Eerste keer online pop-up stores: let's get digital! | UCLL

Dit jaar lieten onze Limburgse studenten van  de bachelor Bedrijfsmanagement, keuzetraject KMO & ondernemen jou al in de wintermaanden kennismaken met hun pop-upstores. Je kon er dé  originele producten vinden om een bubbel- of niet bubbellid cadeau te doen. Het beste is dat niemand er zelfs voor uit hun kot hoefde: je kon er gewoon binnenwandelen van aan je thuisbureau, luie zetel of keukentafel! Voor de eerste keer kreeg elk van onderstaande pop-upstores ook een webshop. In februari volgden coronaproof-alternatieven zoals markten en shop-in-shops.

Onze Limburgse studenten van  KMO & ondernemen kregen te maken met een uitdaging: hun locatie, een ontwijdde kerk, kon niet langer gebruikt worden om hun pop-ups in op te bouwen. "Normaal gezien heb je een fysieke locatie, waar je je producten kan verkopen. Dat kon nu niet."

Een winkel zonder fysieke verkooppunten, hoe loopt dat?   Maxiem Merckx vertelt over hoe ze een pop-up in coronatijden hebben aangepakt:"We besloten van kijk: van het negatieve maken we iets positief. We gaan een webshop bouwen, die kan altijd bestaan. We gaan ons inzetten op de markten en shop-in-shops". 

Omdat we zowel online als offline verkopen, moeten we wel heel flexibel zijn. Maar dat is ook wel een beetje KMO; we zijn generalisten, we kunnen heel veel. Wij zijn er op getraind verschillende dingen samen te combineren tot één mooi eindproject.

Dankzij hun flexibilteit en wendbaarheid konden de studenten alsnog hun troeven uitspelen: communicatie met teamgenoten, boekingen, een online platform opstellen en leverancierscontacten.  "Je kan gewoon thuis zitten en wachten tot er een kans zich voordoet. Maar het is eigenlijk echt door het op te zoeken, te doen, dat je de vooruitgang krijgt voor jezelf en je onderneming." 

De groep van Maxiem droeg zoals vele van de andere groepen ook hun steentje bij aan lokale handelaars. Heerlijk Limburgs, de pop-up waar zij voor stonden, verkocht de beste Limburgse streekproducten;  "Limburg is heel rijk aan streekproducten. En we willen die de nodige aandacht geven."   

Dat liet de studenten ook meteen toe al wat ze geleerd hadden integraal toe te passen:  "Voor mij is het doel de geziene theorie omzetten in de praktijk, in toch een begeleide of beschermde omgeving. Je leert gaandeweg ok:  dit werkt wel, dit werkt niet. En je verruimt ook je horizon - zo gaan er heel veel deuren open voor jezelf en voor je pop-up."

Hun pop-ups staan ook niet los van andere belangrijke aspecten van duurzaam ondernemerschap en geven hun winst aan goede doelen die hen nauw aan het hart liggen. Zoals ieder jaar, kozen de studenten zelf waar hun winst precies heen zou gaan. "Onze winst gaat voor 100% naar het goede doel. Wij steunen het Belgisch Kinderkankerfonds en vzw Stijn."
 

Ben je benieuwd naar welke andere pop-ups er waren of wil je wat meer te weten komen over dit jaarlijks project?  Ken of ben jij iemand die het ook wel ziet zitten om een out-of-the-box ondernemer te worden?