Kruimelpad
Van gamen kan je leren
Liesbeth Last volgt de UCLL microdegree Onderwijstechnoloog
De noodzaak van een goed pedagogisch ICT-team
Liesbeth Last (40) is leerkracht godsdienst, pedagogisch ICT-coördinator en auteur van artikels rond videogames en lesimpulsen daarmee.
Liesbeth volgt op dit moment onze UCLL microdegree, een korte opleiding in afstandsonderwijs, 'onderwijstechnoloog'. "Dat boeit me enorm", zegt ze op het platform Schoolit.be. "Ik ben pedagogische ICT-coördinator maar dat neemt niet weg dat ik graag meer theoretische achtergrond krijg. Die opleiding moet me helpen om mijn collega’s nog meer te ondersteunen want dat is meer dan nodig na de Digisprong.”
De Digisprong is een initiatief van de Vlaamse overheid om het onderwijs meer te digitaliseren door nieuwe ICT-infrastructuur in scholen, digitale leermiddelen, laptops voor leerlingen, ICT-opleidingen voor leerkrachten, ... De rol van Liesbeth als pedagogisch ICT-coördinator (onderwijstechnoloog) omvat vooral het meegeven van digitale kennis en basisvaardigheden aan leerkrachten bijvoorbeeld rond OneNote, Teams, en zelfs VR- en AR-toepassingen in de lessen.
"Niet iedereen in de school wordt even wild van de digitale veranderingen. Maar we kunnen niet meer terug uit de digitale maatschappij. Daar heeft de privésector mee voor gezorgd. En in die privéwereld zullen onze leerlingen op een dag terecht komen. Dus we moeten we op de kar springen zodat we onze leerlingen kunnen opvoeden in mediawijsheid, digitale wijsheid en efficiëntie.”
Game-based learning
Liesbeth is grote voorstander van 'game-based learning'. Ze had een leerling die kampte met concentratiestoornissen in de klas. Maar ze zag dat hij bij het gamen wél lang zijn concentratie kon behouden. Dat kwam omdat hij bij het spel onmiddellijk feedback kreeg en een duidelijk doel voor ogen had. Sindsdien gebruikt Liesbeth commerciële videogames als leermiddel en als aanknopingspunt uit de leefwereld van de leerlingen om nieuwe leerinhouden aan te leren.
"Denk bijvoorbeeld aan Tomb Raider. Lara Croft loopt in een begraafplaats en ziet mozaïeken van profeten. In mijn vak godsdienst bespreken we dan Christelijke elementen of ik verwijs er naar. Voor mij is de lesimpuls dan dat ik de leerlingen erop wijs dat dergelijke symbolen of elementen nog altijd actueel zijn in onze cultuur. We koppelen op die manier de inhoud van de les aan een videogame en dat kan heel uiteenlopend zijn zoals een afbeelding of een verhaallijn.”
Maar ook zijn er bijvoorbeeld Minecraftsessies op school die de jongeren uitdagen om zelf op zoek te gaan naar oplossingen en samen te werken om tot een doel te komen. Dus... van gamen kan je veel leren.
Ook interesse in een specialisatie- en navormingstraject in begeleid afstandsonderwijs tot technisch ICT-coördinator of pedagogisch ICT-coördinator (onderwijstechnoloog)?
www.ucll.be/nl/microcredential/ict