Kruimelpad
Changemaker gathering
a journey into your own story
“Het was al een tijdje een droom om studenten uit de cocon van hun eigen opleiding, campus en comfortzone te halen. En om ons midden in de natuur af te vragen hoe wij zelf kunnen bijdragen aan de verandering die nodig is.” Dat stelt Rudy Dhont, lector ethiek bij Management. Changemaker gathering is die droom die UCLL graag aan de studenten aanbiedt.
Via een transdisciplinair co-creatief opleidingsonderdeel (doorgaans afgekort tot Taco) kunnen studenten op zoek gaan naar verbinding met totaal andere studenten, docenten en inzichten. Changemaker is één van de twaalf Taco’s die dit jaar op het menu stonden. Rudy Dhont werkte de idee verder uit met Katrien Mertens van de Lerarenopleiding. Zij vertrekt in haar postgraduaat International Educating Class steevast vanuit de kracht van de student en werkt graag met storytelling. “Het is een heel andere manier om met jonge mensen om te gaan. Essentieel daarbij is het leren luisteren naar het verhaal van de andere.”
Vijf dagen op de grens
Rudy en Katrien trokken met hun 13 studenten voor een week naar de Ardennen. In de eerste fase van de tocht moesten de studenten leren ‘achterlaten’. Dat was letterlijk het geval want na trein en bus bleek het nog een hele voettocht voor ze op hun verblijfplaats arriveerden, in La Ferme du Bois-Le-Comte, op de grens met Frankrijk. “Om te kunnen veranderen moet je kunnen achterlaten,” glimlacht Rudy. De volgende dagen gingen de studenten op zoek naar hun ‘naam’, ‘talent’ of nog hun ‘gift to the world’. Luisteren naar de natuur vormde daarin een belangrijk onderdeel. Zo stond ook een solo-ervaring op het programma. “Het is toch niet zo evident voor jongeren om vier of vijf uur ergens alleen in het bos te zitten,” merkte Katrien. “Maar de ervaringen bleken sterk en beklijvend.” Tussendoor werd er geluisterd naar elkaars verhalen.
“Empathie is de rode draad in deze vijfdaagse. Daarom heb je zo’n langer verblijf samen nodig: in lessen van twee uur is er onvoldoende gelegenheid om dat naar boven te laten komen. En je hebt natuurlijk ook het kampvuur”, voegt ze er lachend aan toe. “Maar vergis je niet: de studenten blijven superkritisch. Er is ook veel ruimte om vragen te stellen over het waarom van de activiteiten die we deden.”
Een taco is ook een geschenk voor lectoren
Katrien is experte in Story Circles, een techniek gericht op empathie en verbinding. Ze is als onderzoeker bij het UCLL-expertisecentrum Inclusive Society, betrokken bij ‘De Living’, een verhalenhuis in Leuven. “Een Taco is teamwerk. Ik leerde heel veel van Rudy. Zeker over de natuur.”
Rudy geeft in de managementopleidingen het vak ethiek. Hij gaat met de studenten dieper in op drie basisvraagstukken: klimaat en ecologie, energie, en financiële systemen. “Onze Taco Changemaker is van een andere orde: de deelnemers leren om op een andere manier te leren, ook op een lijfelijk niveau, in de natuur. Het vergt bijzonder veel voorbereiding, maar het is een passie. Je kan dat niet in je normale uurtjes doen. Het lijken eenvoudige werkvormen die we de studenten voorschotelen, maar de kwaliteit ervan zit vaak in subtiele aan- of afwezigheden.”
Katrien organiseerde in maart het terugkommoment. “Je ziet de studenten tijdens die vijf dagen groeien. En tijdens het terugkommoment, vijf maanden later, blijft dat zichtbaar.”
“De kans om dat soort vragen te exploreren in een Taco bleek zelf zo’n geschenk,” meent Rudy. “Het werden vijf prachtige, intense en niet te vergeten dagen van onderweg zijn, drempels oversteken, stilstaan en luisteren. Naar elkaars verhalen, naar onze eigen dromen, naar wat onze tijd ons te vertellen heeft, en naar hoe de natuur zich verrassend mengt in dat grote gesprek als we de moed vinden om onze eigen plek in het bos te vinden. Om ons achteraf te warmen aan een oud vuur. Voor mij één van mijn mooiste onderwijservaringen ooit.”
Transdisciplinaire Opleidingsonderdelen
Hogeschool UCLL zet sterk in op transdisciplinaire opleidingsonderdelen (‘Taco’s’). Taco’s zijn opleidingsonderdelen ter waarde van 3 studiepunten. Daarnaast zijn er ‘I Living Labs’, opleidingsonderdelen ter waarde van 6 studiepunten. Deze I Living Labs worden uitgewerkt in het kader van E³UDRES², een consortium van 6 instellingen hoger onderwijs waar UCLL een van de oprichters is.
Lees meer over De Living, een initiatief van het UCLL-expertisecentrum Inclusive Society