Kruimelpad
Docent Melanie droomt met studenten over de 21e eeuw
Honderden UCLL-studenten kozen al voor één twaalf bijzondere opleidingsonderdelen, de zogenaamde Transdisciplinaire Co-creatieve Opleidingsonderdelen, gemeenzaam afgekort tot Taco’s.
Melanie Hall is één van de lesgevers die onze studenten graag een Taco serveert. Melanie zelf zou je kunnen omschrijven als een taco: een combinatie van politieke wetenschappen en theologie, van jobs in reclamebureaus en in de lerarenopleiding, van Leuven over Diepenbeek tot de “international classroom”.
Niet voor dagdromers
De studenten die deze cursus volgen leren strategisch plannen. De technieken worden gebruikt in think tanks, bedrijven en zelfs het leger.
“We vertrekken vanuit een problematiek waar de studenten van wakker liggen. Uiteraard dat de Coronapandemie meteen hét vertrekpunt werd. In het verleden werkten studenten al met uitdagingen zoals extremisme, migratie en voedselzekerheid.”
Typisch aan de problematieken die we nemen is dat ze dreigen onze samenleving helemaal ondersteboven te halen en dat voorgestelde oplossingen tegengestelde richtingen kunnen uitgaan. Daarom moeten de studenten nagaan welke acties regeringen, bedrijven of organisaties kunnen ondernemen. “Studenten kunnen dit soort strategisch denken later ook gebruiken voor zichzelf of in hun carrière.”
Melanie Hall
Deze TACO daagt studenten uit om inzicht te zoeken in de complexiteit van de problematiek. Maar bovendien is de groep multidisciplinair samengesteld: studenten management, technologie, sociaal werk, verpleegkunde en vroedkunde kwamen op dinsdagavond samen naar de online les. “Dat is nu net het fantastische aan deze Taco’s,” vindt Melanie. “In de groep zaten studenten die overdag stage liepen op een Covid-afdeling van het ziekenhuis! Het is boeiend, maar ook moeilijk om andere perspectieven mee te betrekken bij je strategie.” Melanie geeft daarom dit vak samen met een collega die instaat voor de bijzondere gesprekstechnieken, zelfevaluatie en ‘peer evaluation’.
Uiteindelijk laat Melanie de strategieën die de studenten ontwikkelen vertalen in scenario’s. “Verhalen raken ons veel meer dan een plan. De oplossing die de student aanreikt moet hij verwerken in een narratieve vorm, of eventueel zelfs in een video.” Melanie gebruikt deze opdracht ook bij haar internationale studenten in het Postgraduaat International Educating Class (PIEC) waar al mooie filmpjes gerealiseerd werden. Helaas was dat dit jaar omwille van de Coronabeperkingen niet zo eenvoudig, maar volgens Melanie hebben de studenten er toch het beste van gemaakt.
Taco = Teamwerk
Melanie geeft de cursus samen met collega Veerle Staepels. Veerle geeft les bij onze Sociale School Heverlee. Ze is een expert in dialoog. Het probleem met mensen is immers niet dat we allemaal een andere achtergrond of cultuur hebben, maar wel dat we allemaal mens zijn: Veerle leert technieken aan om te praten én te luisteren.
“Teamwerk is ook voor ons niet zo eenvoudig”, lacht Melanie. “Soms wil ik doorzetten met mijn scenario’s terwijl Veerle meer tijd vraagt om met de studenten te leren praten. Veerle en ik hebben allebei nogal een sterke persoonlijkheid.”
Studenten en spiritualiteit
Naast alle internationale, interactieve en co-creatieve cursussen geeft Melanie heel graag het opleidingsonderdeel Godsdienst in de Lerarenopleiding. Na haar politieke studies aan de universiteit van North Carolina en Leiden werkte Melanie in de reclamewereld, o.a. voor Ariel en Pampers! Maar na een “kleine existentiële crisis” ging ze op zoek naar ‘the meaning of life’ en volgde theologie aan de KU Leuven.
“Ik geef heel graag godsdienst bij de lerarenopleiding secundair onderwijs. Jongeren zijn daar zeker in geïnteresseerd en ik kan praten vanuit mijn eigen zoektocht als agnost tot het hervinden van mijn geloof. Geloof moet altijd vertaald worden naar deze tijd. Godsdienst maakt veel stuk in de wereld, maar kan voor velen ook een oplossing zijn.”
Melanie verblijft vaak in Keulen en merkt een groot verschil met Vlaanderen. “Het katholieke leven is totaal anders: je zou kunnen zeggen dat Vlaanderen een spirituele woestijn is. Ik vrees dat jongeren die hier naar de kerk kijken een totaal verkeerd beeld krijgen van het Christendom. Maar dat is dan mijn opdracht om een brug te zijn.”
En voegt ze er nog graag snel aan toe, maar dan in het Engels:
Meer weten?