Van een Moving Mind tot Moving Minds: van student naar lector | UCLL

Serhat Erdogan, lector Toegepaste informatica en Programmeren, startte zijn studieloopbaan bij ons met een passie voor informatica, goesting om erachter te komen hoe alles werkte en vooral een flinke dosis doorzettingsvermogen. Inmiddels is hij een straffe lector die zijn studenten inspireert. We gingen langs om hem zelf zijn verhaal te laten vertellen, net zoals hij dat zelf geschreven heeft als Moving Mind. Meer bepaald een die een tweede passie vond in lesgeven.

Ik wil studenten meegeven dat IT zo'n grote wereld en uiteindelijk onze toekomst is.

Serhat Erdogan

Passie voor technologie

Zijn eigen passie voor technologie en informatica in het bijzonder  ontstond al in het middelbaar; "Mijn passie is ontstaan van informatica toen ik nog in het middelbaar was. Ik vond het leuk om de evolutie te zien. Dat we van een Nokia gsm naar een iPhone zijn uiteindelijk kunnen evolueren. Iedereen zat op websites, Google,… Maar niemand had echt een idee hoe da allemaal werkte. Daarmee dacht ik: 'Ok, ik ga de sprong wagen. Ik ga naar Toegepaste Informatica. Ik wil echt begrijpen hoe alles eigenlijk werkt.' " Volgens hem is de opleiding Toegepaste Informatica niet enkel eentje met toekomst naar jobs toe, maar evengoed een grote wereld waarmee je de toekomst vorm geeft.: via AI, programeren, business solutions,… en nog veel meer.

Serhat behaalde zijn UCLL-diploma Toegepaste Informatica. Daar bovenop ging hij voor zowel een master Toegepaste Informatica van de KU Leuven én een UCLL-studie als leerkracht. Straffe verwezenlijking voor iemand die naar  eigen zeggen eigenlijk niet de beste  student was. Door door te zetten, heeft hij het gehaald én kan hij zijn studenten verder helpen . Nu geeft hij zelf al anderhalf jaar les aan hogeschool UCLL  in de richting Toegepaste Informatica. 

Da’s normaal dat je niet elk vak leuk gaat vinden. Ik vond ook niet alle vakken leuk. Wat ik heel belangrijk vind, is dat de student ervoor wil gaan en effectief de moeite wilt doen. Zolang die gedrevenheid er is, komt het altijd wel goed.

Serhat

Van achter tot voor de hogeschoolbanken

Serhat geeft les aan studenten die net zoals hem in de twintig zijn, maar ook aan jongere én oudere studenten. Hij ziet het als een troef dat hij in leeftijd dichtbij zijn klasgroep staat: "Ik probeer een heel open leerkracht te zijn. De studenten zijn absoluut niet bang om vragen te stellen. En ik vind dat ook heel belangrijk."

Hij blikt ook terug op zijn eerste dagen tot nu: "Ik heb op mijn eerste dag  een pauze genomen na vijf minuten lesgeven om terug op adem te komen. De studenten hadden dat absoluut door. Ze waren heel begripvol, ze vonden het ok. En ze waren eigenlijk nog steeds heel actief bezig in de les. De dag erna ging veel beter en nu sta ik vooraan in de les met volle goesting om les te geven."

Serhat gaat dan ook na wat zijn studenten nodig hebben en probeert hen zo te motiveren en begrijpen. Dichtbij de studenten staan  maakt hem meer dan een typische lector: een Moving Mind die andere minds in beweging brengt.  "Studenten zien afstuderen, studenten zien slagen op hun examens, studenten hun eerste website zien maken. Die zijn dan zo blij. Ge ziet die lach op hun gezicht en…. ja da’s gewoon fantastisch."

Zelf zin in technologie of lesgeven?

Zin om les te krijgen van deze gedreven topper?  Hieronder kan je doorklikken naar onze informatica-opleiding.

Wil je eerder in zijn voetsporen treden en je kennis overdragen op de volgende generatie? Dan is de lerarenopleiding the place to be.