede jaar hebben we ze echt leren programmeren.
Ik kon aan dit project ook rustig thuis werken, zo hoefde ik niet na de les alles in te pakken. Mr. Kerkhofs had een hele dag een online moment ingeboekt voor ons waardoor we hem meteen konden bereiken. Het was heel fijn dat die mogelijkheid er was.
Hoe pakte je uitdagingen aan?
Het maken van het platform en het Node Red platform toepassen was even een goede oplossing zoeken (lacht). Je maakt wel al dingen in de les maar elke toepassing is toch anders. Om een online waarde te gebruiken van een service heb je een soort sleutel nodig van een bedrijf (een API-key), wat eerst niet lukte. We hebben uiteindelijk toch een manier gevonden om die sleutels te activeren waardoor ik ermee verder kon.
Is wat je geleerd hebt in dit project ook een meerwaarde in je toekomst?
Ja, want we hebben ook binnen dit project bepaalde regels en voorwaarden maar mogen onze eigen creativiteit gebruiken. Je denkt zelf wat is het idee en hoe kan ik het uitvoeren. Het zelfstandige daarbij moet je ook op de werkplek hebben. Je leert ook zelfstandig werken en naar oplossingen te zoeken. Vorig jaar heb ik met Linux ook een jukebox gemaakt dat eender welk liedje kan spelen, nu dit. En als dat iets is wat je zelf 100% interesseert dan kan je er met toewijding en plezier aan werken.
Ik werk nu op mijn stageplaats in Bosch Tienen aan software development. Wat ik daar doe heeft zeker ook een link met wat ik heb gedaan in mijn project: je programmeert en zorgt dat er software is voor een bepaalde visualisatie. Ik vind dat ook heel tof om daaraan te werken bij Bosch. Ik ben van plan om meteen te gaan werken na dit graduaat en zou wat ik daar doe zeer graag verder willen zetten.