Hoe laat je studenten een Moving Minds Award winnen? | UCLL

De combinatie van docent en onderzoeker kan hard zijn

Elk jaar reikt Hogeschool UCLL een Moving Minds Award uit aan een initiatief van studenten dat uitstekend beantwoordt aan het Moving Minds dna van de hogeschool. De voorbije vier afleveringen zat in de shortlist telkens een project van “Techniek in de Zorg”. In de coulissen van de award-uitreiking trof je steevast een glunderende Bart Jacobs aan. Bart is docent Elektronica-ICT en één van de bezielers van Techniek in de Zorg. Al tweemaal stonden zijn studenten op het podium.

Bart kan rekenen op heel wat interne appreciatie voor zijn inspanningen om studenten verpleegkunde en elektronica-ICT interdisciplinair te laten samenwerken. En ook in de buitenwereld gooien zijn projecten hoge ogen. Zo mochten zowel zijn studenten als hijzelf al rekenen op een CERA-award. Maar zelf blijft hij er nuchter bij.

“Ik moet zelf zorgen voor mijn job. Geen onderzoeksfondsen, betekent geen opdracht. Ik ben immers maar halftijds docent. De andere helft van mijn opdracht bij de hogeschool heeft te maken met onderzoek. Tot einde 2020 werd ik halftijds betaald vanuit Interreg-middelen. Vier jaar geleden haalden we een onderzoeksproject binnen ter waarde van 1.6 miljoen. Daarmee konden we een Euregionaal netwerk ontwikkelen dat draaide rond de samenwerking tussen technologie en de gezondheidssector. Nu het project is afgelopen, schrijven we nieuwe voorstellen uit, maar het is nog maar de vraag of we die ook binnenhalen. Zo schrijven we momenteel een dossier voor Erasmus+. We hopen daarmee Techniek in de Zorg internationaal te kunnen doortrekken met partners in Nederland, Denemarken en Portugal. Helaas zijn er veel gegadigden en weinig fondsen.” 

Onderzoek als ambassadeur

Dankzij mijn activiteiten als onderzoeker kom ik op heel wat plaatsen. Zo werkte ik seminars uit voor RTC-Limburg, een netwerk van technologiebedrijven en organisaties waar ook 21 technische scholen aan participeren. Je bouwt zo heel wat contacten op met leerkrachten en directies. Ik werd ook gevraagd om peter te zijn van ‘Limburg Stemt Af’, een RTC-project dat draait rond slim wonen en leven.

Via Digizorg Platform Limburg zit ik regelmatig aan tafel met Piet Stinissen, decaan van de UHasselt, Noël Slangen, directeur van de POM, directeurs van ziekenhuizen, … Ik kwam er ook nog onze oud-student Wouter Uten tegen, die met zijn bedrijf UgenTec een internationale speler geworden is in de wereld van de labo-technologie. Je krijgt zo vanop de eerste rij zicht op nieuwe opportuniteiten en je kan mee nadenken over innovaties. En we zetten UCLL op de kaart!”

Transdisciplinaire vakken en de nieuwe eindtermen in het secundair

Bart is een voorvechter van teamwerk. Techniek in de Zorg maakt sinds september 2020 deel uit van de 12 Taco’s waar UCLL mee van start ging. Taco staat voor transdisciplinair co-creatief opleidingsonderdeel. Hijzelf werkt daarvoor vaak samen met zijn collega’s uit de opleiding Verpleegkunde.

Telkens zie ik studenten openbloeien omdat ze zoveel voldoening krijgen vanuit dit werk.

Bart Jacobs

Bart is dan misschien geen pedagoog, maar hij legt zijn ervaringen graag voor aan het secundair onderwijs waar de nieuwe eindtermen ook sterk inzetten op vakoverstijgende doelen. Bart: “Ik merk dat leraars vaak geen blijf weten met sociaal-relationele competenties of digitale geletterdheid. In technologische richtingen is daar geen vak voor en men vreest dat het ten koste gaat van de vakkennis. Ik begrijp die leraars wel, maar met onze projecten rond Techniek in de Zorg hebben we bewezen dat het wel kan. Mijn studenten leerden omgaan met mensen met dementie, of leerden de problematiek van dove kinderen. En de studenten verpleegkunde maakten kennis met de mogelijkheden van digitale technologie. De essentie is dat je werkt aan een geïntegreerd lerarenkorps. Bij UCLL doen we dat al jaren avant la lettre.

Projecten met hoog Moving Minds gehalte

Co-creatie, engagement, wereldburgerschap zijn sleutelbegrippen uit het dna van de Moving Mind. Bart: “Dankzij de samenwerking tussen studenten van verschillende opleidingen, een externe partner zoals een woonzorgcentrum of een designer zijn dit toonvoorbeelden van cocreatie, een aanpak waar onze hogeschool graag op inzet. Vanuit dit project creëren we eveneens geëngageerde wereldburgers die verder kijken dan hun eigen discipline.”

Maar de essentie voor de betrokken studenten gaat nog verder. “Een elektromechanica-student die aan een dementerende zuster gaat vragen naar welke muziek ze graag luistert of een student elektronica die met kinderen met epilepsie aan de slag gaat… dit zijn niet te onderschatten uitdagingen. Telkens zie ik studenten openbloeien en zelfs na de deadline van hun stage doorwerken aan de oplossing, gewoon omdat ze zoveel voldoening krijgen van het werk en de interactie met kwetsbare doelgroepen.”

Projecten van Techniek in de Zorg die genomineerd werden voor de Moving Minds Award: 

Sensear  (2020)

Interactieve harp (2019)

Studenten ontwerpen wandelparcours voor mensen met dementie (2018)

Een app voor kinderen met epilepsie (2017)

(foto bovenaan: Liesbeth Schraepen, RTC-Limburg)