Lerarenopleiding Aardrijkskunde Diepenbeek | UCLL

Gaat Vlaanderen verdrinken als het zeepeil stijgt? Hebben we nog voldoende voedsel als de wereldbevolking blijft aangroeien? Waarom staat Australië zo vaak in brand? Worden er al oorlogen gevoerd om water? Waarom is er elke 4 jaar een schrikkeldag? Waarom komt een T-shirt uit Azië? Vraag je je deze zaken wel eens af? Wil je graag weten hoe het systeem aarde in elkaar zit, zowel fysisch, als socio-economisch? Dan is aardrijkskunde jouw vak!

Om jongeren bewust te maken van de natuur, de natuurlijke processen en de menselijke invloed op het landschap en het klimaat, leer je over de vele verschillende aspecten van de geografie. Je trekt er regelmatig op uit voor terreinwerk, en je leert tal van technieken om het vak aardrijkskunde op een boeiende manier te geven.

The study of geography is about more than just memorizing places on a map. It’s about understanding the complexity of our world.

Barack Obama

Door dit vak kan je eigenlijk niet meer normaal naar buiten lopen, want alles wat er om je heen gebeurt ziet er plots helemaal anders uit met een aardrijkskundige bril. En zo goed als alle vragen die daarbij naar boven komen, krijgen een deskundig antwoord in de opleiding.

Iline Symons

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Tijdens de lerarenopleiding kom je in contact met verschillende aspecten van lesgeven. Naast lessen waarbij je de nieuwste inzichten op vlak van aardrijkskunde verwerft, leer je in de opleiding ook hoe je kan lesgeven en welke nieuwigheden er zijn in pedagogie. Tijdens de stages breng je die kennis en vaardigheden in de praktijk. Met voldoende vakkennis, verwondering, passie en een kritische blik slaag jij met glans in deze uitdaging.

Opleidingsfase 1

Cartografie

Via kaarten bestuderen we de wereld en onze eigen omgeving. We werken met topografische kaarten, luchtfotografie, teledetectie, GIS, Google Earth, …  Je maakt je eigen kaartenmap en realiseert ook een maquette van jouw leefomgeving.

Ruimte, weer en klimaat

Je situeert de aarde in het heelal en bestudeert de gevolgen van rotatie en revolutie (kosmografie). Je leert het weer observeren en voorspellen (meteorologie). Je verwerft inzicht in de atmosfeer, bestudeert de klimaten en de klimaatveranderingen en de gevolgen daarvan voor het dagelijkse leven (klimatologie).

Geologie en geomorfologie als basis van landschapsstudie

Je leert gesteenten en mineralen determineren. Je maakt je eigen stenenkoffer. Je bestudeert vulkanisme, aardbevingen en bergvormingen in de wereld. Tijdens excursie in België bestuderen we actief de geologische en geomorfologische processen die het landschap gevormd hebben. We bezoeken groeven en verrichten grondboringen. Bovendien assisteer je leerlingen van het secundair onderwijs tijdens een veldwerkexcursie.

Didactiek

Je leert stapsgewijs doelgerichte lesvoorbereidingen maken. Via micro-teaching en observaties wordt je voorbereid op je eerste stage. 

Cartografie

Via kaarten bestuderen we de wereld en onze eigen omgeving. We werken met topografische kaarten, luchtfotografie, teledetectie, GIS, Google Earth, …  Je maakt je eigen kaartenmap en realiseert ook een maquette van jouw leefomgeving.

Ruimte, weer en klimaat

Je situeert de aarde in het heelal en bestudeert de gevolgen van rotatie en revolutie (kosmografie). Je leert het weer observeren en voorspellen (meteorologie). Je verwerft inzicht in de atmosfeer, bestudeert de klimaten en de klimaatveranderingen en de gevolgen daarvan voor het dagelijkse leven (klimatologie).

Geologie en geomorfologie als basis van landschapsstudie

Je leert gesteenten en mineralen determineren. Je maakt je eigen stenenkoffer. Je bestudeert vulkanisme, aardbevingen en bergvormingen in de wereld. Tijdens excursie in België bestuderen we actief de geologische en geomorfologische processen die het landschap gevormd hebben. We bezoeken groeven en verrichten grondboringen. Bovendien assisteer je leerlingen van het secundair onderwijs tijdens een veldwerkexcursie.

Didactiek

Je leert stapsgewijs doelgerichte lesvoorbereidingen maken. Via micro-teaching en observaties wordt je voorbereid op je eerste stage. 

Cartografie

Ruimte, weer en klimaat

Geologie en geomorfologie als basis van landschapsstudie

Didactiek

Cartografie

Ruimte, weer en klimaat

Geologie en geomorfologie als basis van landschapsstudie

Didactiek

Cartografie

Ruimte, weer en klimaat

Geologie en geomorfologie als basis van landschapsstudie

Didactiek

Opleidingsfase 2

Geografisch onderzoek / Terreinwerk

Je onderzoekt verschillende geografische streken van Limburg met behulp van veldwerktechnieken. Je werkt zowel in team als individueel voor een project in je eigen streek. 

Stad en bevolking

Je bestudeert stadsopbouw, de dynamische processen en de historische evolutie van steden in de eigen leefomgeving, Europese steden en wereldsteden in zowel ontwikkelde landen als landen in ontwikkeling. Ook onderzoek je de verschillen in verspreiding, evolutie en samenstelling van de bevolking in de eigen leefomgeving en in de wereld.

