Kruimelpad
Met artificiële intelligentie corona bestrijden
Ontsmetten bezoekers van het ziekenhuis wel hun handen als ze binnen komen? Kan men in inkomhallen of doorgangen voldoende afstand houden als het te druk wordt? Het zijn vragen waar het UZ Leuven een antwoord op zocht om gepaste maatregelen te kunnen nemen in de strijd tegen besmettingen. Misschien dat camera’s uitgerust met Artificiële Intelligentie een oogje in het zeil kunnen houden? Het was een kolfje naar de hand van laatstejaarsstudenten Toegepaste Informatica om op zoek te gaan naar detectiesystemen.
In twee teams werden de vragen van het UZ geanalyseerd. Elk team concentreerde zich op een vraagstuk. Brent Thuys, Luca Celea, Jef Quidousse en Rafael Polfliet gingen voor de handhygiëne: Disinfection Detection System (DDS). De controle op de bezoekersflow, de Detect-o-meter, vormde de uitdaging voor Louis Van de Perre, Martijn Meeldijk, Tim Vanherwegen en Robbe De Bie.
De studenten startten met een zoektocht op het web naar literatuur over bruikbare technologieën. Luca: “We kregen slechts vier weken de tijd om het project op poten te krijgen. Bovendien was het in volle pandemietijd niet evident om het in het ziekenhuis zelf uit te testen. We moesten onze campus gebruiken voor de proefopstelling van de camera’s.”
“Artificiële Intelligentie betekent dat je de systemen die je gebruikt moet trainen, zodat ze zelf leren. Een beetje zoals onze hersenen leren,” legt Robbe uit. “Je moet geduldig zijn en de systemen ‘bijtrainen’ tot ze doen wat je wil dat ze doen.”
Opletten met privacy
“Een extra uitdaging is het verbod om met systemen te werken die data over het internet versturen,” weet Brent. “We werden verplicht ‘offline’ systemen te gebruiken met kleine computers die enkel anonieme data opslaan.” Gelukkig konden de studenten materiaal gebruiken van het UCLL-expertisecentrum Digital Solutions.
Het resultaat was een Artificial Intelligence systeem met een camera en beeldherkenning dat nagaat wanneer mensen te dicht bij elkaar staan en of ze hun handen voldoende ontsmetten. Door die systemen konden betere routes worden uitgestippeld, waarbij drukke plaatsen en pieken vermeden werden. Bovendien werden gebruiksvriendelijkheid voor het personeel en databescherming centraal gesteld met handige grafieken en kleurencodes.
Naast het pure informaticawerk werden de studenten ook geconfronteerd met het omkaderende werk. Luca: “We moesten regelmatig verslagen schrijven over de vorderingen, presentaties in elkaar boksen voor de opdrachtgevers en het nodige papierwerk doorworstelen.”
Momenteel is het systeem nog niet volledig mobiel werkbaar en zijn er nog enkele aanpassingen nodig zodat de applicatie in meerdere omgevingen inzetbaar is. Brent: “We hadden liever nog wat extra tijd gehad om het helemaal af te werken en het te implementeren in het ziekenhuis zelf. ” Een mobiel prototype zou mooi zijn omdat het makkelijk kan ingezet worden op verschillende plaatsen voor het bijtrainen van het neurale netwerk van het systeem op basis van extra beeldmateriaal.
David Vandenbroeck, lector en onderzoeker bij Digital Solutions
De lectoren waren alvast tevreden met de resultaten. David Vandenbroeck: “Artificiële Intelligentie is ‘state of the art’. Deze studenten toonden hun sterkte in digitale geletterdheid, zowel met betrekking tot het technische systeem als de gebruiksvriendelijkheid.”
De studenten wilden in volle pandemie ook hun steentje bijdragen. “Ze werden geraakt en ondernamen actie! In hun eigen ontwikkelingsproces en leertraject namen ze hun AI-systeem mee. Zo lieten ze ook groei toe binnen het aanpakken van corona in de zorg.”
Digital Solutions zorgt voor de zorg
Ook de onderzoekers van ‘Digital Solutions’ zijn in hun nopjes. Digital Solutions, één van de acht expertisecentra van UCLL, is actief op het gebied van IT en Technologie en vooral op de innovatieve toepassing ervan binnen onder meer de zorgsector. Siegmund Leducq, projectleider: “De studenten hebben een belangrijke speler in Leuven geholpen in een periode waarin ze zelf voortdurend moesten bijsturen en ontwikkelen.”