Kruimelpad
Duurzame mode en mentaal welzijn: RenRew2Fashion
‘Circulair en sociaal ondernemen in de praktijk’: de naam van het opleidingsonderdeel klonk nogal abstract voor de studenten KMO & Ondernemen. Maar eens ze de lijst van organisaties en bedrijven zagen wisten de meesten meteen waarvoor ze zouden gaan. Roos, Reini, Brent en Ellen kozen voor ‘RenRew2fashion’, een project rond duurzame kleding en mentaal welzijn van jongeren.
RenRew: nagedachtenis van Werner
RenRew werd opgericht door Wendy en Marc uit Herentals. Werner, Wendy’s broer stapte enkele jaren geleden uit het leven. Marc en Wendy besloten om de gedachtenis aan hun (schoon)broer levendig te houden door zich in te zetten voor mentaal welzijn van jongeren.
Ze richten RenRew op: Werner achterstevoren gespeld. De organisatie wil enerzijds mentale gezondheidszorg laagdrempeliger maken en anderzijds via de verkoop van ecologisch verantwoorde kleding fondsen daarvoor verzamelen.
Ellen Van Wassenhove: “Ik heb zelf een vriend verloren aan zelfdoding en ik ken in mijn omgeving nog mensen die al een poging ondernomen hebben. Ook een naast familielid kampt met mentale problemen. Het is een dagelijkse strijd. Ik voelde dus meteen een band met Renrew.”
Roos De Busser vond de combinatie van awareness voor het mentaal welzijn en duurzaam textiel intrigerend. Ook Reini Fokke voelde wel wat voor het verhaal achter het project. “Ik ben zelf ook ‘HSP’ (Hoog sensitieve persoon) en dat creëert meteen een band.”
Brent De Wandeleer bekeek het wat nuchterder. “Thuis hebben we een bedrijf in werkkledij. Textiel is dus wel mijn ding.”
Ellen Van Wassenhove
Van businessplan tot podcast
Binnen het opleidingsonderdeel kregen de vier studenten drie weken de tijd om zich dienstbaar te maken voor de organisatie. Ellen Van Wassenhove: “Marc en Wendy gaven ons veel ruimte, maar hadden toch een aardig lijstje van wensen: een marktonderzoek, ideeën voor events, SDG’s als instrument om subsidies te verwerven, een podcast rond mentaal welzijn, ...”
Reini: “Bij de start vroegen we ons af hoe aan dit alles te beginnen. Maar een strakke planning helpt al veel. Bovendien viel het ons als KMO-studenten op dat Marc en Wendy eigenlijk geen businessplan hadden. Vandaar dat we hen hielpen om zoiets op te stellen en keken we ook eens naar hun boekhouding. Dat was niet echt volgens de regels van de kunst, dus hebben we dat wat transparanter gemaakt.”
Brent is vooral blij met het marktonderzoek. “Dat lukte aardig: we kregen voldoende respons om een representatief beeld te maken van hoe jongeren denken over duurzame kleding en over hun bereidheid om een hogere prijs te betalen voor een goed doel.” Roos is vooral blij dat ze op verschillende manieren het verschil konden maken voor RenRew.
Verder gingen de vier studenten ook na in hoeverre RenRew ingaat op de door de VN gedefinieerde SDG’s (Sustainable Development Goals). “Dat is van groot belang als de vzw in aanmerking wil komen voor subsidies,” weet Ellen.
Roos De Busser
Podcast als mooiste uitdaging
Het ontwikkelen van events bleef beperkt tot een lijstje ideeën. “Op drie weken tijd kan je intensief doorwerken aan zo’n project. Maar een event op poten zetten vergt meer voorbereidingstijd. We hebben wel wat ideeën voorgeschoteld. Bovendien hebben we hen heel wat tips kunnen aanreiken voor hun social media. Ze zijn daar heel actief mee bezig, maar tieners vragen toch een andere aanpak,” vult Brent aan.
Allen zijn het er over eens dat het realiseren van de podcast toch de mooiste uitdaging vormde. Ze volgden een snelcursus om de gloednieuwe geluidsstudio op campus Proximus te kunnen hanteren. Reini regisseerde de opnames met Marc en Wendy. Ook Yani Houben, een student van de opleiding Voedings- en Dieetkunde, werd uitgenodigd als ervaringsdeskundige. Ellen monteerde de opnames. De podcast werd gelanceerd via social media en Spotify
Belang emotioneel welzijn
De essentie van Renwer blijft mentaal welzijn. Reini: “Ook persoonlijk vind ik dit ontzettend belangrijk: te veel stress voor bijvoorbeeld examens heeft een averechts effect op de resultaten. Vele jongeren gaan daaronder gebukt. Ook ik moet daarover waken.”
Voor docenten Lotte Ovaere en Peggy Leën, gangmakers van het concept ‘Service Learning’ binnen de opleiding Bedrijfsmanagement, was het duidelijk dat deze groep studenten uitblonken. “Tijdens de posterbeurs imponeerden ze met hun creatieve aanpak en uitgebreide portfolio. Ze hebben zich heel open-minded en professioneel opgesteld en hun grenzen verlegd. Met al hun kennis en capaciteiten hebben ze zich volledig ten dienste gesteld van sociaal en ecologisch ondernemen.”
Heb je een brede interesse in management? Kmo & Ondernemen zal je opleiden tot de allrounder die perfect mee is in elk domein van het management. Je behoudt dus het overzicht zonder details over het hoofd te zien.
In dit hands-on keuzetraject ligt de nadruk op praktijkgerichte oefeningen, opdrachten en bedrijfscases. Zo ben je mee op vlak van accountancy & fiscaliteit, financiën & verzekeringen, marketing, wetgeving en logistiek. Daarnaast train je communicatieve en digitale vaardigheden en staat jouw ondernemingszin al vanaf jaar 1 centraal.
Creatieve ondernemers, Marc en Wendy, en geloven in de kracht van positieve inspiratie en motivatie. Ze willen met respect omgaan met de natuur, mens en dier. Ze kiezen voor innovatieve partners die staan voor duurzaamheid en willen mooie projecten ondersteunen.
Het mentaal welzijn van jongeren dragen ze zeer nauw aan ons hart. De zonnebloem staat centraal in hun project omdat het de lievelingsbloem was van Werner. Ze staat voor positiviteit, geluk en optimisme. Haar zaden bieden voedingswaarde en kunnen giftige stoffen uit de grond te verwijderen.