Landbouw, industrie en toerisme

We bekijken landbouwsystemen en landbouwbeleid in België, Europa en de Wereld. We gaan verder in op voedselongelijkheden, toerisme en de dynamiek van de vestigingsfactoren in de industrie. We leggen een basis voor systeemdenken en de rol van de mens in een geglobaliseerde wereld. We werken rond duurzaamheid en planetaire grenzen.

Excursies begeleiden

Je ontwikkelt en voert zelfstandig excursies uit, inclusief de begeleiding van een terreinexcursie voor leerlingen van het secundair onderwijs in kader van het leerplan Natuur, Ruimte en Techniek.

Didactiek

Je leert over activerende werkvormen, gebruik van actualiteit en media, differentiëren en inzetten van ICT, excursiedidactiek, …

Geografisch onderzoek / Terreinwerk

Je onderzoekt verschillende geografische streken van Limburg met behulp van veldwerktechnieken. Je werkt zowel in team als individueel voor een project in je eigen streek. 

Stad en bevolking

Je bestudeert stadsopbouw, de dynamische processen en de historische evolutie van steden in de eigen leefomgeving, Europese steden en wereldsteden in zowel ontwikkelde landen als landen in ontwikkeling. Ook onderzoek je de verschillen in verspreiding, evolutie en samenstelling van de bevolking in de eigen leefomgeving en in de wereld.

Landbouw, industrie en toerisme

We bekijken landbouwsystemen en landbouwbeleid in België, Europa en de Wereld. We gaan verder in op voedselongelijkheden, toerisme en de dynamiek van de vestigingsfactoren in de industrie. We leggen een basis voor systeemdenken en de rol van de mens in een geglobaliseerde wereld. We werken rond duurzaamheid en planetaire grenzen.

Excursies begeleiden

Je ontwikkelt en voert zelfstandig excursies uit, inclusief de begeleiding van een terreinexcursie voor leerlingen van het secundair onderwijs in kader van het leerplan Natuur, Ruimte en Techniek.

Didactiek

Je leert over activerende werkvormen, gebruik van actualiteit en media, differentiëren en inzetten van ICT, excursiedidactiek, …

Geografisch onderzoek / Terreinwerk

Stad en bevolking

Landbouw, industrie en toerisme

Excursies begeleiden

Didactiek

Geografisch onderzoek / Terreinwerk

Stad en bevolking

Landbouw, industrie en toerisme

Excursies begeleiden

Didactiek

Geografisch onderzoek / Terreinwerk

Stad en bevolking

Landbouw, industrie en toerisme

Excursies begeleiden

Didactiek

Opleidingsfase 3

Geïntegreerde leerstofmodule

In samenspraak verkennen we actuele thema’s, werkvormen en materialen rond ruimtelijke ordening, water, milieu, ecologie, globalisering, toerisme, … Daarnaast participeer je in  onze interdisciplinaire driedaagse rond STEM in kader van de cluster natuur, ruimte en techniek.

Didactiek

We gaan in op de vernieuwing van de leerplannen, alternatieve werkvormen, binnenklasdifferentiatie, systeemdenken, Design based education, hybride leren, …

Geïntegreerde leerstofmodule

In samenspraak verkennen we actuele thema’s, werkvormen en materialen rond ruimtelijke ordening, water, milieu, ecologie, globalisering, toerisme, … Daarnaast participeer je in  onze interdisciplinaire driedaagse rond STEM in kader van de cluster natuur, ruimte en techniek.

Didactiek

We gaan in op de vernieuwing van de leerplannen, alternatieve werkvormen, binnenklasdifferentiatie, systeemdenken, Design based education, hybride leren, …

STEM-projecten in opleidingsfase 3

Elk jaar presenteren onze studenten aardrijkskunde, biologie, chemie, elektriciteit, fysica, mechanica, techniek en wiskunde kant en klare STEM-projecten aan leerlingen en leerkrachten. Dit zijn 8 projecten uit 2023:

Wat kan je doen met je diploma?

Met het diploma leraar aardrijkskunde kom je in aanmerking om het vak aardrijkskunde te onderwijzen in de eerste graad secundair onderwijs (A- en B-stroom), de tweede graad secundair onderwijs (ASO, TSO en KSO) en in het volwassenenonderwijs.

Daarnaast heb je lesbevoegdheid voor:

  • maatschappelijke vorming in de eerste graad secundair onderwijs (A- en B-stroom), de tweede graad secundair onderwijs (ASO, TSO en KSO) en in de tweede en derde graad BSO.
  • toegepaste ecologie en praktijk toegepaste ecologie in de tweede graad secundair onderwijs (ASO, TSO en KSO)
  • aardrijkskunde in de 3de graad, bij schaarste aan masters geografie (deze opleiding biedt je de nodige inhoudelijk voorbereiding)

En buiten het onderwijs heb je perspectieven in verschillende sectoren: 

  • natuurgids of educatief medewerker in natuurgerichte diensten
  • gids of medewerker in volkssterrenwachten en wetenschapscentra
  • reisleider, gids of kantoorfunctie in een reisbureau of toeristische dienst
  • educatief medewerker in musea, bv. Museum voor Natuurwetenschappen
  • drone-operator of veldwerkmedewerker in milieubedrijven of studiebureaus

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw docent rechtstreeks!

Dit vak kan je combineren met:

Frans, economie, geschiedenis of...

Joris Lambrechts
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Katrien Goossens
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Nick Goemaere
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)