LIMBURGSE UCLL-STUDENTEN SLEPEN AWARDS VOOR JONG ONDERNEMERSCHAP IN DE WACHT | UCLL

HASSELT - VkW Limburg, Unizo en JBC geven jonge UCLL-ondernemers een boost. Vorig weekend vielen UCLL Pop-Ups Unico en Commercio Di Vino in de prijzen. “Jong ondernemerschap ondersteunen is de toekomst”, aldus de prijsuitreikers. De pop-ups sloten inmiddels de deuren en kassa’s om over te schakelen op hun stage. 

Van 17 februari tot en met 5 maart vormden de pop-ups  van UCLL-studenten Bedrijfsmanagement, keuzetraject Kmo en Ondernemen, een levendige aanvulling in shopping-hotspots Quartier Bleu en Twee Torens. Lien Schouteden van Pop-Up Commercio Di Vino: “Ik heb gemerkt dat ik dit echt graag doe: de verkoop, het adviseren van klanten, … Je leert daar ook enorm veel uit. Ik ga het nog missen denk ik.” Vorig weekend werd de rekening alvast opgemaakt door ondernemersorganisaties die de vonk van het jong ondernemerschap warm willen houden.

Wat ondernemerschap inhoudt


Ruben Lemmens van werkgeversorganisatie VKW Limburg overhandigde Unico de jonge ondernemersaward. Dit project toont dat jonge studenten in Limburg héél goed begrijpen wat ondernemerschap inhoudt: een sterke visie en ambitie, gecombineerd met lokale gedragenheid en wat ze kennen en weten omzetten in een waardevol product en in klanten. Unico bleek een gedroomde laureaat voor deze prijs. Als VkW Limburg willen we gedreven studenten blijven ondersteunen om te blijven ondernemen. Zij zijn namelijk de ruggengraat en de toekomst van vandaag en morgen.."


Het Unico-team werd verkozen op basis van teamwork waarbij ieder individu van start tot einde een sterke ondernemerszin toonde, hun keuze voor lokale en duurzame samenwerkingen en sterke events met goede verkoopscijfers op beide locaties. Student Glenn Nijs van Pop-Up Unico  “Wij zijn overdonderd en enorm trots! Het voelt toch aan als een bevestiging van onze inzet en capaciteiten. We moeten onszelf niet onderschatten. Je moet geloven in jezelf en voor 1000% achter jouw idee staan.”

Pop-up Commercio Di Vino groeit


Zehra Özmen, Adviseur Onderwijs & Ondernemen, schonk in naam van UNIZO Tom Dieu van pop-up Commercio Di Vino ook een starterstraject. Hij zal als beloftevolle jonge ondernemer de pop-up na afstuderen namelijk verder zetten en krijgt daarbij de volle steun van de organisatie. Özmen licht toe: “Hij toont aan dat studenten de smaak van het ondernemerschap via dit project echt te pakken krijgen. Wij zijn wij erg blij mee en hij verdient het om in de  kijker gezet te worden. Wij zijn blij om zo’n beloftevolle jonge ondernemers zo extra steun en sprankel te kunnen geven.”


Tom ziet de toekomst als jonge Limburgse ondernemer dan ook volledig zitten; “Het UCLL-traject en de samenwerking met het team erachter heeft mij enthousiast gemaakt om dit verder te zetten. De pop-up is erg waardevol om op verder te bouwen en dankzij de fijne samenwerking met Kurt Driesen van Le goz'eau heb ik besloten om dat ook te doen. Ik zal samen met hem de webshop verderzetten.” Eens hij zijn ondernemersnummer opstart, kan hij beroep doen op een begeleidingstraject voor starters ter waarde van 175 euro [IB1] en een UNIZO-lidmaatschap van 6 maanden.

Adviserend QR-systeem

 

Pop-Up Commercio Di Vino won de JBC Omnichannel-award doormiddel van hun QR-systeem waarbij elke fles wijn in hun shop een eigen QR-label met achtergrond en pairingadvies met zich meedraagt. Zo werden hun digitale en fysieke shop vlot en kwaliteitsvol met elkaar gelinkt. De studenten werden uitgenodigd bij JBC waar ze een dag ondergedompeld worden in alle aspecten van het bedrijf en ze volop vragen mogen stellen.

Cielke Vaes, Marketing & E-commerce Manager van JBC, legt uit: “We kiezen er specifiek voor om de omnichannel award uit te reiken omdat wij bij JBC staalhard geloven in de wisselwerking tussen de fysieke winkels en het online shoppen. Het is en blijft een en-en verhaal en willen dan ook de frisse kijk van de toekomstige generatie hier graag in horen en versterken.”

Ook interessant